• vidia

p-stav

Undrar lite om P-stav. När man sätter in den, ska man då vänta med sex utan annat skydd precis som man gör med p-piller? Det står inget om det i bipacksedeln och BM sa inget. Glömde fråga. Nu är det så att vi hade oskyddat sex några dagar efteråt och jag har blivit nojjig och tror att jag är gravid. Tror inte jag klarar av ett barn till så tätt inpå. Tacksam för svar.

• Svar på tråden p-stav
  • Trinity78

P-stav

Det finns två olika typer av p-stavar. P-stav innehåller ett gulkroppshormon som finns lagrat i en tunn stav (Implanon) eller två stavar (Jadelle) som är ungefär lika stor som en tändsticka. Stav/stavar sätts in under huden på insidan av överarmen.

Staven/stavarna utsöndrar gulkroppshormon under 3 respektive 5 år.

Vad händer i kroppen?

·        Den påverkar slemhinnan i livmodern och sekretet i livmoderhalskanalen.

·        Ägglossningarna kan även påverkas så att de kommer mer oregelbundet.

De första 6 månaderna kan blödningsmönstret vara oregelbundet och småblödningar kan förekomma. Därefter stabiliseras blödningsmönstret för det mesta.

Fördelar: Staven verkar under 3 respektive 5 år och du behöver inte bekymra dig för glömska. Staven/stavarna är ett mycket säkert preventivmedel.

Nackdelar: Oregelbundna/långdragna blödningar. Inget säkert skydd mot sexuellt överförbara infektioner (STI)

Biverkningar: Oregelbundet blödningsmönster. Hormonpåverkan i form av bröstspänningar, acne och humörförändringar förekommer.

Säkerhet: Så gott som 100 % säkerhet.

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=11414

Gravity always wins
  • FallenÄngel86

jag pratade inte med barnmorskan om när man väl kunde ha sex.
    Men däremot så nämnde hon att det gick bra att ta grav test som visade rätt. Jag trodde att hormonerna svarade pos fast det var neg. Men så är inte fallet. så testa dig.

• Nattskatta

Min barnmorska sa att jag kunde gå hem och ha sex redan efter 6 timmar efter att den var insatt Det var bara att köra på. Sen blev jag lite nojig iaf och vi väntade några dagar.

• vidia

Tack för svaren. Tror bara att jag är nojjig.

Svar på tråden p-stav