• Wictooria

Ingen mens på snart 3 månader. (väldigt upprörd)

Jag har stora problem med min mens, den 14/6 -07 fick jag mens, sedan gick det tre månader innan jag fick min nästa mens (19/9 -07). Och nu är min mens borta, det är den 5/11 -07 idag och ingen syn av mens. Har dock sedan en månad tillbaks haft kramp (liknande mensverk) och ömma bröst. Vad är det för fel på mig igentligen?
    Jag mår väldigt dåligt över detta.

Har någon den blekaste aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Ingen mens på snart 3 månader. (väldigt upprörd)
  • spiritsinlove

stress?

- alla stavfel är medvetna -
  • Wictooria
    spiritsinlove skrev 2007-11-05 17:40:16 följande:
    stress?
    Nej jag känner mig inte stressad alls. :(
  • emet

Jag hade liknanade problem för ett tag sedan, jag pratade med en gynekolog som sa att man fick kontakta dem igen efter ett år, eftersom det finns så många olika faktorer som påverkar mensen, medeciner, stress, förändringar i livet.... KOntakta en läkare och prata med dem så kan de hjälpa dig och lugna oron som också gör att mense kan försenas ytterligare. Lycka till och hoppas det löser sig

• Wictooria
    emet skrev 2007-11-05 17:43:28 följande:
    Jag hade liknanade problem för ett tag sedan, jag pratade med en gynekolog som sa att man fick kontakta dem igen efter ett år, eftersom det finns så många olika faktorer som påverkar mensen, medeciner, stress, förändringar i livet.... KOntakta en läkare och prata med dem så kan de hjälpa dig och lugna oron som också gör att mense kan försenas ytterligare. Lycka till och hoppas det löser sig
    Problemet är att jag mår väldigt bra psykisk och oron får jag inte förren mensen uteblivi. Då kan det ju inte vara att jag är orolig som gör att jag inte får mens.. om du förstår.
  • spiritsinlove

Jamen mensen försvinner antagligen av en anledning. Om du har uteslutit graviditet, så är stress en vanlig faktor. Är du säker på att det icke är psykiskt, så borde du nog kolla med en läkare om det kan vara något fysiskt. 

• Wictooria

Jo, det har jag gjort, men jag får inte en tid förrens om två månader. Väldigt lång tid tycker jag.

• Hallonröd
    Wictooria skrev 2007-11-05 17:46:44 följande:
    Problemet är att jag mår väldigt bra psykisk och oron får jag inte förren mensen uteblivi. Då kan det ju inte vara att jag är orolig som gör att jag inte får mens.. om du förstår.
    Har du gått ner mycket i vikt så kan mensen försvinna, dvs om du är för mager för att det ska vara normalt till din kroppslängd etc.?
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • W W

det kan väl bero på hundra saker.. du är överviktig/underviktig, du är stressad, du orar dig för att mensen inte kommer, du tränar för mkt, du äter för lite/för dåligt, du bantar, du kan vara sjuk osv.

• Hallonröd
    Wictooria skrev 2007-11-05 18:00:45 följande:
    Jag väger helt normalt, är 172 cm och väger 65 kilo kanske.
    Ja det är ju normalt.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Wictooria

Ja, jag blir så trött på det här. Känns ju som att man inte fungerar som man ska, även om jag mår bra och är lycklig.

• spiritsinlove

Men alltså..jag har (av olika anledningar) oxå haft utebliven mens i månader. Men ofta har det blivit så, att så fort jag fått veta anledningen - har mensen kommit igång igen...Oro kan ligga undermedvetet..och tankekraft kan göra en hel del..

• Wictooria

Jo, du kanske har rätt. Men för att få vet anledningen så måste jag undersöka mig och jag har en tid om 2 månader. Det är ju jätte länge jag ska behöva oroa mig över detta.

• Starkast

Inre stress är inte säkert du märker av själv. Men kroppen märker av den. Hormonet som styr när mensen ska börja/sluta är väldigt känsligt.

2månader är ingen ovanlig väntetid. Utebliven mens är ju heller inte farligt och då inte prioriterat.

• Jekyll

Det du nämner som ditt problem kallas sekundär amenorré (defineras ofta som frånvaro av mens i 6mnd). Vid sekundär amenorré vanligen kraftig bantning med åtföljande undervikt, hård idrottsträning med undervikt, men även psykisk stress och miljöombyte. Mer sällan störningar i tyreoidea, binjurebark eller hypofys. Vid polycystiska ovarier (PCO) föreligger oregelbunden ovulation eller kronisk anovulation.
    Utredning vid en sekundär amenorré fokuseras primärt med att uteslut graviditet och tyreoidearubbning.

Svar på tråden Ingen mens på snart 3 månader. (väldigt upprörd)