• Anonym

Någon som saknar mjälte?

Någon som fått mjälten bortopererad som vill berätta?
    Skall inom tre månder få den bortopererad och jag skulle vilja veta vad för konsekvenser det kan ge? och hur det har påverkat era liv..
    Hoppas någon vill berätta

• Svar på tråden Någon som saknar mjälte?
  • Anonym

Min syster har inget mjälte. Hon fick lov att operera bort den när hon var 5-6 år gammal pga en olycka. Hon har inga men av det, vet att hon fick en spruta som skall hjälpa hennes immunförsvar hela livet (???).

Hon lever precis som vanligt och operationen gick bra.

Lycka till med operationen!

• Karra1

Min pappa har ingen mjälte (fick operera bort den när han var 18 - 40 år sen snart). Han har inte haft några som helst problem av det.

Det kan vara lättare att få blodförgiftning om man saknar mjälte bl.a.

• Anonym

Jag råkade ut för en olycka som spräckte mjälten och fick den då borttagen för 10 år sedan. Jag fick ett vaccin, pneumovax, som skyddar mot pneumokocker (bakterier som orsakar lunginflammation, pneumonia). Fick en påfyllning nyss, har inga men överhuvudtaget ... förutom ett tjusigt ärr förstås.
    Inga konsekvenser alls alltså, förutom vaccinet som ska fyllas på vart 5-6 år.

• Camilla74

Jag har ingen mjälte. Hade en blodsjukdom då jag var 19. Får spruta mot pneumokocker vart femte år. Ett lååångt fint ärr har jag. Mjälten hade vuxit och vägde 2,5 kg.

Det blir bra det där ska du se!! Mjälte klarar du dig utan.

Svar på tråden Någon som saknar mjälte?