• Latte

ikeas hemnes

Idag har jag skruvat ihop Hemnes byrå,vit med 8 lådor till min tonårsdotters rum!Själv...*stolt*:)...men vart såå sugen på Hemnes spegelbyrå till mig själv. Fattar bara inte varför den INTE finns i vitt när allt annat i serien finns i fler färger. Verkar det knäppt att försöka ge sig på att måla den svarta vit?? Vad tror ni?

• Svar på tråden ikeas hemnes
  • lollsanT

Det beror ju på vad du använder dig av för färg.
    Här hemma håller jag precis på att måla om en stol och ett bord som har varit svartmålade. Vill ha dem vita nu och det går bra med den färgen jag använder.
    Dock kommer du ju inte få samma yta som det är på de som är vitmålade från början.

• nalleq

Jag är också sur på IKEA. Vill också ha spegelbyrån men i antikbets och det går ju inte att måla om den i det :/. Dom har ju haft hemnes i både vitt och antikbets förut, varför inte nu?

• Biene

Vi har målat om IKEA möbler, för vi gillade en serie som hette Askedal, men hade grått som färg på övriga sovrumsmöbler. Så vi tog en list från vår garderob med oss till en färghandel som kan blanda färg. De analyserade listens gråa färg i sin färgdator och blandade till exakt samma kulör i en passande färgtyp. Vi slipade ytan som skulle målas med ett väldigt fint sandpapper och rengjorde den. Sen var det bara att måla på och nu har vi en Askedal med grå istället för mörkblå. Om du går till en riktig färghandel som blandar färger och dit hantverkarna själva går så kan de hjälpa dig att blnada till vad som helst. Ta t.ex. loss fronten på en av små lådorna i den vita byrån och ta med den för färganalys.

Lycka till.

Svar på tråden ikeas hemnes