• Vitvå

Men va farao...Amelia Adamo...

Har en far eller morförälder verkligen rätt till sitt barnbarn?

www.aftonbladet.se/foraldrar/article1130109.ab

Jag pratade med en kompis vars svärmor kräver att få ha sitt barnbarn någon gång i veckan, barnbarnet ska sova över och de ska hela tiden göra roliga saker.
    Barnbarnet i fråga har sagt till sin mamma att hon inte vill vara hos farmor, att det inte är roligt där.

Farmor i det här fallet säger sig må så dåligt om hon inte får "ha" sitt barnbarn si och så ofta.

Jag själv skulle aldrig kunna lämna mitt barn till sin farmor (och farfar) då de inte har en aning om hur man tar hand om ett barn, de kan inte byta blöja och har inte någon som helst koll ens när de passar min dotter om jag går på toaletten...

Har de RÄTT att ha egentid med sina barbarn? Har de rätt att kräva det?
    Är det inte mamman och pappan som bestämmer det?
    Eller har jag fel?

• Svar på tråden Men va farao...Amelia Adamo...
  • fruis

Nej, de har ingen som helst rätt till sina barnbarn hur som helst mot föräldrarnas vilja. Däremot så är det ju bra att uppmuntra en bra relation (och det är inte samma sak som att vara roliga farmor som jämt ordnar jättekalas). Ärligt talat måste jag säga att jag är glad att mina barn bara är ett par i en stor kusinskara. Det finns så många barnbarn att våra barn inte blir upphöjda till skyarna och vi får "ha dem i fred". Jag skulle bli tokig om jag hade en mamma som var som Amelia Adamo och gjorde smycken och grejer av vårt barn. Det är ju pinsam idoldyrkan och inte ens jag som mamma skulle göra en sådan sak.

• LML

Barnen har rätt tilll sina far o mor föräldrar o självklart tvärt om. Men det måste ju funka för barnen i första hand o föräldrarna i andra hand. Farmor måste respektera att dom inte alltid kan ha barnen o känns det otrygt för föräldern att lämna barnen där, så får väl den se till at träffa åka allihopa till farmor regelbundet för barnens skull.

Va har så att farmor hämtar en dag i veckan på dagis o vid tid o lust så även ev på helgen. Antingen ett par timmar el över natten. Mormor träffar hon ett par ggr i veckan en stund i varje fall. Hon jobbar mer o har inte samma tid, men kontakten är kanon ändå. Min dotter stortrivs hos både farmor o mormor.

• Lurvenpajsaren

Får jag bara fråga TS hur de inte kan ta hand om ett barn? De har väl ändå tagit hand om ditt barns pappa. Blev lite nyfiken!

• fruis
    Lurvenpajsaren skrev 2007-11-05 21:07:30 följande:
    Får jag bara fråga TS hur de inte kan ta hand om ett barn? De har väl ändå tagit hand om ditt barns pappa. Blev lite nyfiken!
    Kanske är det just därför som TS inte vill lämna sina egna barn till dem? Jag skulle personligen inte lämna mina barn till någon av mina föräldrar heller. Visst, jag har ju överlevt dem och fått ett bra liv men de är ändå inte lämpade att ta hand om små barn.
  • Iroyg

Lagligt sett så, nej - mor-/farföräldrar har ingen rätt till sina barnbarn. Dock är det ju som ovanstående påpekat viktigt för barn att ha dessa i sitt liv (undantag finns ju alltid dock).

• Vitvå

Lurvenpajsaren

Min man växte upp i en lekhage, hans föräldrar skaffade barn för att de "skulle".
    Han kommer inte ihåg en enda gång då hans föräldrar lekt med honom. Han har bara fått vara med på deras aktiviteter. Vilket iofs är bra men barn måste leka också.
    Han fick tidigt hugga ved själv och tälja med kniv ensam vilket ledde till en hel del resor till akuten.
    Dessutom minns han inte en enda puss eller kram från sina föräldrar...

När det gäller dem nu så har ingen av dem visat på någon som helst kunskap om hur man tar hand om ett barn.
    Min svärfar lämnade dottern i en kundvagn och gick iväg, svärmor har flera gånger lämnat koppar med hett kaffe inom räckhåll för dottern, varma grytor osv i all evighet.
    De låter svärfars hjärtmediciner och värktabletter stå framme "för att de ska det" och vägrar flytta på dem när vi kommer, knivar lämnas framme på köksbänkarna och maskindiskmedel förvaras framme så dottern lätt kan få tag på det.

Att de har det så när vi inte är där struntar jag blankt i men ska de ha henne ens 1 timme själva så måste det ändras på allt sånt.
    Jag vägrar höra en ursäkt från dem om en kaffekopp vält över henne eller om hon skulle få i sig hjärtmedicin...

Jag vet inte vad du tycker men jag tycker inte att det kan kallas att ta hand om ett barn...

• Söderböna

Rätt och rätt... Har någon alls rätt till en annan människa?

Jag tycker inte att du skall dra Amelia över samma kam som dina svärföräldrar. Bara för att de inte inser vad som krävs i ett barns närhet behöver inte Amelia ha sådana brister.

Nu känner jag inte Amelia alls, men jag har hört henne tidigare berätta om hur hon ångrar att hon inte ägnade tillräckligt mycket tid åt sina barn. Jag tror hennes uttalande om sitt barnbarn skall ses i det ljuset.

• Tieo

Men vad har amelia adamo med det hela att göra??

Alla kan ju vara dåliga föräldrar men alla kan ju också bättra sig.

Vill de nu umgås med era barn så ställ upp vilka krav ni har för att det ska fungera.

• Vitvå

Söderböna:
    Vad jag menar är att hon skriver att man som mor och faförälder har rätt att umgås med sina barnabrn.
    Jag tycker inte det är en rätt man som mor eller farförälder kan kräva...det tycker ju bevisligen Adamo...

Tieo:
    Tycker du att det verkar som att min dotters farmor och farfar bättrat sig sen de hade barn?

• jeckaa

ha ha ha vilken pajas kvinnan är! hon borde skaffa sig en hobby!

• Sol invictus

Varför skulle inte mor o far föräldrar ha rätt att umgås med sina barnbarn?

Ser du på Glamour? Då är det här en sida för dig --> www.glamour4ever.se
  • Vitvå

Sol invictus:
    Varför SKA de ha rätt att kräva att få umgås? Jag undrar varför det inte är upp till mamman och pappan att bestämma sånt?
    Min mamma och pappa kan inte komma till mig och min man och säga att "På onsdag ska vi ha ert barn och hon ska sova över här".
    Vi besämmer över vårt eget barn...ingen kan kräva något.
    Det är min åsikt...

• Majsan70

Ingen har RÄTT till ett barn. Vi har dem alla till låns o vi får förtjäna vår tid med dem. Men BARNEN har rätt till både föräldrar o andra anhöriga anser jag.

Det är ganska ofta någon av våra anhöriga ringer o ber att få låna vår dotter. Vi ser till att vårda den relationen med dem eftersom vi tycker det är viktigt för alla parter.

Svar på tråden Men va farao...Amelia Adamo...