Hjälp snälla - Läkarintyg för vab...
Hej,
Idag kom en tjej som jag jobbar med och sa att chefen ville att jag skulle komma in med ett läkarintyg på att jag var hemma med sjukt barn för några veckor sedan.
Jag var hemma med min äldsta son från mån-fre, har begärt tillfällig föräldrarpennig för de dagarna.
På måndagen gick han till skolan... men den morgonen hade en av mina yngsta pojkar feber så jag fick ringa och sjukanmäla mig igen... var även hemma på tisdagen (förskolorna kräver ju en feberfri dag)
Jag var alltså hemma 5 dagar med min äldsta son och sen två dagar med min yngre son...
Två olika barn alltså...
Ska jag ändå visa läkarintyg för barnet som jag var hemma i fem dagar med?
Han hade feber och var dålig... hängig och inte allså på topp... men jag gick ju aldrig till läkaren
De säger ju alltid att det är virus ändå och eftersom han mådde bättre redan på torsdagen alltså inte belv nått sämre så räknade jag ju med att han skulle bli frisk tills på måndagen... trodde inte att lillebrorsan skulle bli sjuk på måndagen, och jag kan ju inte gå och sjukskriva bröderna innan de ens blvit sjuka...
Vad är rätt i denna situationen?
Kan min arbetsgivare kräva läkarintyg?
Barnen var hemma från skola/dagis... kan jag ta intyg från dem istället eftersom jag inte varit hos läkaren??
- Jenny