• jguz

Hjälp snälla - Läkarintyg för vab...

Hej,

Idag kom en tjej som jag jobbar med och sa att chefen ville att jag skulle komma in med ett läkarintyg på att jag var hemma med sjukt barn för några veckor sedan.

Jag var hemma med min äldsta son från mån-fre, har begärt tillfällig föräldrarpennig för de dagarna.
    På måndagen gick han till skolan... men den morgonen hade en av mina yngsta pojkar feber så jag fick ringa och sjukanmäla mig igen... var även hemma på tisdagen (förskolorna kräver ju en feberfri dag)

Jag var alltså hemma 5 dagar med min äldsta son och sen två dagar med min yngre son...
    Två olika barn alltså...

Ska jag ändå visa läkarintyg för barnet som jag var hemma i fem dagar med?
    Han hade feber och var dålig...  hängig och inte allså på topp... men jag gick ju aldrig till läkaren Förvånad
    De säger ju alltid att det är virus ändå och eftersom han mådde bättre redan på torsdagen alltså inte belv nått sämre så räknade jag ju med att han skulle bli frisk tills på måndagen... trodde inte att lillebrorsan skulle bli sjuk på måndagen, och jag kan ju inte gå och sjukskriva bröderna innan de ens blvit sjuka...

Vad är rätt i denna situationen?
    Kan min arbetsgivare kräva läkarintyg?

Barnen var hemma från skola/dagis... kan jag ta intyg från dem istället eftersom jag inte varit hos läkaren??

- Jenny

• Svar på tråden Hjälp snälla - Läkarintyg för vab...
  • Nalle Puh73

Ändrade du inte anmälan så det syns att det var för två olika barn? Du måste väl ha gjort en ny anmälan till FK när nästa barn blev sjukt.
    För du borde ju inte behöva ett sjukintyg iom att du bara var hemma 5 dager med den första och 2 med den andra.
    Prata med din chef och kolla om dom inte har uppgift på att du var hemma med olika barn.
    Sen kan inte jag fatta varför han ska ha ett intyg, det är ju FK som betalar ut ersättningen inte arbetsgivaren när man har VAB.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Tess76

Håller med ovanstående. Fråga din chef om han tycker att man ska gå till läkaren och "besvära" en redan överbelastad vårdcentral med febriga barn?! Sen tycker jag det låter konstigt att han så långt efteråt kräver sjukintyg.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • jguz
    Nalle Puh73 skrev 2007-11-05 21:03:55 följande:
    Ändrade du inte anmälan så det syns att det var för två olika barn? Du måste väl ha gjort en ny anmälan till FK när nästa barn blev sjukt.För du borde ju inte behöva ett sjukintyg iom att du bara var hemma 5 dager med den första och 2 med den andra.Prata med din chef och kolla om dom inte har uppgift på att du var hemma med olika barn. Sen kan inte jag fatta varför han ska ha ett intyg, det är ju FK som betalar ut ersättningen inte arbetsgivaren när man har VAB.
    Halloj,

Jag loggade nu i kväll in på fk hemsida och tittade och jag har begärt tillfällig föräldrarpeng för min äldsta från den 15-19 oktober (fem dagar totalt)
    och sen har jag begärt från den 22-23 oktober (två dagar totalt) för den yngre... så det är anmält på två olika barn.
    Skolan och förskolan kan oxå intyga att så är fallet eftersom de var hemma respektive dagar.

Undrar oxå varför han behöver det.... kanske för att det var en vikarie istället för mig de dagarna??
    Har aldrig tidigare behövt lämna det till nån annan än försäkringskassan då barnen varit sjuka...
    Är det jag som är sjuk förstår jag mycket väl varför han vill ha intyg på att jag är sjuk.

Började jobba på denna arbetsplats i Augusti... men har tidigare jobbat inom samma område (förskola)
  • jguz
    Tess76 skrev 2007-11-05 21:08:15 följande:
    Håller med ovanstående. Fråga din chef om han tycker att man ska gå till läkaren och "besvära" en redan överbelastad vårdcentral med febriga barn?! Sen tycker jag det låter konstigt att han så långt efteråt kräver sjukintyg.
    Ja borde han inte begärt det lite tidigare? Och varför berätta detta för min kollega och inte ta det med mig istället?
    Hon sa - X ville påminna dig om att han vill ha ett läkarintyg på att du var hemma med sjukt barn, det är ju så lätt att glömma.

Vi säger att jag hade varit hos läkaren... de skriver ju inte ut läkarintyg bara för att man varit där...  i sånt fall så måste jag då ringa läkaren och be honom skicka det till mig...

Men har min chef rätt att KRÄVA ett läkarintyg även om jag varit hos läkaren och be mig ringa och få det hemskickat när jag bara varit hemma med barnet i fem dagar (mån-fre)? Följande måndag gick han till skolan som vanligt.
  • Anna Lisa

Behöver man läkarintyg för att vara hemma för VAB?
    Är det när man varit hemma längre än 5 dagar med samma barn?

• jguz
    Anna Lisa skrev 2007-11-05 21:26:30 följande:
    Behöver man läkarintyg för att vara hemma för VAB?Är det när man varit hemma längre än 5 dagar med samma barn?
    Från dag 8 måste du lämna läkarintyg har jag läst mig till på försäkringskassans hemsida.

Så är du hemma med ett barn från en måndag måste du lämna intyg måndagen efter (lördag och söndag räknas oxå även om du skulle vara ledig de dagarna).

Eller skulle du vara hemma med sjukt barn från en onsdag så måste du visa intyget följande onsdag.

I mitt fall så var jag bara hemma 5 dagar med min äldsta pojke, han gick till skolan som vanligt följande måndag men hans lillebror hade då feber istället...
    Shit varför ska det vara så krångligt för...

Jag är ju bara provanställd fortfarande så jag vill ju lixom inte stöta mig med chefen heller...
  • Mizzz

" Intyg för barnet

Om barnet är sjukt eller smittat längre tid än sju dagar krävs intyg från läkare eller sjuksköterska från och med den åttonde dagen. Som första dag räknas den första ersättningsdagen i vårdperioden. Även de dagar då man inte får ersättning räknas in i de sju intygsfria dagarna. Beräkningen av den intygsfria tiden påverkas inte av att föräldrarna exempelvis avlöser varandra i vården av barnet."

forsakringskassan.se/fakta/tfp/

Linus är numera mobil
  • Mizzz

du måste alltså bara tydliggöra för din arbetsgivare att du har varit hemma med två olika barn.. Eftersom om det hade varit ett barn skulle du behövt intyg.

Linus är numera mobil
  • Tant Green

Vet chefen om att det var två olika barn du var hemma med? Han kanske tror att det var samma barn som var sjukt i i 7 dagar och då måste man ju lämna läkarintyg till fk och i så fall skulle du ju ha kunnat lämna en kopia till jobbet med.

• jguz
    Tant Green skrev 2007-11-05 21:37:21 följande:
    Vet chefen om att det var två olika barn du var hemma med? Han kanske tror att det var samma barn som var sjukt i i 7 dagar och då måste man ju lämna läkarintyg till fk och i så fall skulle du ju ha kunnat lämna en kopia till jobbet med.
    Ja det tror jag... ska se om han är på jobbet i morgon (han bossar över 2 förskolor) så ska jag prata med honom....

Förstår inte varför han inte bara pratade med mig direkt, jag var ju där på jobbet precis som min kollega... sen när jag skulle gå och prata med honom så hade han gått för dagen så nu har jag funderat på detta hela kvällen... :(

Tack alla underbara för att ni tagit er tid att svara på mina frågor!
    Verkar som att jag inte måste komma in med intyg från läkare... eller hur?
  • Anna Lisa

Är det både försäkringskassan och arbetsgivaren som ska ha intyg?

Om föräldrarna turas om att vara hemma då, tex 5 dagar var ifall barnet är sjuk 10 dagar?

• plutto

I detta fallet är det arbetsgivaren.

Om barnet är sjukt mer än 7 dagar i sträck (inkl. helg) så ska man ha läkarintyg oavsett om man varvar vem som är hemma.

Anna Lisa skrev 2007-11-05 21:45:45 följande:

Är det både försäkringskassan och arbetsgivaren som ska ha intyg?Om föräldrarna turas om att vara hemma då, tex 5 dagar var ifall barnet är sjuk 10 dagar?
  • jguz
    Anna Lisa skrev 2007-11-05 21:45:45 följande:
    Är det både försäkringskassan och arbetsgivaren som ska ha intyg?Om föräldrarna turas om att vara hemma då, tex 5 dagar var ifall barnet är sjuk 10 dagar?
    Har läst nu flera ggr och jag kan bara få det till att försäkringskassan ska ha intyg om att barnet är sjukt på 8:e dagen.
    Kan inte hitta nånstans att man måste lämna intyg till sin arbetsgivare....

Nån som vet hur det är?
  • plutto

Arbetsgivaren kan ha rätt att begära läkarintyg från första dagen om det är så att man har återkommande korttidsfrånvaro när det gäller egen sjukdom. Har inte hört att de begär det vid vab.

Jenny Güzel skrev 2007-11-05 21:53:55 följande:

Har läst nu flera ggr och jag kan bara få det till att försäkringskassan ska ha intyg om att barnet är sjukt på 8:e dagen.Kan inte hitta nånstans att man måste lämna intyg till sin arbetsgivare.... Nån som vet hur det är?
  • jguz
    plutto skrev 2007-11-05 21:57:11 följande:
    Arbetsgivaren kan ha rätt att begära läkarintyg från första dagen om det är så att man har återkommande korttidsfrånvaro när det gäller egen sjukdom. Har inte hört att de begär det vid vab.Jenny Güzel skrev 2007-11-05 21:53:55 följande:
    Skulle det vara så att de vill ha intyg för varje gång man är vabbar så måste de väl informera om detta vid anställningen.

I mitt fall har de inte informerat mig om detta... så jag gick ju inte till läkaren.

Att jag måste lämna vid 8:E dagen trodde jag nästan men eftersom stora killen mådde bättre på torsdagen var jag ju rätt säker på att han skulle må bra tills på måndagen...
  • Malleballebuse

Läkarintyg från försat sjukdagend gäller bara om man i tidigtskede har talat om för den anställde att så är fallet. Arbetsgivaren och facket(om man är med)har en förhandling om det.

• Anne69

Du har rätt att vara ledig från jobbet för dagar då du är hemma med tillfällig föräldrapenning och det är egentligen bara det du kan, och ska behöva, visa för arbetsgivaren.

Förhoppningsvis har ni bara pratat förbi varandra o han har missuppfattat detta med att du vabbat för två olika barn....annars är det en riktig surkart. Dessutom verkar det vara en riktig fegis som inte vågar prata direkt med dig....så jag tycker att du ska vara väldigt tydlig mot honom. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp snälla - Läkarintyg för vab...