• Pam

Ont i höfterna på natten?

Är det någon mer som får värk i höfterna i sängen på natten eller morgonen? Jag kan inte ligga på rygg längre och då är ju sidorna det enda alternativet... Nästan varje natt när jag ska byta sida vaknar jag av att det krampar i höftbenen - inte alls skönt. Har försökt med kudde under höften, men det var obekvämt.

Någon mer som har samma problem? Några tips?

• Svar på tråden Ont i höfterna på natten?
  • turia

Japp jag hade samma problem,
    Jag la en kudde mellan benen o det hjälpte....

• Hella20

jag har samma promblem som dig.=(

Helena v.36plus6

• Felicitas

Jag har samma problem som dig...har även försökt med kudde men det hjälper inte...får ändå kramp i höfterna...suck

• Maracas

jag hade samma problem, men hade kudde mellan knäna istället för under höften. sen fick jag vända på mig ganska ofta vilket var bökigt för det gjorde så ont. har fortfarande problem efter förlossning. lillprinsen är nu 2 veckor. hoppas det snart går över... vill ju ut och powerpromenera med vagnen

• Superteach

Ja, och kuddtricket hjälper inte längre..... Sover inte speciellt mycket nuförtiden... Att det idag dessutom är BF+4 är inte så uppmuntrande när man inte kan sova ordentligt....
    Men, vet sedan min förra grav. att det onda försvinner när barnet kommer ut så det är bara att bita ihop tjejer!

• Fille Fjonkan

Jag har också haft riktigt ont i höfterna om nätterna de senaste veckorna. Jag har en kudde mellan knäna och den motvärkar till en viss del värk i ryggen (fogarna vid svanskotan), men den gör ingen nytta mot höftvärken. Jag vaknar i regel 1 gång/timme och måste då vända mig till andra sidan. Har inga tips, tyvärr...

• Shamboo

Samma sak här. Jag har lagt en tunn kudde under midjan vilket gör att tyngden inte läggs på höften och sen en kudde mellan knäna o en under magen. Det funkar bättre än att "bara ligga", men jag kan inte säga att det är helt smärtfritt.

• november75an

Samma här. Det känns ibland som om man håller på att få liggsår. Det är nog bara att dras med tror jag...

• Tvåbarnsmamman0507

Hej hej jag har också det problemet nu, har en amningskudde som stöd det funkar jätte bra, får värk under natten o kan inte vända mig om och inte göra för hastiga rörelser. känner även av detta på dagarna, det är nog för att fogarna håller på att mjukas upp, kram

• Dragonia

Ja, absolut! Det gör jätteont och så är det svårt att vända sig för magen trycker rejält både här och där. Jag har en kudde mellan knäna och försöker att vända sida efter varje nattligt toalettbesök och så kan det kännas bättre om man har ett ben mer utsträckt.

Nu har ju iofs jag lite extra problem då jag har brutit foten, så jag skulle nog prova lite mer ställningar om jag bara kunde! ..har börjat fundera om jag ska prova att bunkra upp massor av kuddar bakom ryggen i soffan och sova halvsittandes istället, har märkt att det skonar höfterna och gör det lite enklare att andas också + att det kanske blir lite enklare att ta sig upp till toaletten..och det är ju ganska länge kvar - är i vecka 33.

• Tove23

Hej,

Hade samma problem för 3 veckor sedan. Min BM rekommenderade akupunktur och det hjälpte. ingen mera värk och klarade mig undan med en gång med akupunktur...

Pröva på det om ni kan...

• globen

hej, har exakt samma problem. För mig funkar det bättre om jag dels har en kudde mellan benen, dels en bakom ryggen så att jag liksom kan "tippa bak" och sova mer på rumpan om du fattar hur jag menar, fast så att det fortfarande inte blir på ryggen.

• turia

jagf minns att jag varierade med att ligga på vänster resp höger sida,,o hade 2 kuddar under huvvet...
    mådde illa av ryggläge

• majamia1

Hej
    Jar har också liknande problem. Var hos sjukgymnasten här om dagen och fick tips om ett glidlakan som gör att man lättare kan röra sig i sängen och där med få mindre ont. Nu var alla lakanen utlånade så jag ska få ett så fort det kommer in ett. Det kan kanske vara ett tips för dig!?
    Jag har även ett bälte om höfterna som jag bär när jag går och står och det tycker jag känns skönt. Barnmorskan ska ge mig akupunktur nästa vecka och hoppas att det lindrar endel.

Hoppas att det lättar lite och lycka till! Kram Marie

• lill linda 82

Jag har oxå så, det ilar o pulserar i höfterna på mig hela nätterna, kan bara ligga på sidan eftersom att jag har foglossning så det kan kännas hopplöst ibland att sova för att man bara ligger o vråder o snurrar på sig hela nätterna. Får ju ingen ro i kroppen när man ligger o har ont.
    Har provat med kudde jag oxå, men det funkar inte längre.

Svar på tråden Ont i höfterna på natten?