• stina72

Bygga en tygtavla?

Jag tänkte jag skulle köpa nått snyggt tyg och göra en tygtavla (en ganska stor)?
    Någon som gjort det? Hur gjorde ni, vad använde ni för material?

• Svar på tråden Bygga en tygtavla?
  • sarik

Jag har tänkt att jag skulle åka till Bauhaus och köpa en frigolitskiva och klä den, men inte kommit så långt...

• Chi

Jag har klätt en 200cm*70cm stor mdf skiva

• Butterscotch

Vi har gjort en tavla som är ca 2,5*1 meter. Vi valde att bara bygga en ram så att tavlan inte skulle bli så tung, sen spände vi helt enkelt upp tyget på ramen. Busenkelt. Har du ett ljust tyg kanske det är bra att först sätta ett lager av något material emellan så att inte ramen lyser igenom. Och om du gör en stor tavla kan det vara bra att bygga in en "mittbalk" så att säga, så att den inte sjunker ihop i mitten när du dragit åt tyget.

• Pysselgalningen

Vilken sorts skiva som helst funkar, oftast använder man spånskiva för att få ner kostnaden.

Sen klipper du ut tyget och tar MINST 10cm mån på alla sidor. Detta pga du ska lägga tyget dubbelt bak på kanterna så att tyget inte rispas upp.

Sen börjar du med att häfta fast med häftpistol eller möbelspik mitten på varje sida (baksidan alltsp )
    Sen arbetar du dig lite grann hela tiden, ett par fästen på varje sida och se till att arbeta 1+3, 2+4, om du förstår vad jag menar. Alltså, arbeta helatiden lika mycket på motsvarande sida så att du får tyget rakt.
    När du närmar dig hörnen så tar du hörnet och viker det in mot miitten, OBS du bör ser till att du har en bit kvar på varje sida att arbeta med. Gör likadant med hörnen som med alla andra sidor, fast på "diagonalen" så att säga. NÄr det är klart så viker du in resterande delar av kanterna och fortsätter på samma sätt tills att du är klar.

• Pysselgalningen

Justja, glömde säga.
    Det kan vara bra att ha ett lager med filler mellan skiva och tyg. Det gör att tyget inte skadas av vassa kanter och det ger bra ljuddämpning.

• Celice

om man är slö (som jag) så finns de färdiga ramar att köpa på Åhlens för en hundring!

Liam Min underbara son!
  • Tilt

Japp det har vi gjort. Använde oss av en mdf-skiva och nitade dit tyget bakom (men dubbelvikt där vi nitade eftersom det gick sönder när vi spände första gången då vi hade enkelt tyg)

Har även tapetserat mdf : -) Det blev ännu bättre, men det var lite svårare att hitta en riktigt häftig tapet.

• javalady

Frigolit har jag köpt på ett lokalt byggvaruhus. 3 cm tjock ca 60 cm x ca 120 cm (minns inte). 38:-

...ska bara fundera ut en bra hänganordning eftersom vi har en krok där redan där den skall hänga. Annars är det (har jag läst) bara att trycka på den på en - två spik på väggen.

Svar på tråden Bygga en tygtavla?