• Magda73

Ditt bästa tårtrecept?

Här vankas det ettårskalas snart men vi är inte riktigt på det klara med fyllningen, och garneringen, till tårtan/orna.

Någon som har ett smarrigt recept att dela med sig av? Eller en juste dekoration?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ditt bästa tårtrecept?
  • fraggelanna

jag brukar ha cholkadformage som ett lager... sen brukar jag mosa banan och blanda det med grädde...

har satt finger kex på högkant runt tårtan,,,
    spritsa toppar varannan med grädde och varannan med formage,,,

MorsanM skrev 2007-11-05 21:59:34 följande:
    Här vankas det ettårskalas snart men vi är inte riktigt på det klara med fyllningen, och garneringen, till tårtan/orna. Någon som har ett smarrigt recept att dela med sig av? Eller en juste dekoration?Alla tips mottages tacksamt!
  • Magda73
    fraggelanna skrev 2007-11-05 22:02:31 följande:
    jag brukar ha cholkadformage som ett lager... sen brukar jag mosa banan och blanda det med grädde... har satt finger kex på högkant runt tårtan,,, spritsa toppar varannan med grädde och varannan med formage,,,
    Åh, det lät smarrigt!! Kan man byta fromagen mot chokladpudding tror du, eller blir det för starkt?
  • Mamsingen

Rice Crisp-tårta

Botten
    4 äggvitor
    2 dl socker
    3 dl Kellogs Rice Crisp

Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader. Låt tårtbottnen svalna en aning i långpannan innan du vänder upp den och drar bort pappret.

Kräm
    4 äggulor
    1 dl socker
    1 msk mjöl
    1 dl grädde
    75 g smör
    1 pressad citron

Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ned smöret. Låt krämen kallna.

Dela bottnen på hälften och lägg krämen emellan. Vispa 3 dl grädde och bred ovanpå. Dekorera på valfritt sätt. Camilla hade tagit rivet citronskal och flisad fin mörk choklad, vilket kändes lyxigt.

• Mamsingen

Tårta till barnkalas: Glasstårta med blommor
    INGREDIENSER
    1 ( - 2) paket glass
    2 ( - 4) dl vispgrädde
    lite strösocker och vaniljsocker
    kex
    strössel
    BLOMMOR
    små kex med fyllning i mitten
    grillstickor
    sockergarnering (½ dl florsocker + lite vatten)
    små godisar
    GÖR SÅ HÄR: Garnera blommor på förhand så att sockergarnering torkas.
    Vispa grädden och blanda i socker och vaniljsocker. Bred vispad grädde över glassblocket och på sidor. Strö strössel över. Placera kex på sidor.
    Använd grillstickor som blomstjälkar.

• Mamsingen

Polkagristårta

Ingredienser
    10 bitar
    3 ägg
    2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    3/4 dl potatismjöl
    1 1/2 tsk bakpulver

Fyllning:
    1 1/2 dl polkagrisar, 100 g
    4 dl vispgrädde
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Bred ut smeten jämt i långpannan. Grädda genast i mitten av ugnen ca 7 min. Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på. Pensla med lite kallt vatten på pappret om det inte vill lossna. Låt kakan kallna. Hacka eller stöt polkagrisarna grovt i en mortel. Vispa grädden. Blanda ner nästan allt polkagrishack i grädden. Dela kakan i 3 delar. Lägg delarna ovanpå varandra med grädde emellan och ovanpå. Strö över resten av polkagrishacket.

• Tina83

jag brukar ha marsankräm+ vispad grädde i botten

sen jordgubbssylt i bottenpå vöre lagret, sen jordguggsfromage, o så grädde o garnering på toppen! tar 20 minuter att få klar, kostar 50 spänn!

• Ziitoo
    Mats tårta

125 gr margarin
    2 ägg gulor
    1 dl socker
    1½ dl mjöl
    1 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Rör margarinet och sockret pösigt, tillsätt äggulorna en i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och mjölk. Bred smeten i en långpanna (använd smort bakplåtspapper)

Maräng:

2 äggvitor som vispas med 1 3/4 dl socker och 1 tsk vanilj socker till riktigt hårt skum.

Hacka nötter (Hasselnötter) och strö över sockerkakssmeten (Detta kan man givetvis skippa. Lika gott ändå.). Bred marängsmeten över.

Grädda i 180 grader i ca 20 minuter. Dela kakan och lägg samman blandad hallon och grädde. Grädde på toppen och jordgubbar till dekoration. (Om det är rätt årstid. Annars funkar det att riva choklad över och dekorera med annat).

Super GOD tårta! Rekommenderas.
  • FruMadde4barnTätt

vi ska oxå snart ha 1 års kalas har ju funderat på tårtor........

Nu vet jag nog vad vi ska göra för tårta. Tänkte ha namnet skrivet på tårtan med typ gele eller så kan man göra namnet med smält blockchoklad eller bokstavsljus, och så ett 1 års ljus. Jag tror det blir en hallon och blåbärstårta med grädde och vaniljkräm, med dekorationer av färska jordgubbar och/eller mandariner. sockerkaksbottnar, så det kan nog oliver oxå äta.

• 8Viola2

Hej
    Många bra recept att finna i denna tråden minsann...
    Är det ngn av er som har ngt recept på hur man gör en fyllning med florsocker och hallon..vet att jag fick smaka det en gång och det var supergott.

• FruMadde4barnTätt

ja Rice Crisp-tårta tycker jag låter gott

• Magda73

Köpte ingredienser till banan-chokladtårta idag men polkagristårta och maräng-teman låter ju sååå smarrigt också! Fler tips? Tårtrecept kan man ju inte få för många av

• Magda73

Gjorde banan och chokladmoussetårtan som blev succé!

Fortsätt gärna med era bästa tårttips! Man kan inte få för många bra recept

• Mrs Oudad

Titta gärna in i mitt galleri för inspiration! =)

• fairyfloss

Asså jag vet att det här är en klassiker, men den tårtan jag har fått ABSOLUT mest beröm för är min vanliga gräddtårta! Baka en sockerkaka och skär i tre delar (efter den har kallnat). Köp för guds skull inte... Lager ett är grädde blandat med jorbubbsylt, lager två med annan sylt tex blåbärsylt och grädde, eller med vaniljsås, beroende på vad jag känner för . Den är täckt med grädde och sen garnerad med färska blåbär och jorgubbar! Får man inte tag på färska funkar frysta (halvtinade) också! Jag brukar även flaga choklad över tårtan! Banan är också gott som garnering (ex på sidorna). Den är också extremt lättlagad så alla som vill slänga ihop en tårta på ett par timmar kan klara den!!

Svar på tråden Ditt bästa tårtrecept?