• Cross

Taxi i Thailand - utan barnstol?

Hur tar ni er fram i Thailand med barn på 1,5 år?
    Vågar ni åka taxi eller tuktuk?

• Svar på tråden Taxi i Thailand - utan barnstol?
  • spacebeare

har tagit taxi i Kroatien utan barnstol - nöden har ingen lag

• resemamman

Vi gör det. För oss gäller andra "regler" när vi är på resa i länder med andra säkerhetsstandarder. Tyvärr! Men resandet är så viktigt för vår familj att vi blundar för viss trafiksäkerhet.

Vi väljer om det är möjligt taxi med bälten och sätter det över midjan på barnen. Hyr vi bil försöker vi även hyra bilstol (finns ganska ofta!). Andra säkerhetsval man kan göra är att hyra egen minibuss för längre sträckor så man kan styra hur fort chauffören kör. Och åka båt (med medhavd flytväst) isf bil. Men vi åker även tuk-tuk, taxi utan bälten, flak etc.

• Tigerwoman

Ja, vi har åkt båda delarna. Man är ju liksom tvungen att tumma på sina vanliga principer, annars måste man nog stanna hemma. Försöker dock minimera åkandet så gott det går.

• Clanica

Vi åkte taxi , tuktuk, båt & buss.
    Man får ta det för vad det är när man är ute och reser.
    Visst tar man en risk, men vad vore livet utan resor?
    Vi är beredda att ta den risken i alla fall

• Annikamed2barn

Vi åker så lite som möjligt och tar med oss en bilkudde. Det är bättre än inget.

• Klina10

Vi försökte åka buss i Thailand om möjligt eller minibuss, kändes lite säkrare men men

• mrslind

jag åker aldrig taxi eller bil i nått land utan bilstol. skulle aldrig förlåta mig själv. jag tar båttaxi om jag ska åka långt eller går.

• City

Hej!

Vad skulle ni vara villiga att betala för taxi med bilbarnstol?
    dvs hur mycket extra skulle ni vilja betala utöver den vanliga taxan?

• Cross

Jag vill helst inte göra det, men jag ser inte hur vi annars ska kunna resa. Vi var i en storstad i Europa för några veckor sedan, och blev övertalade att åka bil utan stol till lilltjejen. Jag var så rädd att jag höll på att skita på mig. Vi kunde tagit tåget, och vi borde ha gjort det. Det kan jag få ångest över.

Nu hände det ingenting. Men jag vetefan hur vi gör i Thailand. Jag antar att bussar är det bästa....

• Cross

Så det finns alltså bilar med bilbarnstol? I så fall så betalar jag vad f-n som helst. Det handlar inte om pengarna. Och egentligen - hur dyrt kan det vara? Vi pratar ju trots allt om en resa i Thailand.

• Cocarola

OT men ett bra tips endå: förutom flytväst, ta med ett par hörselkåpor (typ Peltor) om ni ska åka longtail boat, de låter vansinnigt högt!

• City

Hej!

Vi har flyttat till Phuket och kommer att erbjuda transporter med bakåtvända EU-certifierade stolar. Det går bra att boka redan nu, för vi har bilar och stolar, men hemsidan är inte klar.

Det kommer att bli lite dyrare än snittprister för en taxiresa, eftersom vi måste täcka våra kostnader för stolarna.

Förövrigt planerar vi också att hyra ut flytvästar.

Jag nås på lena_tornblom@yahoo.com, och när hemsida är klar marknadsför vi på familjeliv.

• Sacha81

Kanske går det att få tag på en bilbarnstol i Thailand som ni kan låna, hyra eller köpa under er vistelse?

*Mamma till sötaste Jesper född 2007-02-26*
  • Cross

City, tack för tipset. jag kommer garanterat maila dig innan vi kommer.

• mrslind

tiger woman!!! man får låna på båten!

Svar på tråden Taxi i Thailand - utan barnstol?