Förstoppad av bröstmjölk?
Min 9-veckors bebis har inte bajsat på en vecka idag, och har varit ganska pipig ikväll? Kan han vara förstoppad trots att han bara får bröstmjölk?
Min 9-veckors bebis har inte bajsat på en vecka idag, och har varit ganska pipig ikväll? Kan han vara förstoppad trots att han bara får bröstmjölk?
Barn som helammas blir inte förstoppade. Det kan gå 1 vecka - 10 dagar mellan bajsningarna och ibland så bajsar de 10 gånger på en dag.
Att han är pipig kan bero på magknip men inte på att han är förstoppad.
Det behöver inte innebära att han är förstoppad men han kanske inte mår riktigt bra av att inte bajsa iallafall. När jag helammade min son bajsade han i början flera gånger om dagen och så plötsligt gick det åtta dagar utan att han bajsade. Han var inte förstoppad men mådde ändå bäst när han bajsade varje dag men ibland kunde det gå runt någon vecka. Det kan gå två veckor och mer än så utan att det är någon fara alls.
Det är ovanligt helammade barn blir förstoppade,dock så kan de bli det.
Då är det nog oftast pga att de inte tål något som mamman får i sig.
Dock så kan det gå några dagar mellan varje gång de bajsar utan att det är något fel.
Är det nu så att du märker att han är förstoppad när han väl bajsar så kolla upp så att det inte är något du äter som påverkar hans mage.
Det är en myt att barn som ammas inte kan bli förstoppade. En av mina närmsta vänner fick i somras åka till Barnmottagningen med sin tvåmånaders son när han inte bajsat på 2 veckor tror jag det var och då gav dom honom ngn form av lavemang. Så visst kan dom bli förstoppade! Ring och hör med BVC, bättre att ringa en gång för mycket. Annars kan du ju prova att "ta tempen" och kolla om de hjälper. Lycka till!
lägg han på axeln och stryk ryggen, guppa lite, se till att han rapar, så sliper han magknip..
jag väntar väl nån dag till, såvida han inte är gnällig imorgon med. Men nu sover han iaf.
Tack för alla svar!!