• Frida Mama89

Har ni bytt till vinterdäck än??

jag har ännu inte bytit däck.. och åker fruktansvärt många mil i veckan..Min käre bror som håller på med bilar kunde inte byta döcken eftersom ägaren innan mig på min bil hade lämnat in den på en bilfirma för att byta däcken.. så vi kan inte få dän dom.. Så nu till min fråga. Behöver jag byta precis nu? Och vet ni nån firma i Norrköping som byter?? Jag är helt nyinflyttad så därav mitt dilemma..

Vilken taffel varning taffel= okunning, klant hahaha

• Svar på tråden Har ni bytt till vinterdäck än??
  • Lola Jämtland

Självklart har vi bytt.
    Det ju snart vinter.

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • LuMa

Nej inte ännu.
    Jag rör mej inte på vägarna dom tider det är halt.
    Byter när det blir kallare på dagarna också.

• Jewell

Min man bytte åt mig i lördags...

Frida Mama89
    Se om ni kan låna en skruvdragare som går med tryckluft så ni kan få loss bulltarna eller använd hivstångsmetoden och öka längden på pinnen man tar loss bultarna med och använd hela kroppstyngden att få den lös...

Syns ju på min beskrivning varför det var min man som bytte till vinterringarna...

• presens konjunktiv

Ja, vi har bytt på ena bilen men inte den andra. Eftersom jag spänner bultarna så kan jag också få loss dem.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • stjärnströssel

här var det bytt

det är en ära att ha barn!
  • Kim och Mike

Nej ...bor i gbg ,här är det fortfarande vår värme

• Frida Mama89
    Jewell skrev 2007-11-06 08:24:25 följande:
    Min man bytte åt mig i lördags...Frida Mama89Se om ni kan låna en skruvdragare som går med tryckluft så ni kan få loss bulltarna eller använd hivstångsmetoden och öka längden på pinnen man tar loss bultarna med och använd hela kroppstyngden att få den lös...Syns ju på min beskrivning varför det var min man som bytte till vinterringarna...
    okej ska se om min man också kan lösa det där på sitt jobb.. Annars blir det bilfirma.. Blir så trött.. Jag ska fasen skaffa året runt däck så slipper jag bry mig   Tack för hjälpen
  • Gorban

Jag har bytt på bägge bilarna för ett par veckor sedan. Vi väntar vårt andra barn vilken dag om helst och jag vill inte bli överaskad av halka med sommardäcken på om vi ska till BB.

• Gorban

Frida Mama89 skrev 2007-11-06 09:03:13 följande:

okej ska se om min man också kan lösa det där på sitt jobb.. Annars blir det bilfirma.. Blir så trött.. Jag ska fasen skaffa året runt däck så slipper jag bry mig   Tack för hjälpen
    Året-runt däck finns inte!
  • Lysmasken

Hon menar nog friktions däck för dom kan man köra året runt på.

Nej har själv inte lagt på vinterdäck än. Här har knappt varit is på vägarna än.
    Håller på & byter bil nu i veckan el nästa vecka.

• Bakeapple

Vi har inte bytt till vinterdäck än, men tänkte att vi skulle slippa, för vi ska hämta vår nya bil den här veckan och då vill vi inte behöva byta däck en gång till....

• Lotlas

Näpp, men det börjar väl bli läge nu va'?

• Frida Mama89

Nu är mina däck äntligen bytta..

Gorban: Året runt däck finns visste.. Kolla fakta innan du svarar är du snäll

• Gorban

Frida Mama89 skrev 2007-11-08 07:51:41 följande:

Nu är mina däck äntligen bytta..
    Gorban: Året runt däck finns visste.. Kolla fakta innan du svarar är du snäll
    Nej de finns inte. Det finns sommardäck, dubbade och odubbade vinterdäck samt terrängdäck för åretruntbruk som ej är godkända för vinterväglag. En del kalla odubbade vinterdäck för åretruntdäck men de är inte bra att köra med på sommaren även om man får det.

Så här står det på vägverkets hemsida:

Vad är vinterdäck?
    Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:

- särskilt framtagna för vinterkörning och

- märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.
Svar på tråden Har ni bytt till vinterdäck än??