• denna där

Ni som testat tvättnötter.

Denna tråden är för oss som har testat tvättnötter och frågan är vad man tyckte om dom.

Har man inte testat kan man trycka på Visa resultat (din röst blir förbrukad)

För er som undrar vad tvättnötter är:

sverige.biona.tv/tvattskal.html
    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm
    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter

En artikel citeras i inlägg 1.

Livet är för kort för att levas dammfritt.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 14:15
    !!! NY TRÅD !!!

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29435166.html
  • Svar på tråden Ni som testat tvättnötter.
  • denna där

Karin Wettergren på Värmlandsbörsen, www.varmlandsborsen.se, har skrivit detta och hon har gett sin tillåtelse att citeras:

Tvättnötter?
    En påse med tvättnötter har kommit till Sverige ända från Indien. Vad är nu detta tänker ni, eller hur. Ja, så tänkte jag med när jag tidigare i år fick 10 stycken nötskal i min hand att använda i stället för tvättmedel.

Det här är ett för Sverige helt nytt sätt att tvätta kläder och det är också det mest naturvänliga sätt jag hört talas om. Ja, det handlar om något som är naturligt och bra för både miljö, djur och människor och den enda resten som blir är skalen som kan läggas i komposten.
    Tänk att kunna tvätta på ett helt miljövänligt sätt där tvättvattnet som töms ut i avloppet är rent och fritt från restprodukterna som annars kommer från både tvättmedel och sköljmedel. De här nötskalen ska inte vara skadliga för någon, nötterna är visserligen inte ätbara men de är heller inte giftiga utan de ska smaka lite bittermandel.
    Jag har alltså testat tvättnötterna genom att som vanligt stoppa maskinen full med kulörttvätt 40 grader och så i stället för tvättmedel och sköljmedel la jag nötskalen i en tvättpåse och lät det hela snurra med i maskinen allt enligt instruktioner. När tvätten var klar och jag tog ut den så kändes den härligt frisk och ren och det luktade som en sommarvind. Ja, det luktade rent. Likadant var det med vittvätten på 60 grader. Vi fick en mjuk, ren och friskdoftande tvätt.
    Det här är egentligen inget nytt för nötskalen har använt s som tvättmedel av indiska husmödrar i flera hundra år och har på några år blivit jättestort i Tyskland, där man ofta är framåt när det handlar om miljö. Nu har jag fått en stor påse med nötskal i min hand som jag ska testa under sommaren och kommer att skriva om resultatet i höst.

Tvättnötter igen!
    Hallå där, var det någon som läste artikeln om tvättnötterna i junitidningen? Blev du nyfiken och provade? Eller blev du bara nyfiken men tog aldrig steget att byta ut de vanliga kemikaliebaserade tvättmedlen mot naturens eget tvättmedel? För tänk om det inte blir rent. Men det törs jag garantera att det blir, för efter 3 månaders tvätt med enbart dessa nötskal så är det bara att konstatera att tvätten är ren. Den känns frisk, fräsch och vita lakanen är fortfarande vita. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att färgerna är klarare på kläderna. Förresten, är det fler än jag som förundrats över indiernas vackra färger på textilier? Hur behåller de dem tvätt efter tvätt? Ja, inte kan de använda vanligt tvättmedel för vad du än använder så bleker de färgerna i längden, eller hur?
    Eftersom det är viktigt att vi värnar om naturen så gör jag ett nytt försök att inspirera våra läsare att åtminstone testa Naturens eget tvättmedel under någon månad eller mer. Skicka gärna ett mail och berätta vad du tycker om tvättnötterna. Det är ju alltid så att det finns en viss skepsis mot nya produkter men i det här fallet så hoppas jag för allas bästa att fler vågar att åtminstone pröva de här tvättnötter för de är en 100% biologisk produkt som i Indien använts under flera hundra år, med andra ord, ett väl beprövat koncept. De går att använda till alla tyger och temperaturer. Man lägger 6-8 tvättnötter i medföljande tvättpåse, försluter och lägg den i tvättmaskinen.
    Tänk att kunna tvätta på ett helt miljövänligt sätt där tvättvattnet som töms ut i avloppet är rent och fritt från restprodukterna som annars kommer från både tvättmedel och sköljmedel. De här nötskalen ska inte vara skaliga för någon, nötterna är visserligen inte ätbara men de är heller inte giftiga utan de ska smaka lite bittermandel.
    Läste på nätet att om man tycker att vittvätten inte blir riktigt vit så kan man tillsätta bakpulver eller annat miljövänligt blekmedel. Jag har inte gjort det och lakanen ser som sagt vita ut efter tre månaders tvätt. Sköljmedel är inte nödvändigt, tvätten blir mjuk och fin inte supermjuk men mjukt. Det här ska vara det enda helt naturliga alternativet på marknaden. En 0,5 kg/påse nötterna räcker till ca 50 tvättar och kan komposteras hemma hos oss hamnar de använda skalen i rabatterna.

• Sencha

Jag har int testat, men har sett dem i någon affär, så jag känner till deras existens 

Jag är dock lite nyfiken: hur fungerar de? Alltså, vad är det i dem som gör att tvätten blir ren?

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • denna där

från: www.himalayahealthcare.com/herbfinder/h_sapindus.htm

Saponins are the major active constituent of the fruit pulp. Mukorosside is one of the saponins isolated from the fruit rind1.

saponiner. De kallas även såpnötter...

Jag blev mäkta överaskad av dessa nötterna, jag hade inga större förväntningar, trodde då rakt inte att kläderna skulle bli rena, alltså att fläckar skulle försvinna, jag tänkte mer använda det till att tvätta kläder, lakan etc som inte är smutsigt men ändå behöver tvättas...
    Jag hade fel Nötterna tar bort fläckar gör att kläderna luktar gott, naturligt liksom och dom är mjuka och fräsha. Vid grova fläckar har jag precis som när jag tvättade med tvättmedel använt galltvål eller citrontvål på fläcken först...
    Nu ska jag bara läsa på mer om tvättnötter och om det är så mkt bättre för miljön än tvättmedel...

• denna där

JAg läste förresten i något annat forum någon som reagerade på

Giftighet
    • Inandat lockar saponiner och t. ex. kvillajabark till nysning.
    • Genom munnen kan saponiner, t. ex. från såpnejlika, intas i små mängder men blir lätt irriterande för munnens, magens och tarmarnas slemhinnor. För mycket ger illamående, kräkningar och diarré, i allvarliga fall leverskador, andningsstillestånd, koma.
    • Alla saponiner är mer eller mindre giftiga om de förs in i blodbanan, där de löser de upp de röda blodkropparna och kan vara dödliga även i miinimala doser.

och menade på att hon minsann skulle använda vanligt tvättmedel framför nötterna.
    Jjag är ganska övertygad om vanligt tvättmedel inte är så där megabra att förtära heller
  • denna där
    Sencha skrev 2007-11-06 08:49:20 följande:
    Ah. Med andra ord samma som i såpnejlika, som ju nyttjats här i Sverige förr linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/sapon/sa...(Ibland går man över ån efter vatten )
    Ja jo...det är sant undrar om man kan få tag på det också och prova att tvätta med då...
    borde ju vara ännu mer miljövänligt liksom, där det inte behöver fraktas med båt från indien
  • Sencha
    Jonas fru skrev 2007-11-06 09:24:25 följande:
    Ja jo...det är sant undrar om man kan få tag på det också och prova att tvätta med då...borde ju vara ännu mer miljövänligt liksom, där det inte behöver fraktas med båt från indien
    Odla själv? Såpnejlika är lättodlad. Sprider sig med utlöpare och tar över världen
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • denna där
    Sencha skrev 2007-11-06 09:33:18 följande:
    Odla själv? Såpnejlika är lättodlad. Sprider sig med utlöpare och tar över världen
    Ja, nej där går väl kanske min gräns för hur mkt jag står ut med Odla själv, jag som inte ens kan hålla en kaktus vid liv
  • denna där

Det var tydligen inte så många som testat tvättnötter här på FL inte

• Polgara

Tryckte att min röst är förbrukad då jag aldrig har hört talas om detta.

Svar på tråden Ni som testat tvättnötter.