• nammam

Klämt finger, vad gör man?

Har en ettåring som klämde tummen i lördags. Den blev svullen men färgen var som vanligt, så jag reagerade inte så mycket. Hon ville inte använda den handen, såklart, det gjorde ju ont. Men nu efter 3 dar så är fingret fortfarande lika svullet. Det går böja på, men det gör ont.
    Borde man kolla upp det? Det är knappast brutet, så vad kan man isåfall göra åt det?

• Svar på tråden Klämt finger, vad gör man?
  • strålöga

Kontakta bvc och kolla upp fingret. Det är bättre att göra det än att gå och oroas.

• Såpbubblan

Lite för sent nu...men här kommer ett tips som man kan ta till direkt efter olyckstillfället;
    Kläm med två av dina fingrar runt barnets klämda finger. Tryck ordentligt, barnet har redan ont och får inte mer ont för att du tar i ordentligt.
    Trycket gör att ev svullnad kan gå tillbaka och då slipper man blodutgjutelse eller liknande.
    Försök att trycka minst ett par-tre minuter gärna längre.

Kan vara bra att veta till nästa gång olyckan är framme...

• nammam

Okej tack för det tipset. Var tyvärr inte där då det hände, farmor hade smörjt med nån salva som skulle va bra. Men tydligen hjälpte inte det.

Men vad gör dom på bvc om det är en spricka? bandage på fingret går väl inte... Gipsa? Man kan väl bara vänta tills det har läkt?

• MammaSusan81

kyl ner fingret direkt då det blivit klämt, så blir det ej svullet el lika svullet. Att trycka på fingret har jag iaf aldrig hört. Bättre fram med en kylklamp el gelekudde som man alltid har liggandes i frysen.

tycker det är bättre att du ringer vårdcentralen , bvc kan nog inget göra mer än titta 0/ säga tt du får en tid på vårdcentralen.

• Lola Jämtland
    godissusan skrev 2007-11-06 11:37:14 följande:
    kyl ner fingret direkt då det blivit klämt, så blir det ej svullet el lika svullet. Att trycka på fingret har jag iaf aldrig hört. Bättre fram med en kylklamp el gelekudde som man alltid har liggandes i frysen. tycker det är bättre att du ringer vårdcentralen , bvc kan nog inget göra mer än titta 0/ säga tt du får en tid på vårdcentralen.
    Nej, man ska inte kyla.
    Man ska klämma.

Jag har gått en kurs i Barn och olycksfall o där fick vi lära oss det.
    //Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • nammam

Jo vi kylde fingret också. Men hursomhelst är ju skadan redan skedd för 3 dar sen..

Men det jag undrar är vad dom kan göra på vårdcentralen? Röntgar dom fingret? Vad gör dom OM det är en spricka?

Har långt till vårdcentralen, är ensamstående och går skola på dagarna så därför är jag lite tveksam till att köra dit om dom nu ändå inte kan göra nåt åt det.

• dagdrömmare

om det är en spricka så tejpar dem ihop fingrarna så det skadade fingret får stöd annars blir det gips

Svar på tråden Klämt finger, vad gör man?