Bostadslån på 1 miljon, vad blir månadskostnad ca?
Ska få köpa loss min hyreslägenhet och är nyfiken på vad en ungefärlig månadskostnad blir om man tar ett lån på runt miljonen? Vet att det snabbt kan ändras i o m räntor osv...
Mvh Åsa
Ska få köpa loss min hyreslägenhet och är nyfiken på vad en ungefärlig månadskostnad blir om man tar ett lån på runt miljonen? Vet att det snabbt kan ändras i o m räntor osv...
Mvh Åsa
Ca 7000 skulle jag tro, beror ju på avgiften också.
Vårt huslån ligger på ca 1,3 miljoner och vår månadskostnad på enbart lånet är väl kanske 6500-7000kr. Sen tillkommer driftskostnad, som inte är så himla mycket.
Men menar du att din hyreslägenhet ska omvandlas till bostadsrätt? För bostadsrätter betalar ju hyra också, så utöver banklånet måste du ju betala månadsavgift till bostadsrättsföreningen.
Vi betalar ca 3400 kr/månad i ränta på ett sådant lån (+ 3100 kr/månad i avgift till föreningen). Vi amorterar inget för tillfället, men ska börja med det snart.
Har lån på 850 000 oh betalar ca 3000 i ränta. Med månadsavgiften blir det 5500kr i månaden.
Hej! Tack för alla bra svar, tar gärna emot fler!
Avgiften (hyran) blir på ca 2750 kr per månad, men jag är mest intresserad av vad kostnaden blir på ett ungefär för ränta + amortering på lånet.
Förutsatt att du bara har bottenlån.
SBAB har idag 4,95% rörlig ränta.
Det skulle innebära 4125:- per månad i bruttoränta och 2888:- per månad netto efter skatteavdrag.
Som skrivet så tillkommer såklart avgiften till bostadsrättsföreningen.
Ellpi>>> Det skulle vara intressant att veta hur du kom fram till 7000
Åsa MG skrev 2007-11-06 10:07:43 följande:
Ok, så det var både en avgift på 3000 och ospecificerad amortering med in din siffra på 7000:- Då förstår jag
Tack igen för bra svar! Gärna fler, så mycket info som möjligt är bra!
Cohiba - det är hela summan och inte bara ett bottenlån det är tal om, så då får man väl plusa på lite där.
Har du kollat på SEB:s och Handelsbankens hemsidor? De har jättebra sidor där man enkelt kan räkna på olika räntor och amorteringstider och vad kostnaden blir med och utan topplån. Vi har också fått erbjudande om att köpa vår hyresrätt och även om vi inte ska peta in så mycket kontant får vi ändå inget topplån eftersom värdet på lägenheten kommer att överstiga vårt pris med rätt mycket. Det kan kanske du också få igenom. Bara att deala med banken:)
Åsa MG skrev 2007-11-06 10:19:30 följande:
Gnurfen - ja just det ja, det har du ju rätt i! Det är ju ett "övervärde" på lägenheten! Skulle vara värd ca 1,8 milj om man sålde den som ren br, vilket borde vara av intresse för banken.. Bra förhandlingsläge m a o!
Cohiba - Jag kan nog peta in 100 tusen i kontant, men skulle vilja ha det till renovering.
Tack igen för bra svar, det lönar sig verkligen att fråga här på fl, många som är kunniga
Om du inte kan lägga någon insats alls så blir man normalt tvungen att lägga en del av lånet som ett topplån. Hos SBAB har man inget topplån men du får i gengäld inte låna allting utan måste lägga minst 5% själv. Du måste också amortera minst 500:- i månaden om du lånar mer än 85%.
Om vi räknar på en situation där du faktiskt kan lägga 5% själv dvs 50000:- så skulle du alltså låna 950000:- till en ränta av 4.95%. Det blir då en nettoränta på 2744:- i månaden. Lägg till en minsta amortering på 500:- och en avgift på 2750:- och du är uppe i en kostnad av 5994:- i månaden. Till det tillkommer hushållsel och försäkring och andra eventuella drifstkostnader sp jag kan tänka mig att du till slut hamnar på kanske 6500:- i månaden.
kanske ta det med banken så slipper du få en kalldusch!
Åsa MG skrev 2007-11-06 09:55:42 följande:
Fast nu ser jag att även SBAB erbjuder låt till 100%, då med ett påslag av 0,15% enheter på hela beloppet.
Tyler Durden - själklart kommer jag ta det med banken, men är ändå nyfiken vart man skulle hamna på ett ungefär.
Cohiba - tack igen för ditt svar, du verkar väldigt insatt Lönar sig verkligen att ha en kontantinsats!
det berättar banken, där får du en korrekt uppgift!
Åsa MG skrev 2007-11-06 10:54:44 följande:
Vid ombildningar från hyresrätt till bostadsrätt brukar man inte behöva betala marknadspriset på lägenheten och då är det inte alls säkert att man behöver ta ett topplån. Man brukar väl få ta ca 85-90% av marknadsvärdet som bottenlån.