• bubbelmaja

Omogna tarmar

Vi har börjat med smakisar till Noria nu, 4.5 månad. Hon tycker det är gott men har börjat sova sämre, rent ut sagt illa i två nätter, med gaser och uppdragna ben. Jag gissar att hennes tarmar inte är mogna än.

Ringde bvc men fick inga stora förkaringar på om det är så att de ska vänja sig eller om man ska vänta på att de ska mogna.

vad är era erfarenheter? Ni som märkt att det gett magont och då slutat ge, hur länge väntade ni innan ni provade igen och hur gick det då? Ni som fortsatte ändå, märkte ni att magen vande sig, och hur lång tid tog det?

• Svar på tråden Omogna tarmar
  • La vegas

Jag tro att magen och tarmarna är inte vanna att ha kraftigare mat att arbeta med helt enkelt. Så därför blir det mer gaser.
    Tar kannske lite tid att vänja magen på din baby.
    Jag hade nog inte slutat men kanske ge henne lite mindre och förre gånger. Det finns kanske något mildare...
    Lycka till

• mandis

Hej

när jag började med smakisar och min son reagerade som din dotter då gjorde jag ett uppehåll på ca 1,5 vecka. När jag började om igen då började jag väldigt försiktigt och de på bvc rekommenderade att jag skulle ge katrinplommonpure eller päronpure varje gång jag gav en smakportion. Magen blev bättre när jag gjorde så.

Men sen började allt om igen med ont i magen när jag började med smakportioner med gröt och då visade det sig att han var mjölkallergisk.Så nu får han mjölkfri gröt och ersättning

Riktigt bra blev det när jag började med sempers magdroppar. Han får ont i magen om han får de varje dag, men han mår väldigt bra om han får de i två dagar och ett uppehåll på en dag. Han sover så mycket bättre nu, förut vaknade han varje halv timme och nu kan han sova 3-5 timmar i sträck.

Lycka till

• bubbelmaja

Tack för era svar. Vi får se hur den här natten och nästa lir. Blir det lugnare var det maten hennes pruttar berodde på. Hon är ju så liten än så vi kan unna oss att vänta lite i så fall. Men hon har ökat lite för lite i vikt och tar inte flaskan så jag såg en liten räddning i gröten och de små skedar med mat som hon glatt åt....

• Julia85

Min son började kräkas jättemycket då han fick smakportioner och jag slutade ge han det och partade med bvc. De tyckte jag skulle vänta några veckor och sen prova igen. Det kunde vara så att magen inte var mogen för vanlig puré.
    Efter ca 3 veckor fick han smaka igen och då gick det toppen!

Lite ot men han kunde inte heller gå över till nan 2 från nan 1, kräktes stora kaskader och fick inte behålla något. Efter några veckor så kunde han äta nan 2 också!

Lia 040726 & Melwin 070507
  • bubbelmaja

skönt att höra tt det kan ändras ganska snabbt för en del, på ett par, tre veckor. Jag får hoppas att tiden gör gott för Noria också.

Svar på tråden Omogna tarmar