• Suck och suck

Hur mycket morotsjuice/morötter kan man inte dricka/äta mer än -risk för leverskador-?

Jag älskar att göra morotsjuice nu (egen morotsjuice), med kanske ca tre morötter i, per gång. Jag har druckit ett glas om dagen nu, på sistone.
    Min sambo skrämmer upp mig att det ger leverskador. Han snackar om någon snubbe som fick leverskador och dog, och han drack ett morotjuiceglas om dagen.

• Svar på tråden Hur mycket morotsjuice/morötter kan man inte dricka/äta mer än -risk för leverskador-?
  • Alle

Du behöver äta minst 2 kg morötter per dag för att öka risken.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Suck och suck

Ja, jag har ju tänkt att man kan ju vänta till man börjar bli gulfärgad, för att märka av om man äter för mycket.
    Försöker googla och se nu. Läser just att för mycket A-vitamin ger leverskador.

• MaddeMamman

hälsa din sambo att jag känner en som snusade och han blev påkörd av tåget

• Suck och suck

Den där gubben som dog måste ha druckit flera glas morötter om dagen.

• MaddeMamman

a-vitaminaet som finns i morötter heter karoten och det omvanlas till retinol vid behov. du kan bli gulfärgad men det finns ingen risk för överdosering och förgiftning

• Suck och suck

Här pratar de mest om cancer, i din länk, Alle.
    Det verkar lungt att käka morötter, bara man inte äter ett kilo om dagen kanske?

• Suck och suck

(ibland kan det nästan gå ett kilo om man vill göra två tre glas morotsjuice...)

• Suck och suck

Nu ska jag gå och göra i ordning morotsjuice. Det brukar bli SÅ gott, då jag blandar ut det med apelsinjuice och apelsiner!

• Suck och suck

Tack för att ni inte skrämde upp mig, längre.

• Alle
    Suck och suck skrev 2007-11-06 11:16:37 följande:
    Nu ska jag gå och göra i ordning morotsjuice. Det brukar bli SÅ gott, då jag blandar ut det med apelsinjuice och apelsiner!
    Morotsjuice är jättegott ju
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • MaddeMamman

jag har färsk ananas hemma, det ska jag gå o hämta..

Svar på tråden Hur mycket morotsjuice/morötter kan man inte dricka/äta mer än -risk för leverskador-?