• Miss Pinky

Vi med hudåkomman lichen

Välkomna alla med lichen!

Här samlas vi och utbyter tankar, funderingar och erfarenheter kring denna ovanliga hudåkomma. Ibland behöver man få ventilera känsliga frågor och därför postar jag tråden här i Känsliga rummet.

Det finns ju en mängd olika varianter av lichen, här nedan information om den varianten jag har:

Lichen sclerosus et atroficus (LSA) är en ovanlig sjukdom som kan drabba både hud och slemhinnor, främst hos kvinnor. Symptom på LSA är att huden får en vitaktig ton, blir tunn och skör. Ger ofta ? dock inte alltid ? klåda och blåsor kan bildas.

Den kommer oftast först i 40?60-årsåldern, men kan ibland förekomma även hos barn. Orsaken är okänd men det handlar om en autoimmun sjukdom, d.v.s. kroppens immunförsvar attackerar den egna vävnaden. Den är inte sexuellt överförbar och det är inte en infektion.

Sjukdomen är envis och svårbehandlad. Behandlingen inriktas mot klådan och består vanligtvis av starka kortisonpreparat. Sjukdomen bör kontrolleras av en hudläkare eller en gynekolog.

• Svar på tråden Vi med hudåkomman lichen
  • crazy hannah

Hejsan Tack för inbjudan....

Jag var hos läkaren igår och nu tror de inte längre att det är Lichen sclurosus, de tror att de bara är undermedvetna spänningar, fdärför gör det ont m.m Så jag kasnke inte kommer vara jätte aktiv härmen eftersom mina problem sitter på samma ställe som för er så kommer jag inte försvinna härifrån helt...

Nån som har erfarenhet av östrogensalva som man smörjer in i underlivet?

Kram

.?:*¨¨*:?.Gabriel 07-02- 20.?:*¨¨*:?.
  • Miss Pinky

Kul att du hittade hit, crazyhannah! Självklart kan du fortsätta att vara med i tråden även om det skulle visa sig att det inte är lichen du har

Undrar vad det var som gjorde att din läkare misstänkte lichen från början om det nu inte skulle vara det..? Om jag har förstått det rätt så är det ingen diagnos som ställs utan ordentliga prover, bl.a vävnadsprover (fick du göra det?). Det låter ändå trist med besvären du har, kommer dessa att utredas vidare?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av östrogensalva, är det något du kanske kommer att bli behandlad med (mot vad isf)?

• kitty79

Hej , jag har själv använt mig utav vagifem , det är östrogen men i vagitoriumform , Pga av torra och sköra slemhinnor, det blev mycket bättre ,men jag hann bara hålla på med behandlingen i några veckor för sedan var jag tvungen att sluta pga av graviditet.iofs så har väl slemhinnorna blivit bättre nu under grav ,men de är ju inte bra ändå.. likaså är även lichen lugnare nu och ligger mer i bakgrunden, en läkare sa att det beror förmodligen till stor del på att immunförsvaret är aningen annorlunda under grav , för att man inte ska tex drabbas av havandeskapsförgiftning för lätt ,och eftersom lichen är en autioimmun sjukdom kan även den lindras ner.

• crazy hannah

Okej va bra att salvan (vagiatoren) fungerade på dig. Hoppas verkligen att det funkar bra för mig också. Det var min läkare på den vanliga vårdcentralen som trodde lichen men hon är ju inte precis nån expert.  

Ang varför jag fick östrogen salva så hjälper den mot sköra slemhinnor om jag fattat det hela rätt, så jag skall använda den i nårra veckor för att sedan komma tillbaka till läkaren.. Har även fyra stora spickor där bak så jag fick nån vanlig salva sheripock eller nått, fick dessutom laxeringsmedel så att "rumpan" får vila lite. HOppas att det går över snabbt för att gå på toa är det värsta jag vet suck.... Men jag skall inte klaga det går nog över..

kram på er

• Miss Pinky

A-ha, då förstår jag poängen med östrogenet. Det har aldrig varit aktuellt i mitt fall eftersom jag (tack o lov!) inte blir torr i slemhinnan, lichen sitter i huden vid sidan av på mig.

crazyhannah ? eftersom du lider av torra slemhinnor i underlivet är det nog inte så konstigt att det blir så även i ändtarmsöppningen. Det är jättetråkigt men förhoppningsvis blir du hjälpt av salvan där. Har de kollat att det inte är lichen där bak?

kitty79 ? trist att du utöver lichen också lider av torrhet. Har du det konstant eller uppkommer torrheten i samband med att du får skov?

Kram på er tjejer!

• crazy hannah

Ne tror inte det men läkarn konstaterade bara av att titta på det att det bara var sprickor i analen men vi får se. Går å väntar på att min bror skall få göra sin biopsi, han har samma problem. Visar den nånting skall jag in igen.. Skumt två av mina bröder och min pappa har samma problem med klåda sår svullenhet m.m i analen men enligt läkaren så torkar jag mig för hårt men hallååå det måste väl finnas nån bättre anledning. Whatever försvinner det nu så är det ju bra..

Kram på er

• Miss Pinky

Usch då, crazyhannah. Det kanske är nåt ni har i släkten då, finns ju så många okända åkommor som man aldrig hört talas om. Hoppas att ni får reda på vad det är iaf! Har behandlingarna som du ordinerats hjälpt nåt?

• crazy hannah

Ja det får jag nog säga det är inte riktigt lika irreterat där bak längre men kliar som fasen. Vad gäller om östrogen salvan hjälpt vet jag inte än då vi inte testat att ha sex än. Vill vänta ett tag så kanske man verkligen märker resultatet. Jag väntar fortfarande på brorsans biopsi så får vi väl se. Kanske e det så att vi torkar oss för hårt? Men jag tycker det låter konstigt. Men hoppas iaf att det inte ä nått å att det försvinner med hjälp av salvan. Det svider nått enormt har ju fyra sprickor varav två går ända upp till vaginan. Usch
    Men men det känns faktiskt lite bättre

Kram på er...

• carina6

hej jag har lichen ruben planus och undrar om jag får vara med i denna tråd.

Riktiga vänner är som stjärnor, i dom mörkaste stunder finns dom där
  • kitty79

Hej Carina6 visst får du vara med :) , hur yttrar sig ruben planus varianten ? jag har själv sclerousus atroficus varianten.

• Miss Pinky

crazyhannah ? uuuuuuusch, det låter inte alls roligt det där!! Hoppas-hoppas att det ger med sig med hjälp av salvan. Har du förresten fått ta vävnadsprover på huden för att verkligen utesluta lichen?

carina6 ? självklart är du välkommen! Vill du berätta lite om din variant? Eftersom jag själv har LSA är jag lite dåligt insatt i det du har... Är det den som sätter sig på slemhinnan i munnen? Om du har bra info så kan jag uppdatera trådstarten!

kitty79 ? skönt att få bekräftat att LSA kan bli bättre i samband med graviditet. Jag har ju inga barn än så länge men funderar såklart på hur det kommer att bli när det väl är aktuellt, mitt underliv är rätt så mycket angripet.

• kitty79

Miss pinky , visst är det skönt att själva symptomen är mycket bättre nu under grav , jag vill ju inte gärna behöva använda dermovaten för mycket , när det finns en bebis....

Men den största oron ligger väl i att de inte kan bestämma sig över förlossningssätt.... och det känns som om jag inte har så där jättemycket att säga till om själv direkt...

Som min ordinarie gyn läkare sa att den normal förlossning skulle nog gå bra om den går långsamt, och jag inte spricker osv ,visst men om det inte blir så då? hur kommer jag att läka , det är det ju ingen som vet.

• crazy hannah

Kitty 79-jobbigt det därmed beslut om förlossning förstår din oro.

Miss Pinky- Ne fick inte ta nått vävnadsprov eller nånting så hon var nog ganska bestämd över att det inte var lichen. Har ju inte ens gjort cellprov än. Så jag får hoppas på att de har rätt. Tycker att det är konstigt att jag inte får göra cellprovet tidigare pga av alla problem men de väntar väll tills jag fyllt 23.

Välkommen carina6

kramar hannah

• carina6

Tack
    mitt sitter på benet och jag har haft det i 12 år är som en handflata stort,kliar och blöder. men nu när jag läser om era sprickor i underlivet så det har jag ju det också såå fruktansvärt ont gör det, vad har ni för tips med det

• kitty79

Hannah , vad märkligt att de inte gör ett vävnadsprov för att utesluta lichen om inte annat?... i mitt fall tog det ganska lång tid innan det var någon som tog mig på allvar, utan jag fick bara ordinationer om svampmedel hela tiden , tillslut hade jag ett sådant lichenskov att jag inte kunde jobba ,det kändes som om jag satt i ett bränn nässlesnår, fick då en akuttid på gyn ,och de gjorde en biopsi.Sen följde kortisonbehandling på schema under lång tid , nu har jag sk underhållsbehandling alltså smörjer en gång i veckan med kortsion, använder decubal salva nästan varje dag , tvättar med barnolja i duschen , och torkar mig med våtservetter för barn efter toabesök...

Visst blir man bekymrad över förlossning osv , vet ju hur det kan vara efter ett samlag ibland... hur blir det då efter en förloss.?

Carina , det låter inte som någon höjdare det där , har du pratat med någon läkare om dina sprickor?

• Miss Pinky

kitty79 ? mm, det är en eventuell förlossning jag också har i åtanke. Eftersom huden är så skör som den är känns tanken på att tänja ut det området inte alls lockande. Vet ju redan idag hur svårt det är att få småsår att läka, tänk dig stora sprickor och stygn då... Jag ska träffa min hudläkare på måndag, ska ta en första diskussion med henne om detta. (OBS! bara för att klargöra så är jag inte gravid nu, men det skadar inte att förbereda sig för framtiden, eller hur? )

crazyhannah ? håller med kitty79 om att det verkar konstigt att din läkare inte tagit några vävnadsprover..? Du kanske ska ta upp det nästa gång du ska dit?

Carina6 ? vad har du för behandling för fläcken på benet? Innan du kör samma i underlivet kan det nog vara en bra idé att få det konstaterat att det verkligen handlar om LRP.

• carina6

jag har haft fruktansvärda problem vid mina 4 sista graviditeter men dom har sagt att det är som torrsprickor och jag har fått behandla det med bindor indränkta i olja jag har också fått ligga inne pga att jag inte kunnat gå för smärtorna men det har bara vait när jag har varit gravid,
     nu får jag problem endast vid samlag och varje gång jag skall ha mens.

Mot mitt ben har jag prövat det mesta men inget har hjälpt, fast i våras föll jag och slet av 6 ledband i min fot jag vart opererad och sen fick jag en sorts stödskena som jag blåste upp och satte runt fot och ben i 8 veckor och när det togs av så var det borta 14ÅR AV klåda BORTA och det har inte kommit tillbaka där ännu
    oj vad långt det vart sorry

• Miss Pinky

carina6 ? men gumman, låter inte som "bara" att få problem vid samlag och mens... ganska stort intrång i vardagslivet skulle jag säga. Måste ha varit hemskt innan. Oljeindränkta bindor ? intressant. Det är alltså mjukgörande behandling som gäller för underlivet, är det samma på resten av kroppen också (vid LPR)? Skönt att klådan på benet gett med sig!

Svar på tråden Vi med hudåkomman lichen