• Blåttfjäril

Mask hos katt! Urk...

Våran katt har mask. Såg nyss en där hon satt *URK* (mår illa av bara tanken)

Har recept på avmaskningsmedel som vi ska ge henne. Men jag undrar hur länge lever masken im det "ramlar" ifrån katten på golvet? Om man nu avmaskar katten och sedan låter katten bli innekatt hur länge dröjer det då innan hon är maskfri?

Anledningen till mina frågor är att vi har småbarn och jag mår verkligen illa av tanken att kan finnas maskar där barnen leker, därför funderar jag på att göra katten till innekatt igen.

Hoppas att någon kan svara på mina frågor.

• Svar på tråden Mask hos katt! Urk...
  • 061104

Hon blir ju maskrfri om du avmaskar henne? Innekatt kan åxå få mask.

• Blåttfjäril

ja det fattar jag med men hur många dagar tar det innan maskmedlet har tagit död på alla maskar?

Hur får innekatter mask då? Hur stor risk/chans är det att innekatter får mask?

• 061104
    Blåttfjäril skrev 2007-11-06 12:47:42 följande:
    ja det fattar jag med men hur många dagar tar det innan maskmedlet har tagit död på alla maskar?Hur får innekatter mask då? Hur stor risk/chans är det att innekatter får mask?
    Innekatter kan få mask av rått kött etc. Mina katter har haft mask ett x antal ggr & dom är inne. Jag tror du maskar av 3 dagar 2 ggr om dagen va? Efter 3 dagar ska det vara borta, annars får du upprepa behandlingen på nytt! Finns även ett avmaskningsmedel på apoteket som man bara behöver ge 1 gång oxå.
  • Blåttfjäril

Våra katter äter bara kattmat. Vill inte ha våran mat.

• 061104

Inne- och utekatter
    Innekatter kan också ha mask. Du drar med dig jord in med dina skor ochj ord kan innehålla mycket parasiter.

I Skåne finns loppor som kan drabba din katt, och ev. dig själv också. Loppor är mellanvärd för bandmask. Genom att loppor kommer i kontakt med kattens blod, sprids parasiten. Katter som jagar möss är också utsatt för bandmask, eftersom möss liksom loppor är mellanvärd för bandmaskar. OBS! Behandla aldrig en katt samtidigt för både mask och loppor, eftersom en allvarlig reaktion kan uppkomma.
  • Jenny S

Vad är det för mask och vad är det för maskmedel du ska ge?

Innekatter kan få mask genom att vi drar in skiten via våra skor ex.
    Men man behabdlar inte förebyggande på innekatter längre utan bara vid synlig mask.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • Blåttfjäril

Jenny S skrev 2007-11-06 12:54:32 följande:

Vad är det för mask och vad är det för maskmedel du ska ge?Innekatter kan få mask genom att vi drar in skiten via våra skor ex.Men man behabdlar inte förebyggande på innekatter längre utan bara vid synlig mask.
    Den jag såg var ca 1cm och vit såg slemmig ut. Sedan "kröp" den. *urk* Den liksom sköt fram framkroppen och sedan drog den ihop sig igen.
  • Blåttfjäril

Vet inte vad avmaskningsmedlet heter men det är det här nya som man lägger i nacken och måste ha recept till.

• 061104
    Blåttfjäril skrev 2007-11-06 13:22:27 följande:
    Vet inte vad avmaskningsmedlet heter men det är det här nya som man lägger i nacken och måste ha recept till.
    Lägger i nacken?
Svar på tråden Mask hos katt! Urk...