• Im Fabulous

Starta eget företag, hur mycket skattar man?

Jag och min sambo har lite ytliga funderingar kring att starta ett företag. Sambons idé, jag är inte så insatt..
    Men så som jag förstått det skattar man nästan 50% på den vinst man gör i företaget, och dessutom skattar man på den lön man tar ut!

Alltså, om företaget gör en vinst på 20.000.- får vi skatta 50%. Då återstår 10.000.-

Om jag då tar ut dessa 10.000.- i lön måste jag skatta ca 30%, och då har jag bara tjänat ca 7000.-!

Stämmer detta? Någon som kan förklara lite kort?

• Svar på tråden Starta eget företag, hur mycket skattar man?
  • amanda30

STÄMMER! Det är svårt att tjäna pengar som egenföretagare.

• Im Fabulous

Men SHIT.. Varför ska man då ens starta ett företag? Inte konstigt att folk kör svart...

• Im Fabulous

..Är det verkligen så ? Men hur klarar sig egenföretagare egentligen?

• scheeta

Ja inte blir man rik inte hehe inte vitt iaf.. Man får se till att leva på företaget och inte gå i vinst altså inget tort plus i bokslutet...

• Im Fabulous
    scheeta skrev 2007-11-06 13:42:21 följande:
    Ja inte blir man rik inte hehe inte vitt iaf.. Man får se till att leva på företaget och inte gå i vinst altså inget tort plus i bokslutet...
    Men det blir ju inget bra! Varför ska man ens ha ett företag om man inte kan dra nytta av de pengar man tjänar? Syftar på föräldrapenning, A-kassa, pension osv...
  • scheeta

Nej mammapeng är värdelöst dom ser inte F-skatten som skatt utan dom dara av 30% till innan jag får min mammapeng så jag får skatta dubbelt kan man säga .. Jätte kul..
    Man får se till att ha allt på företaget , telefon, bil mm så att firman betalar det inte ta ut så mycket lön...Ja de e just de som e fel i hela j-a skatte systemet grrrrr

• Im Fabulous
    scheeta skrev 2007-11-06 13:51:14 följande:
    Nej mammapeng är värdelöst dom ser inte F-skatten som skatt utan dom dara av 30% till innan jag får min mammapeng så jag får skatta dubbelt kan man säga .. Jätte kul..Man får se till att ha allt på företaget , telefon, bil mm så att firman betalar det inte ta ut så mycket lön...Ja de e just de som e fel i hela j-a skatte systemet grrrrr
    Men FÅR man göra så? Skulle vi få ha lägenheten på företaget och betala med företagets pengar? Och hur blir det med pensionen om vi inte tjänar några "egna" pengar?
  • sommartorpet

Im Fabulous skrev 2007-11-06 13:28:13 följande:

Jag och min sambo har lite ytliga funderingar kring att starta ett företag. Sambons idé, jag är inte så insatt..Men så som jag förstått det skattar man nästan 50% på den vinst man gör i företaget, och dessutom skattar man på den lön man tar ut!Alltså, om företaget gör en vinst på 20.000.- får vi skatta 50%. Då återstår 10.000.-Om jag då tar ut dessa 10.000.- i lön måste jag skatta ca 30%, och då har jag bara tjänat ca 7000.-!Stämmer detta? Någon som kan förklara lite kort?
    Nej, det är inte alls så. Inte för att det är någon dans på rosor och lätt att tjäna pengar men riktigt så illa är det inte.

Först och främst ett AB (som är det enda bolag som betalar skatt) betalar 28% av resultatet i skatt och det resultatet är efter att du tagit ut lön eftersom lönen är en kostnad i ett AB.

Alltså AB med 20.000 i resultat =
    Lön till dig 10.000 = en kostnad på 13300 (3300 i arbetsgivaravgifter) varav du får 7000 i handen och skatteverket ska ha 6300.
    Resultatet har nu skjunkit till 6700 varav alltså skatten är 28%.
    Pengarna totalt fördelar sig alltså som:
    7000 till dig
    6300+1876 till staten
    4424 kvar i bolaget

Är bolaget istället en enskild firma eller HB beskattas inte företaget utan du som ägae betalar all skatt:

Resultat 20.000
    Beräkna en schablonmäsig kostnad på 25% för egenavgifterna
    Beksattningsbart resultat 75% av detta 15000
    Egenavgifter på 15.000 = 4500
    Skatt 30% på 15000 = 4500

Av resultatet på 20.000 får alltå staten in 9000 och du får behålla 11.000 själv.

Så glöm det med att starta företag för att bli rik, företag startar man för att man tror på en sak och vill förverkliga den och helt enkelt trivs med att rå sig själv, inte vara beroende av andra och helt ansvara för sig själv. Din lön är varken dyrare eller billigare för dig om du själv betalar ut den eller om en arbetsgivare gör det.
  • Gorban

Instämmer i inlägget ovan. Kan tillägga att i egen firma kan man sätta av pengar till expansionfond och då beskattas de pengarna lite lägre vid avsättningstillfället. När man sedan återför pengarna från expansionsfonden får man betala resten av skatten.

Syftet med expansionfonden är att man ska kunna bygga upp ett kapital för t.ex. expansion och investerignar i företaget. Annars måste man ju skatta direkt i en enskild firma.

Om du bedriver en verksamhet i ett friare yrke mot flera kunder så kan det vara bra att ha F-skattsedel. Du kan då dessutom dra av dina kostnader och moms för det du köper in till företaget. Kostnaderna kan du annars dra av i deklarationen som vanligt om du agerar som privatperson.

• ananda74

Men om man inte tar ut nån lön alls under flera år, beskattas då de pengar som står på banken, som man fått in under året, automatisk? Skattar man alltså på alla inkomster också som man får vid tex försäljning av en produkt? Som ni märker kan jag ruskigt lite om detta men är ändå intresserad av att starta en firma:)

• Im Fabulous

Uj vad krångligt detta kommer att bli. Men men, är ju sambons projekt, inte mitt egentligen.

Men Sommartorpet, du pratar om AB. Vi ska alltså starta ett handelsbolag. Och som det ser ut kommer företaget bara att vara en bisyssla. Vi behåller våra ordinariejobb som kommer vara vår främsta inkomstkälla. Vi varken räknar med eller planerar att bli rika på företaget.

Innan någon skatt är dragen kommer företaget att tjäna runt 15.000.- i månaden. Det känns riktigt surt att behöva skatta bort nästan hälften!

... Och som någon innan sa, att låta telefon mm. stå på företaget och inte ta ut så mycket i lön, det låter inget kul. Vi vill ju skatta och tjäna vita pengar för att kunna dra nytta av det sedan! (Syftar då på pension, föräldrapenning, a-kassa)

• Jossebell

låt oss säga att du köper ett lager för 100.000kr och säljer detta för 150.000kr då ska du skatta på mellanskillnaden dvs din vinst 50.000kr. Beroende på vad du säljer är det 6, 12 eller 25%.

Är man egen företagare så tar man inte ut lön utan eget uttag.

Det finns jättefina startaegetkurser och även företag som via staten finanseras för tips och råd hur man startar eget. Skatteverket hjälper till även de fast för dem så är inget avdragsgillt tycker jag.

• Im Fabulous
    Jossebell skrev 2007-11-06 17:24:58 följande:
    Är man egen företagare så tar man inte ut lön utan eget uttag.
    ahaa! Och hur mycket behöver man skatta på det ?
  • Im Fabulous
    Jossebell skrev 2007-11-06 17:35:50 följande:
    jag vill minnas att det är skattat och klart då men är faktiskt inte säker.
    Du skrev också "beroende på vad du säljer är det 6, 12 eller 25%"

Det vi kommer sälja är modifierade Spelkonsoller. Xbox 360. Media alltså, har du någon aning om vilken grupp sådant tillhör ?
  • Jossebell

6% är böcker och kultur
    12% mat
    25% övrigt

Men spelkonsoller kanske går att kränga som kultur Fast förmodligen inte.

• sommartorpet

6,12 eller 25% gäller momsen och det är något helt annat än skatt. När du säljer din konsoll så lägger du på 25% i moms på varan och betalar sedan in den till skatteverket. Samtidigt får du tillbaka den moms som du betalt för de inköp du gjort till ditt företag.
    Moms är något som varken är kostnader eller intäkter för en företagare utan en ren likviditetspost.

Om pengarna finns på bolagets konto eller ej spelar i sammanhanget ingen roll eftersom man i en enskild firma /HB som ägare beskattas för reultatet. Därav följer naturligtvis att ett eget uttag inte beskattas eftersom ett sånt inte påvverkar resultatet.

Visst känns det kanske surt att skatta bort hälften av resultatet men du ska vara glad så länge det stannar vid det, det finns många som skattar mycket mer än så.

• Lillan7704

TS:

Ring ALMI och prata med dom! Det gjorde jag och i morgon ska jag på en kostnadsfri 3-timmarskurs om nystart av företag. Dom kommer att gå igenom allt man bör tänka på innan och under en nystart! Även skattning osv.

http://www.almi.se/

• Gorban
    ananda74 skrev 2007-11-06 17:00:07 följande:
    Men om man inte tar ut nån lön alls under flera år, beskattas då de pengar som står på banken, som man fått in under året, automatisk? Skattar man alltså på alla inkomster också som man får vid tex försäljning av en produkt? Som ni märker kan jag ruskigt lite om detta men är ändå intresserad av att starta en firma:)
    Om man driver företag och har en enskild firma så kan man inte tala om att man tar ut lön eller gör egna uttag. Allt överskott beskattas i deklarationen kommande år. Det görs ingen skillnad på dina privata pengar och pengarna i ditt företag. Däremot beräknas skatten på ditt företags resultat separat.
Svar på tråden Starta eget företag, hur mycket skattar man?