• que

ni som är stödfamilj??

Hej jag undrar ni som är stöd familj vad är för och nackdelar?? vi har själv fått frågan om vi vill vara de,men nu vill jag höra lite vad ni tycker ni som redan är??

jag har själv två barn på 4år 1år.

• Svar på tråden ni som är stödfamilj??
  • 061104

Nackdelarna är väl delvis att barnet mår dåligt på nåt sätt oftast & det kan vara lite jobbigt.

• Majken
    061104 skrev 2007-11-06 14:11:55 följande:
    Nackdelarna är väl delvis att barnet mår dåligt på nåt sätt oftast & det kan vara lite jobbigt.
    Det beror väl lite på vilken ålder det är på barnet?

I vårt fall beror det mer på att föräldrarna kanske inte mår så bra, vår lilla tjej som kommer till oss är drygt 4 år och hon mår nog ganska bra!

Fördelarna är väl att man känner att man får en möjlighet att bidra med något man är bra på (kärlek och omtanke) till någon som behöver det!

Nackdelar har jag ännu inte känt några....
    Love my M-girls
  • 061104

Jo, men det beror ju alldeles på, det kan vara föräldrarna som mår dåligt eller barnet.
    Varför skulle det alltid bero på föräldrarna?

• Majken
    061104 skrev 2007-11-06 14:16:27 följande:
    Jo, men det beror ju alldeles på, det kan vara föräldrarna som mår dåligt eller barnet.Varför skulle det alltid bero på föräldrarna?
    Det sa jag inte....men det behöver inte heller vara så att det är barnet som mår dåkligt - det var dit jag ville komma...
    Love my M-girls
  • 061104

Jag skrev "oftast". Så jag menade inte heller att ALLA barn mådde dåligt

• que

ok...de låter ju bra.om vi tar emot honom så är han 3år.. de är väl mest mamman där som behöver hjälp och sen behöver pojken komma ut och se "världen " för att citera sociala..min sambo är lite rädd att de blir jobbigt med ett till barn,men han leker bra med våran son,(dom går på samma dagis).de enda som kan bli jobbigt är väl att han inte är så  van att få nej..att vara konsikvent..men barn lär sig fort..

tack alla för era svar

• Majken
    que skrev 2007-11-06 14:22:15 följande:
    ok...de låter ju bra.om vi tar emot honom så är han 3år.. de är väl mest mamman där som behöver hjälp och sen behöver pojken komma ut och se "världen " för att citera sociala..min sambo är lite rädd att de blir jobbigt med ett till barn,men han leker bra med våran son,(dom går på samma dagis).de enda som kan bli jobbigt är väl att han inte är så  van att få nej..att vara konsikvent..men barn lär sig fort..tack alla för era svar
    Tror dock att det är viktigt för er verkligen prata igenom saken innan ni bestämmer er, det är trots allt ett stort åtagande och med två egna små barn så kan det ju bli ganska jobbigt? Men det känner ni ju bäst själva, lita på er magkänsla och Lycka till oavsett hur ni än gör!!
    Love my M-girls
  • que

majken

har ni några egna barn??

• Majken
    que skrev 2007-11-06 14:51:41 följande:
    majkenhar ni några egna barn??
    Ja, vi har en tonåring och en 2-åring!
    Love my M-girls
  • que

Majken

ok trevligt
    tycker/tyckte ni de var jobbigt med en till då? men som sagt de är ju inte varje dag.
    ska prata igenom de ordentligt sen,men man vill ju hjälpa oxå.fast jag vill ju inte sätta mina barn åt sidan och inte pojken heller utan alla ska få de dom behöver..

• Majken
    que skrev 2007-11-06 14:56:56 följande:
    Majkenok trevligt tycker/tyckte ni de var jobbigt med en till då? men som sagt de är ju inte varje dag.ska prata igenom de ordentligt sen,men man vill ju hjälpa oxå.fast jag vill ju inte sätta mina barn åt sidan och inte pojken heller utan alla ska få de dom behöver..
    I och med att vår tonåring är ganska "självgående" så tycker vi inte att det är jobbigt på det sättet. Men visst är det en del konflikter och tjafs mellan vår lilla dotter och vår kontakttjej, precis som i syskonskaror - fast det är ju inte vi så vana vid eftersom våra biodöttrar aldrig bråkar!

Men med tre små barn så pass tätt så kan det ju bli intensivt och jobbigt men det känner ni ju själva hur mycket ni klarar av, vill säga?

Personligen tror jag att jag hade väntat lite om jag var du och sett hur mina egna barn utvecklas och vad de får för behov framöver - men det är jag det!!

Hur ni än gör....Lycka till
    Love my M-girls
Svar på tråden ni som är stödfamilj??