• Cordell

Var får man högkostnadskortet?

Jag komför några månader sen upp i högkostnadsskyddet då jag besökt läkare några gånger(i en annan stad), men jag betalade dessa räkningar på faktura. Var ringer jag nu för att få mitt högkostnadskort? Är det sjukhus eller min vårdcentral eller vad?

• Svar på tråden Var får man högkostnadskortet?
  • Mariii

tror det är på vårdcentralen.

• NinaFina

Vårdcentralen säkert, och ha med dig kvittona på att du betalat de andra läkarbesöken så förs de in.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Snigel 2

Nej, apoteket utfärdar frikort för läkemedel. Vårdcentraler, sjukhus (vårdinrättningar helt enkelt) skriver ut frikort för sjukvård. Ta med kvitton eller den lilla boken med stämplar!

• Birgitta2

I Lund får vi vårt kort på sjukhuset i receptionen. Varken vc eller apotek får hos oss utfärda sådana.

Om du inte har en aning så ring administrationen på ditt centralsjukhus, de vet vart du skall ta vägen. Och de som utfärdar sånt vet också om dina betalningar kommit in och om du har rätt till frikort.

• 061104
    Snigel 2 skrev 2007-11-06 14:17:21 följande:
    Nej, apoteket utfärdar frikort för läkemedel. Vårdcentraler, sjukhus (vårdinrättningar helt enkelt) skriver ut frikort för sjukvård. Ta med kvitton eller den lilla boken med stämplar!
    Jaha jag fattade det fel, sorry! Hehe
  • Fru U

I Malmö är det så att man besöker ekonomi och patientenheten på sjukhuset så skriver de ut ett högkostadskort

Live and let live
  • Alle

I Stockholm får man på sjukhus eller vårdcentral.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Cordell

Hm, men jag har inte kvitton på det då soc betalade de räkningarna.. och någon stämpelbok har jag aldrig fått.

Går det ändå? Sist jag hade ett sånt kort behövde jag itne visa det på vårdcentralen för de såg det själva i datorn.

Svar på tråden Var får man högkostnadskortet?