• MammaOsa

2-kammarbrunn olagligt???

Vet inte riktigt var jag skall lägga denna tråden men provar här.

Min fråga är som rubriken lyder är 2-kammarbrunnar olagliga o sedan när i så fall??? Vår har tydligen avrinningen ut i bäcken
    För vår är tydligen inte laglig så måste fixa det men i o med att vi köpte huset nyss o det inte framkom då är om man kan få det som ett dålt fel i o med att detta inte upplystes under köptet även om vi frågade.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden 2-kammarbrunn olagligt???
  • PinglanGbg

Jag tror att vi också har en sån "olaglig" avrinning. Avrinningen rinner rakt ut på en åker och den växer så det knakar..
    Men den räknas nog ändå som laglig eftersom det filtreras genom marken..
    Vet inte

♥♥♥
  • Bettanspettan

Ja jag tror att det numera är lag på trekammarbrunn, om man tex bygger nytt så är det det enda som godkänns, däremot med äldre hus så har det väl varit någa år som man haft på sig nu att ändra? Men det är en rätt dyr historia... Kolla med kommunen.

• Butterscotch

Jag tror att det beror på i vilken kommun du bor. Vi har precis byggt nytt och trodde att vi skulle behöva skaffa en trekammarbrunn men se det gick inte, här ska det vara tvåkammarbrunn och en sluten tank.

• dellelgarin

Om det finns några ålägganden på tex, avlopp, brunn eller skorsten är de skyldiga att upplysa om det. Annars är det upp till er att ta reda på, har de ljugit däremot?

Frågade ni inte mäklaren vad för typ av avlopp det var??

• Gorban

Trekammarbrunn har varit krav länge men nu blir det vanligare att kommunen kräver septitank där kommunalt avlopp inte finns.

Brunnar fungerar bara i ett antal år sedan måste de grävas om. Har man då en tvåkammarbrunn så får man inte göra en ny sådan.

• Splach

vi ska kolla på ett hus med 2kammar brun, vad bör vvi tänka på då?

• Sencha
    Splach skrev 2007-11-07 12:13:35 följande:
    vi ska kolla på ett hus med 2kammar brun, vad bör vvi tänka på då?
    Ni ska helt enkelt utgå från att ni sannolikt behöver åtgärda avloppet inom ett par års tid. Det innebär både kostnader och praktiska insatser.
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • slangbella
    Sencha skrev 2007-11-07 12:47:23 följande:
    Ni ska helt enkelt utgå från att ni sannolikt behöver åtgärda avloppet inom ett par års tid. Det innebär både kostnader och praktiska insatser.
    Det behöver ju inte vara sant om man läser t ex:
    Butterscotch skrev 2007-11-06 15:37:15 följande:
    Jag tror att det beror på i vilken kommun du bor. Vi har precis byggt nytt och trodde att vi skulle behöva skaffa en trekammarbrunn men se det gick inte, här ska det vara tvåkammarbrunn och en sluten tank.
    TS:
    Kolla upp vad som gäller för din kommun istället, för svaren här varierar ju helt klart.
Svar på tråden 2-kammarbrunn olagligt???