• Themis

Någon med allergi men som har tax???

Hej!

Vi har planer att införskaffa hund i vår familj trots min allergi. Jag VET att det inte finns s.k. allergihundar utan min tanke är snarare att jag ska tvätta hunden oftare (jag har pratat med veterinärer så jag har fått råd och tips av dem) så att allergenerna minskar.

Vi skulle så gärna vilja ha en tax eftersom min man är uppväxt med sådana och jag tycker de är otroligt söta och har ett bra temperament.

Någon som har tax trots sin allergi???
    I så fall, hur gör du/ni med skötsel, din/er medicin osv?

Ni andra med allergi som har hund, vad har ni för någon ras??

• Svar på tråden Någon med allergi men som har tax???
  • Ch Belair

Gud så osmart att skaffa hund när man HAR allergi. Tvätta hunden? De mesta av allergiämnena sitter inte i pälsen! Jag antar du vet riskerna med att skaffa hund trots allergi? + att ni kanske måste omplacera hunden snabbt.

• Themis

TACK, men jag undanbeder mig sådana inlägg!
    Jag har redan kontakt med läkare och veterinärer som vet om våra planer.

Du svarade inte på mitt inlägg så varför lägga ner energi och skriva sådana inlägg...jag vill inte veta folks åsik om det är smart eller inte, utan om det finns någon med allergi som har hund.

• Ch Belair

Uppenbart korkade läkare då som fortfarande råder dig att skaffa hund när du uppenbart är allergisk. Ibland får man inse fakta och inte vara egoistisk. För det är precis det man är när man skaffar hund som man inte tål, och sedan kanske måste sälja hunden.

• trötter22

känner en som har allergi men har en vippet. en sån hund har ju inte så mycket päls heller. vet du vad du e allergisk mot? vet en som e det mot hunden saliv. o vissa e ju pälsallergiker. det e ju olika det där

• TheMilky

Jag fick hundallergi konstaterat när jag var 4 år. Då hade vi en Lapphund, inga problem. Sen kom det in två samojeder i familjen. Jag själv skaffade en Belgisk Vallhund när jag flyttat hemifrån, och nu så har jag och sambo även fyllt på med två Malamuter. Jag reagerar inte mot långhåriga hundar, men klarar inte av strävhåriga. Får utslag av saliv och deras päls. Jag är van vid polar och vallhundar, och tror att skulle jag byta ras så kanske jag inte skulle vara lika tolerant.

• asul

Det finns ett medel som säljs i djuraffär som heter allerpet. Det smörjer man hunden med för att allergenerne ska minska. Finn 2 sorter, en för katt och en för hund har jag för mig. Återförsäljare i sverige är gibbon. De har en ganska bra hemsida om du vill läsa om det. gibbon.se

• rotterusslan

Jag är allergisk, men har hund ändå. Det går bra så länge dom inte pussar på mig och inte är i möblerna. Vissa hundar kan jag inte vra i samma rum som och en del går hyffsat bra. Hundar är mitt största intresse och jag har valt att ha hund trots min allergi.
    Att tvätta hunden oftare kan vara till skada för hunden då det torkar ut huden och kan göra så att huden mjällar vilket i sig kan vara allergiframkallande. Mina hundar badar som basis tvp ggr om året om dom inte är extremt skitiga förstås.

• rotterusslan

Ett litet tillägg!
    Försök att ha den hunden ni vill skaffa på prov så länge som det bara går, då hinner du få en uppfattning om hur pass tolerant du är mot just den hunden.

• asul

Man har alltid 6 mån "prövotid" om man köper av en seriös uppfödare.

• Themis

Jag är inte allergisk mot hundars saliv och har aldrig direkt reagerat mycket på hundar. Däremot är jag väldigt allergisk mot katter.
    Som barn gjordes pricktest på mig och reaktionen på hund var näst intill obefintlig (däremot kraftigt på bland annat katt och kvalster). Nu görs ju inte pricktest längre så jag ska göra blodprov på måndag för att uppdatera mig.

Det som är skönt är att vi har bra kontakter med några seriösa hunduppfödrare och en av dem är en nära släkting till oss. Så vi har ju bra möjligheter att testa en tid. Vi har dessutom redan lånat en liten hund av vår släkting ett tag för att kolla hur jag mådde och det gick bra.

Asul, vilken bra sida du länkade till där fanns mycket kul, tack!

Ni som har hund trots er allergi, har ni astma med? Behövde ni öka era mediciner eller inte?
    Är ni oroliga över att era barn ska utveckla allergi? Det är något som jag faktiskt grubblat en hel del över. Tänk om de utvecklar allergi för att jag/vi gjort valet att ha hund hemma. Å andra sidan utsätts de ständigt för allergener oavsett enligt de forskningsstudier jag läst.
    Tack snälla ni för era inlägg, jag blir så lycklig att höra att det faktiskt finns de som har hund och att det går bra. Tidigare har jag inte tänkt tanken ens att vi skulle ha hund. Sen har jag läst på en hel del och hört mig för med läkare och veterinärer samt pratat med endel runt mig som har pälsdjur trots sin allergi. Bland annat en pensionär som har haft hund hela sitt liv och mått bra fastän han har allergi!

Det finns så många fördelar att ha djur hemma som påverkar människors välmående, så jag hoppas verkligen det ska fungera för vår familj med!

(PS. Ch Belair- läkarna råder inte mig att skaffa hund, de finns nog ingen läkare som gör. Och egoistisk att skaffa hund bara för att man är allergisk, är inte alla som skaffar djur egoistiska i så fall? För vad vet man om ens livssituation i framtiden, då kan ingen skaffa djur. Bara för att man har allergi behöver det inte innebära att det inte finns en omtanke för djuret och dess välmående. Men jag utgår från att vår diskussion är avslutad nu eftersom inte mitt inlägg handlade om rätt eller fel att skaffa djur när man är allergisk).

Svar på tråden Någon med allergi men som har tax???