Jag är inte allergisk mot hundars saliv och har aldrig direkt reagerat mycket på hundar. Däremot är jag väldigt allergisk mot katter.
Som barn gjordes pricktest på mig och reaktionen på hund var näst intill obefintlig (däremot kraftigt på bland annat katt och kvalster). Nu görs ju inte pricktest längre så jag ska göra blodprov på måndag för att uppdatera mig.
Det som är skönt är att vi har bra kontakter med några seriösa hunduppfödrare och en av dem är en nära släkting till oss. Så vi har ju bra möjligheter att testa en tid. Vi har dessutom redan lånat en liten hund av vår släkting ett tag för att kolla hur jag mådde och det gick bra.
Asul, vilken bra sida du länkade till där fanns mycket kul, tack!
Ni som har hund trots er allergi, har ni astma med? Behövde ni öka era mediciner eller inte?
Är ni oroliga över att era barn ska utveckla allergi? Det är något som jag faktiskt grubblat en hel del över. Tänk om de utvecklar allergi för att jag/vi gjort valet att ha hund hemma. Å andra sidan utsätts de ständigt för allergener oavsett enligt de forskningsstudier jag läst.
Tack snälla ni för era inlägg, jag blir så lycklig att höra att det faktiskt finns de som har hund och att det går bra. Tidigare har jag inte tänkt tanken ens att vi skulle ha hund. Sen har jag läst på en hel del och hört mig för med läkare och veterinärer samt pratat med endel runt mig som har pälsdjur trots sin allergi. Bland annat en pensionär som har haft hund hela sitt liv och mått bra fastän han har allergi!
Det finns så många fördelar att ha djur hemma som påverkar människors välmående, så jag hoppas verkligen det ska fungera för vår familj med!
(PS. Ch Belair- läkarna råder inte mig att skaffa hund, de finns nog ingen läkare som gör. Och egoistisk att skaffa hund bara för att man är allergisk, är inte alla som skaffar djur egoistiska i så fall? För vad vet man om ens livssituation i framtiden, då kan ingen skaffa djur. Bara för att man har allergi behöver det inte innebära att det inte finns en omtanke för djuret och dess välmående. Men jag utgår från att vår diskussion är avslutad nu eftersom inte mitt inlägg handlade om rätt eller fel att skaffa djur när man är allergisk).