Nån som kan ett bra recept på Pitepalt?
Jag blev så himla sugen... vet att det ska va råriven potatis, fläsktärningar och salt (och mjöl?) Vet ej hur mycket man ska ha av varje, koktid mm... Nån som kan hjälpa mig??
Jag blev så himla sugen... vet att det ska va råriven potatis, fläsktärningar och salt (och mjöl?) Vet ej hur mycket man ska ha av varje, koktid mm... Nån som kan hjälpa mig??
Hittade detta recept när jag sökte på tasteline, har för mig att det är samma som min mamma gör.
Pitepalt
12 st potatis(ar), medelstora
4 st kokta skalade potatisar
1 tsk salt
2 dl kornmjöl
vetemjöl, att blanda i till lagom konsistens
300 g rimmat sidfläsk
1. Riv den råa potatisen på rivjärn. Blanda i den kokta, pressade potatisen, salt, kornmjöl och vetemjöl till en deg som är så fast att det går att forma bullar utan att degen rinner.
2. Koka upp vatten i en gryta som rymmer minst 8 liter. Grytan bör vara fylld till drygt hälften. Tillsätt 1 tsk salt per liter vatten. Palten ska ha gott om plats så att den inte kokar sönder.
3. Forma med vattensköljda händer bullar av smeten. Gör en grop i bullen, lägg i lite fläsk och slut till degen om fläsket.
4. Använd en träslev och lägg ner palten i det kokande vattnet. Ta en skvätt kokvatten i sleven, lägg i palten och sänk sleven mot botten. Låt palten ligga kvar i sleven tills nästa palt är klar att läggas i grytan.
5. Låt palten småkoka eller sjuda i ungefär en timme.
Hmmm, beror lite på potatisen hur mycket mjöl du behöver...
Skala potatis, vi brukar göra en bunke på 3 liter och det blir ca 12 paltar.
Mal den (inte riven), helst i kvarn och salta, ca 1-2 tsk
Blanda runt
Tillsätt (vete)mjöl tills man kan ta i degen utan att det kladdar alltför mycket. Smeten ska vara ganska stabbig. Man kan blanda i lite rågmjöl om man vill ha lite grövre palt.
Gör "fläskbollar" av tärnat fläsk, ganska fina bitar
För att ni inte ska bli alltför kladdiga kan det vara bra att fukta händerna lite innan ni rullar. Pappa brukar mjöla händerna, prova vad som känns bäst!
Ta en handfull paltsmet och platta till
Lägg fläskbollen i smeten och "linda" den runt bollen och nyp ihop.
Lägg ner i kokande vatten med en stor slev/paltspade och småkoka en timme.
Ha gärna lite knaperstekt fläsk i kuber vid sidan av.
Dela palten på mitten och lägg extrasaltat smör i "hålet" så att det smälter och lingonsylt till!
Glöm inte den kalla mjölken och jag lovar att ni är mätta några timmar
Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu...
Tastelines recept är inte "äkta" pitepalt, det är lite mer kroppkakor över det.
Men man gör lite som man vill, man kan ju ändra sig till nästa gång!
//Maggan, född i Piteå
Åh tack så hemskt mycket!!!Ska prova det imorgon... undrar om kornmjölet är viktigt, eller om det kan ersättas med vetemjöl...jag bor i Irland, och vet inte om kornmjöl finns här, eller ja, om det finns så vet jag inte vad det heter på engelska!
använd vanligt vetemjöl du, går alldeles utmärkt!
Det finns lika många recept på palt som det finns pitebor! Sen finns det alltid piteortens palt...
Det MÅSTE vara kornmjöl i den riktiga pitepalten...
köpespalt!
Åhh palt som är så gott!!
Men ingen kokt potatis i inte, då blir det inte äkta! Å kornmjöl ska de va! Har ett recept på både pitépalt & ölandskroppkakor på bloggen.
Farmor Pitépalt
kryddburken.wordpress.com/2007/03/10/74/
Stuvad palt
kryddburken.wordpress.com/2007/04/23/stuvad-pitepalt/
se till å spara det simmiga kokspadet på botten och använd till att baka ut bröd på, finns inge godare bröd! *S*
kryddburken.wordpress.com/2007/04/09/saftigt-matbrod-kroppkaks-brod/
här kommer en länk till paltakademin :)
194.117.190.2/paltakademien.html