• Kelite

Idiotiska grannar

Är det någon mer än jag som har idioter till grannar?
    I morse vaknade sonen 05.30 (förmodligen mardröm) och var jätteledsen, grät och skrek om vart annat. Då knackade en av grannarna i väggen Tror dom att vi vill att han ska vakna och vara så ledsen.
    Till saken hör att grannen/arna brukar ha fest titt som tätt och spelar HÖG musik till 2-5 på morgonen, de öppnar inte ens dörren när man ringer på. De borrar i väggar, hamrar, möblerar om, leker med hunden efter klockan 22 på kvällarna. Är det jag som är extremt känslig eller?
    Bor i hyreshus och det är enormt lyhört. Jag har varit i kontakt med hyresvärden som säger att de inget kan göra om de inte får in 3 klagomål...
    Är det någon som har tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Idiotiska grannar
  • Cybermum

Jag skulle nog kontakta Hyresgästföreningen, de kan hjälpa er, De talar med eran värd och kan ge råd gratis...

• Dream26

Har samma problem med två i trappen :(
    Ett råd till är att du ringer securitas det blir bara dyrt för dom + att dom securitas skickar en lapp till hyresvälden direkt..och efter 3 så ryker man så har vi iallafall i satn...
    Men precis som Cybermum skriver kan du även kontakta dom på Hyresgästföreningen....
    Lycka till

• Ebbiz

Hej Kelite!

Jag måste bara undra vad det är för konstig hyresvärd du har??!! Vi äger (familjeföretag) flera fastigheter, och det där med att det måste vara 3 klagomål har jag aldrig hört talas om ! Om grannarna är störande, dvs mellan 22.00 - 06.00 så har du ju rätt att klaga! Vi brukar ge våra hyresgäster 2 varningar, tredje gången så får de en skriftlig varning om omedelbar uppsägelse av hyreskontraktet om de inte sker en omedelbar förändring!
    Klart man ska kunna ha fest ibland, men det hör ju till vanligt hyfs att man ser till att det ändå är ganska lugnt! Dessutom kan man ju förvarna grannar om att man ska ha fest. Man ju inte ha vilda högljudda fester varje helg eller så! Bankande och borrande i väggar ska upphöra efter kl 22.00, folk måste ju få lugn och ro i sina hem!
    Fortsätt klaga till hyresvärden om grannarna inte lugnar sig!
    Lycka till!

• muffin

har oxå problem med våra grannar! dom knackar i taket (bor under oss)hela tiden, om vi öppnar å tar ut mat ur frysen spolar i toaletten efter tio osv. till saken hör att vi spelar nästan aldrig musik å deffinitivt inte på kvällarna. har aldrig högljudda fester osv. men ändå så stör vi dom sååå mycke. får utskällningar titt som tätt!

sist så frågade jag dom om vi skulle flyga omkring i lägenheten, så dom slipper störas av att vi går på golvet! *suck*

våra grannar är ett medelålderspar, vi tröstar oss med att de är dom de är synd om, eftersom dom inte kan ha nå liv, deras största hobby verkar vara att lyssna efter ljud från våran lägenhet!

• Kelite

Det verkar som om hyresvärden tycker att vi är väldigt gnälliga...
    De gånger jag ringt så verkar de inte speciellt intresserade av att hjälpa mig. Grannarna har hatt upp lappar i trappuppgången dä de informarat om sina fester, på den sista lappen stod det: vi ska ha fest och kommer inte sluta förrens klockan 02.00.

• Toffsan

Jaha, det var ju också ett sätt. Annars brukar man ju sätta upp lappar där man typ talar om att ifall man stör så är det bara att ringa på. Även om man sätter upp lapp så tycker jag inte att man ska få spela hög musik till klockan två på natten. Visst har man en inflyttnings- eller födelsedagsfest så, men om man festar minst en gång i veckan så är det klart man blir less. Speciellt när de visar så lite förståelse för att barn låter ibland.

Våra grannar är jättebra, visst har de fest då och då men eftersom det oftast är förfester gör det ju ingenting. Sedan är det ju give and take som gäller.

Klart du skall klaga, lyssnar inte hyresvärden gå till hyresgästföreningen som cybermum sade.

• Kelite

Jag får nog ta och ringa hyresvärden igen...

• PreMama

sak samma om man framstår som gnällig, det är man väl när man gnäller, eller? huvudsaken är att grannarna slutar störa. öppnar de inte när ni knackar på? kanske fungerar det att skriva lappar o lägga i brevlådan?
    vi har problem med våra grannar också. det har blivit bättre på senare tid men det känns hopplöst att få något att hända när det gäller bostadsrätter.. verkligen jobbigt. min man säger bara att hämnden blir ljuv när bebisen anländer... he heh.

• Signatur

Lite OT kanske, men jag blev så upprörd av dina grannar att jag tänkte på mina grannar och blev ännu mer upprörd... Vi är fler som har pucko grannar. Tänker folk inte på andra överhuvudtaget??!!

Våra grannar är också idioter. De högst upp ska vi inte tala om. De hotade mig till livet efter att jag bad dem ta det lite lugnare med vattningen på balkongen eftersom det rann ner på oss. Har inte vågat säga till om något mer efter det. Har dock anmält dem till styrelsen i föreningen och se står på vår sida och har lovat att se ska ha all kontakt mellan oss och dem. I år har de redan påpekat att man inte får ha balkonglådorna utanför balkongen och att det ska vara tyst efter kl 22.
    (Tydligen är det ok för dessa grannar att deras barn skriker så det ekar i trappen i timmar eftersom de tycker att det är så kul. Att vi däremot går 3 steg ut i träskor kan man inte acceptera (vi bor på bottenvåningen).

Grannarna direkt ovanpå har hållt på att renovera i 8 månader. Visste inte att man kunde borra så mycket och så ofta och så mycket mitt i natten. Hur många hål i väggen kan man behöva??!! Sedan tycker de att det är ok att spela musik högt och sent samt att låta sina barn spela innebandy i rummet ovanpå vårt sovrum mitt i nätterna.

Att folk renoverar och har fest ibland kan jag acceptera. Eftersom jag jobbar på ett jobb som har öppet 24 timmar om dygnet så kan jag jobba underliga tider ibland. Därför har jag bett mina grannar att stoppa en lapp i vår brevlåda så jag kan planera min sömn om de ska ha party. Tycker inte att det är för mycket begärt, men det är det tydligen, för det har aldrig hänt.

Om man försöker ge tillbaka med samma mynt drabbar det ju tyvärr oskyldiga också.

Så jag är också glad för tips. Det är väldigt svårt att vräka någon i en bostadsrätt!!

• Fommpen

Våra grannar är också puckade i huvudet.
    Det finns sex lägenheter i vårt hus, och det är bara vi som är under 60 år.
    så i början när vi nyligen flyttat in så borrade vi en del, (men aldrig efter kl 18 på kvällen) Det klagade de på konstant. Men nu kan de ringa på untan anledning å säga - Ni borrade igår natt så vi vaknade.
    Men hallå, vi har inte borrat på månader.
    De gaddar ihop sig och har grannsnack om oss typ, å så om nån i en lägnehet släpper en fis, ja då är det vi som borrat!
    helt sjukt!

• Binis

jag tycker attd et verkar som att bostadsrättsföreningen vi bor i verkar ha koll. Igår när jag tvättade satt det en ny lapp i tvättstuga med förhållningsregler om hur man sköter sig i tvättstugan, en i trappuppgången ang tider mm för bla borrning (fram till kl. 20.00 vardagar och 17.00 helger) och en vid soppnedkastet om vad man fick slänga där. Vi har ett miljörum på gården med källsortering.

I vår trapp bor det blandat med folk men vi har aldrig blivit störda och aldrig fått klagomål på oss. Nu verkar det här vara en väldigt lugn trapp och vi är inga festprissar själva så det är ju bra

Där vi bodde innan i en hyresrätt hade vi en supersur granne. Han klagade på allt. Jag skölde av disk efter klockan tio en kväll när vi hafr gäster och han började att banka i väggen....

En kväll hade vi fest och jag är medveten om att vi spelade högt men istället för att ringa på dörren och be oss sänka ljudet gick han ner på gården och glodde upp. Vet ej om han undrade om det var vi eller de nedanför som spelade hög musik. I villket fall så tycker jag att man sen går upp knackar på dörren och ber oss sänka men det gjorde inte den här mannen inte, han ställde sig och skrek på gården, vi bodde på tredje våningen. Det slutade med att min sambo fick ett telefonsamtal till jobbet på måndagen, det hade kommit in en anmälning mot oss. Min sambo sa rakt ut att ja men han är dum i huvudet.... och de sa inte emot Visst vi gjorde fel men man kan ändå bete sig normalt, vi hade sänkt omedelbart om han kommit och knackat på, ibland har man´så trevligt att man glömmer bort tiden.

I villket fall så ignorerade jag den här mannen sen och varje gång vi skulle ha fest (villket inte var speciellt ofta)så gick jag och knackade på och förklarade för honom att vi bodde garnnar och om vi på något sätt, minsta lilla skulle störa så var det bara att knacka på dörren som låg bredvid hans för där bodde vi

Det slutade med att han bad om ursäkt och sa att ja men vi var ju helt normala.... jaså var vi!!!!!!!! Han var ttdligen väldigt sur på de nedanför oss som typ hade fest minst två dagar i veckan.......

• muffin

Fommpen

exakt så är våra grannar!
    vi får skiten för allt! får utskällningar att dom inte kunnat sova för vi har levt om hela natten! HALLÅ! jag har ett jobb å sköta inte fan springer jag omkring hela natten?!
    jag är så j-vla less...

• muffin

Fommpen

exakt så är våra grannar!
    vi får skiten för allt! får utskällningar att dom inte kunnat sova för vi har levt om hela natten! HALLÅ! jag har ett jobb å sköta inte fan springer jag omkring hela natten?!
    jag är så j-vla less...

dom snackar oxå i hop sig med andra grannar!

• Kelite

Signatur, vad läskigt att de hotade dig till livet. Polisanmälde du det inte?
    Undrar också hur mycket man kan renovera och möblera om, jag tycker att de gjort det nu i 6 månader...
    Har ett par grannar som bor (hör och häpna) 2 våningar under oss som brukar spela HÖG musik (jag kan höra varenda textrad) till 5-6 på morgonen. Har varit i kontakt med polisen men de säger att de inget kan göra eftersom de prioriterar grövre brott, vilket man kanske ska vara tacksam för...
    Dessvärre finns det ingen störningsjour här, vilket jag skulle önska.
    Grannen över mig talade högt och tydligt om för mig att han minsann hade RÄTTIGHET att spela hög musik på helgerna...(ja, se de liven) eftersom han inte spelade hög musik i veckorna...
    Jag bjöd ner honom för att han själv skulle kunna lyssna på det ojud han för men då fick jag tillsvar att han inte stör mig och att jag bara gnäller...

• MrsK

Just nu har jag problem med våra grannar...
    Dom vet att min man jobbar nätter, men just nu spelar dom musik för fult när min man sover...

Snacka om Idioter..... *suck*

• Signatur

Jag polisanmälde inte, tänkte jag skulle ge killen en chans till. Han led säkert av sömnbrist pga sin gapiga unge och var mer retlig än han borde...
    (Dock anmälde jag händelsen till styrelsen som tog det på största allvar).

• Kelite

Bra att du anmälde det i alla fall.
    Visst är det konstigt att folk har så lite respekt?

Jag tänker på mina grannar...
    Om de nu tyckte det var så jobbigt att höra sonen skrika, kunde de inte kommit och knackat på och frågat vad det var som hände? Tänk om
    han hade varit allvarligt sjuk eller nåt annat?

• Windmila

Har också problem med en av min granne..
    Han är alkoholist, och klagar alltid att vi har för hög musik på nätterna men hallå att vi är döva och vi använder aldrig musik! suck..
    Och klagar att min hund skäller mkt på nätterna, han hör fel, eftersom han sov redan kl 19-20 varje kvällar, Milo min hund brukar skäller vid 20-22 tiden sen tyst hela nätterna, det säger några av grannar..

Min hund gillar inte heller honom, morrar på honom varje gång vi ses. kanske är det lite anledning han klagar på oss? :)
    Undra vad ska han säger nu när vi ska ha bebis till maj, klagar han fortfarande eller??

• Kelite

Förmodligen...det gör ju mina grannar

Svar på tråden Idiotiska grannar