Vad fan? Optikern sabba mina bågar!
Igår fick dottern tag på mina glasögon som jag slavigt nog lagt ifrån mig på soffbordet. Hon lyckades böja till dem ordentligt så den ena skakeln pekade nästan rätt neråt... Jag vågade inte försöka böja tillbaka utan tog med dem till min optiker idag och förklarade vad som hänt.
Jag kan försöka, sa tjejen bakom disken. Om det inte går kan jag beställa en ny. Visst svarade jag, och så gick hon iväg. Sen kom hon tillbaka och sa att tyvärr hade bågen gått sönder, och så ställde hon sig vid datorn och tänkte beställa en ny. Eftersom jag mest använder linser och är pank just nu stoppade jag henne och sa att jag ville avvakta istället. Då gick hon och limmade ihop mina glasögon och lämnade sen tillbaka dem.
Väl hemma upptäcker jag att det är den högra skakeln hon brutit av, trots att det var den vänstra som var sne. Dessutom är den av mitt på och det är väl rätt svårt att lyckas med om man inte tar i med båda händerna? Det var alltså den vänstra leden, det lilla gångjärnet, som skulle böjas tillbaka. Jag får känslan av att hon brutit av bågen med flit för att få sälja en ny. Förstår inte hur det annars kunnat gå till. Vad tror ni? Borde jag gå tillbaka? Vad ska jag säga i så fall?