• TaBz

Vad fan? Optikern sabba mina bågar!

Igår fick dottern tag på mina glasögon som jag slavigt nog lagt ifrån mig på soffbordet. Hon lyckades böja till dem ordentligt så den ena skakeln pekade nästan rätt neråt... Jag vågade inte försöka böja tillbaka utan tog med dem till min optiker idag och förklarade vad som hänt.

Jag kan försöka, sa tjejen bakom disken. Om det inte går kan jag beställa en ny. Visst svarade jag, och så gick hon iväg. Sen kom hon tillbaka och sa att tyvärr hade bågen gått sönder, och så ställde hon sig vid datorn och tänkte beställa en ny. Eftersom jag mest använder linser och är pank just nu stoppade jag henne och sa att jag ville avvakta istället. Då gick hon och limmade ihop mina glasögon och lämnade sen tillbaka dem.

Väl hemma upptäcker jag att det är den högra skakeln hon brutit av, trots att det var den vänstra som var sne. Dessutom är den av mitt på och det är väl rätt svårt att lyckas med om man inte tar i med båda händerna? Det var alltså den vänstra leden, det lilla gångjärnet, som skulle böjas tillbaka. Jag får känslan av att hon brutit av bågen med flit för att få sälja en ny. Förstår inte hur det annars kunnat gå till. Vad tror ni? Borde jag gå tillbaka? Vad ska jag säga i så fall?

• Svar på tråden Vad fan? Optikern sabba mina bågar!
  • Mumin

Jag hade gått tillbaka och sagt precis som det var, att hon tagit sönder fel sida!

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • Me o Mike

haha nää så är det inte! När man böjer till skalmar så måste man rucka på bägge oftast! Så jag tror nog inte hon gjorde det med flit! (har jobbat LÄNGE med optik) Det är inte bara att böja tillbaka ena sidan om man säger så..

• Marvinna

Gå tillbaka och fråga hur det kan komma sig att det är den skalmen som var hel är sönder när det var den andra som skulle rättas till? Låter konstigt att hon inte sa vilken skalm hon hade sönder.

• TaBz

mullenuh, vad skönt att höra! (Skalmar heter det ju förstås, tyckte det kändes lite fel som jag skrev )

Om man ska böja till gångjärnsleden, är det då troligt att den motsatta skalmen går rätt av på mitten? Jag fattar ju att man måste hålla i lite här och var när man böjer men så himla ömtåliga är ju inte skalmarna, det är en ganska tjock plastbåge. Och det var alltså inte själva skalmen, utan leden som skulle böjas...

• Me o Mike

Jo jag hajja att det va gånggärnet som gått av?! Det är "lätt" hänt! Men.. Man måste ju göra på rätt sätt.. Låt henne göra en beställning på bågen!

Tora 80 skrev 2007-11-06 17:26:26 följande:

mullenuh, vad skönt att höra! (Skalmar heter det ju förstås, tyckte det kändes lite fel som jag skrev )Om man ska böja till gångjärnsleden, är det då troligt att den motsatta skalmen går rätt av på mitten? Jag fattar ju att man måste hålla i lite här och var när man böjer men så himla ömtåliga är ju inte skalmarna, det är en ganska tjock plastbåge. Och det var alltså inte själva skalmen, utan leden som skulle böjas...
  • TaBz

Nej, nej, det var gångjärnet som var böjt, och jag var förstås rädd att det skulle gå av när man böjde tillbaka. Men det hade hon klarat fint, den sidan är helt som förut.

Det är på den andra sidan det är av, och inte i gångjärnet det heller utan rakt av mitt emellan gångjärnet och örat, alltså mitt över kinden eller vad man ska säga. Tycker fortfarande det verkar lite konstigt att det kunde bli så.

• Exchange

Tycker absolut att du ska gå tillbaka och få prata med en av de andra optikerna och fråga hur detta kunde gå till, annars så får du gå till konsumentvägledaren i kommunen och fråga om de har någon åsikt och vad man bör göra! Lycka till och väldigt tråkigt på dina glasögon

• TaBz

Om det varit gångjärnet som gått av hade jag nog förstått att det kan gå så, även om det var på "fel" sida.

Men själva skalmen är ju mer tålig och den klarar ju att böjas rätt mycket också innan den knäcks... De brukar ju alltid böja en massa och justera fram och tillbaka för att de ska sitta bra så sånt kan de ju.

• TaBz

Hm... Jag tycker det är så himla jobbigt och genant att gå tillbaka bara! Ska fundera lite till...

• Exchange

Tora 80 skrev 2007-11-06 19:25:35 följande:

Hm... Jag tycker det är så himla jobbigt och genant att gå tillbaka bara! Ska fundera lite till...
    Hey jag känner dig(tillräckligt tror jag iaf ), jag vet att du fixar att gå tillbaka eller gå via konsumentvägledaren så slipper du det pinsamma själv
Svar på tråden Vad fan? Optikern sabba mina bågar!