• Bruden1

Tuggummi och klubba?

Har två frågor: Får era 2-åringar äta godisklubba? Får era 2-åringar tugga tuggummi? Vid vilken ålder tycker ni det är lämpigt, relativit ofarligt, eller vad man ska säga, med tanke på kvävningsrisken, att de ska få dessa godsaker!? ------ Min dotter får inte äta något av detta ännu! Är jätterädd för kvävning!

Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Svar på tråden Tuggummi och klubba?
  • molliemus

När Mollie var två fick hon klubba, det är först nu hon har fåt testa tuggummi och då inte ett hellt (är tre år)

• moppet

Klubba har hon fått ett tag. Jag har inte ens tänkt att det ska vara någon kvävningsriskt med det, känns svårt att få ner en så stor grej i halsen. Då borde det vara värre med annat godis som inte har skaft. Tuggummi fick hon testa första gången i går, jag tuggade "ihop" det åt henne och sen fick hon halva. Men det tycker jag hon är för liten för egentligen för dom sväljer ju det rätt snabbt och jag själv får ont i magen av att svälja tuggummi. Ser inte någon större kvävningsrisk med det heller än med annat godis, eller mat i bitar. Är det det????

• Norrbagge

Moppet: jag tror att TS tänker på om själva klubbarn släpper från pinnen. De kan göra det om man har otur.

• Bruden1

Ja, jag menar precis som "norrbagge" skrev!

• Havsjungfrun

Vår son är 32 månader och har precis börjat få äta lite godis. Skulle inte ge honom klubba och absolut inte tuggummi.

• Havsjungfrun

23 månader menade jag ;)

• Bonanza

Vår son får inte äta tuggumi för risken att sätta i halsen, och inte klubba för att det är rena döden för tänderna. Han äter inte godis alls. Är 2.5 år.

Underbara älskade...
  • Themis

Nej, aldrig tuggummi ännu, dom äter bara upp det och det är så onödigt. Sonen är tre år.

Han får enbart godisklubba när han är hos frisören, eftersom de gör så där och det funkar som muta.

• Themis

Jag får tillägga att de flesta tuggummin innehåller aspartam också och det ska man inte ge till barn heller.

• MillanB

Grabben är tvår år och han får äta klubba men absolut inte tuggummi.

• myskatt

Inget godis alls, hon är ju bara två.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • moppet

Aha! När jag skrev klubba har hon fått ett tag, menade jag att hon några gånger fått hålla i en klubba och suga på den en stund. Tills jag tröttnat på kladdet och slängt den. Aldrig utan uppsikt. Men det har mest varit för att det kladdar så in i norden och jag inte vill att hon springer med den (ramla = väldigt ont i munnen). Jag har faktiskt inte ens tänkt på att kulan kan lossna, men det är nog för det inte varit aktuellt att låta henne äta en hel klubba.

• Nelly78
    Bonanza skrev 2007-11-06 19:35:43 följande:
    Vår son får inte äta tuggumi för risken att sätta i halsen, och inte klubba för att det är rena döden för tänderna. Han äter inte godis alls. Är 2.5 år.
    Exakt samma här. Fast dottern är 2.
    ♥Mami Älskar Sin Ida♥
  • Neko

Tuggummi känns meningslöst att ge. Klubba har Kira fått (han är 15 mån) en gång då han fick en på en restaurang av personalen, men då höll vi i den och han fick slicka lite på den tills han blev less.

• SIN74

Min fyraåring har fått äta klubba och tuggummi sedan hon blev tre. lillkillen är 15 mån och får smaka klubba när han sitter still vid bordet. Jag köper tuggummi på apoteket och miniklubbor. Det fungerar bra här. De får bara när vi sitter med.

• Pshevil

Inget godis alls än, han är 2 år. Har dock inte tänkt på kvävningsrisken utan att tuggummi skulle han nog inte förstå principen med och klubba känns helt meningslöst och uselt för tänderna.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • berniie

Min son är 2 år och 3 månader, han får inget godis. Skulle han få de skulle jag inte ge klubba eller tuggummi....

• Vanillagold

Dotterns får Inte äta godis, men på 2 årsdagen så fick hon en stor påse gelehallon av en "vänlig" person som inte tänkte speciellt långt.
    Hon fick smaka en och nu tjatas det dagligen om "dodis" men än så länge så har vi stått emot. Men hon äter i och för sig kakor och bullar ibland...

Mamma till Lia bus
  • nelli

Min son är 26 mån och han har aldrig smakat "gelegodis" men kan ibland få en chokladbit om vi har köpt det. Däremot har han tuggat tuggummi i säkert ett halvår. Jag och min sambo tuggar jämt tuggummi och till sist blev det ohållbart att neka honom. Men han fattade grejen direkt och sväljer sällan och ger oss tuggummit om han vill ha napp eller ska äta något eller när vi ska gå in på dagis etc.

Det handlar dock om max 2 st/dag och han tuggar inte särskilt länge. kanske 10 min

Klubba har inte testat ännu. Så länge vi kan hålla honom ifrån det, desto bättre...

Svar på tråden Tuggummi och klubba?