• ShristiMama

När ska man börja dra tillbaka förhuden på pojkar för att tvätta?

Precis som rubliken lyder undrar jag när man ska börja dra tillbaka förhuden för att tvätta? Min son är 2 1/2 år, om jag förstått rätt ska man vänta till de är ca 5år, men vill bara vara säker. Jag undrar pga hygien.

Tack
    Mary

• Svar på tråden När ska man börja dra tillbaka förhuden på pojkar för att tvätta?
  • Laddad

Det ska man tydligen inte enligt det BVC jag går till. det gjorde man förr i tiden, men nu har man tydligen kommit fram till att det gör att det kommer fler bakterier under förhuden än man får bort.

Detta frågade jag när vår son var nyfödd, så det kanske bara gäller riktigt små barn. Har inte frågat igen sedan och de har inte sagt något heller.

• punkpappa

Väldigt underlig frågeställning...

Har jag missat något eller varför måste man vara 5 år för att få tvätta snorren?

• ShristiMama

Varför underlig Punkpappa???

• kattfoten

Japp, har också hört 5-6 år, när den "lossnar" helt enkelt.

• punkpappa

Ja, jag tyckte att det lät konstigt.

Men jag är väl säkert bara okunnig.

Sunt förnuft säger mig annars att det måste ju
    samlas en hel del under förhuden om man inte
    får tvätta ollonet på 5 år...

Nävermajjnd

• varm

Puffar lite.. Undrar oxså samma sak? Har oxså hört att man inte ska dra tillbaka förhuden och tvätta men någon gång ska man väl börja..

• mianyckelpiga

Jag har samma fundering, men har för mig att nån har sagt att den "sitter fast" rätt länge och att detta kan spricka om man är där och drar tillbaka. Hoppas nån vet säkert.

• Lillatroll

Jag har också hört att man inte ska dra tillbaks förhuden för tidigt för man kan göra skada då.
    Surfade runt lite och hittade detta:

"Ska man dra tillbaka förhuden på små pojkar?

Nej, små pojkar har en fysiologiskt trång förhud, den ska inte gå att dra tillbaka. Under de första tre åren blir det mindre trångt och oftast går förhuden att dra tillbaka vid fem års ålder. Ibland kvarstår den trånga förhuden till tonåren.

När ska man börja tvätta pojkar under förhuden?

Först när de blivit så gamla att förhuden går att dra tillbaka. Innan dess tvättar man bara utanpå. "

Henrik Anrell, barnläkare på Astrid Lindgrens sjukhus hade lämnat detta svaret på tryggabarn.nu www.tryggabarn.nu/barn/Page1166.html

• ShristiMama

Precis varm, nån gång ska man ju börja. Stora frågan när. Men ca 5 år verkar nog vara det rätta.

varm skrev 2007-11-06 19:26:44 följande:
    Puffar lite.. Undrar oxså samma sak? Har oxså hört att man inte ska dra tillbaka förhuden och tvätta men någon gång ska man väl börja..
  • kattfoten

Punkpappa, det samlas inte nåt under förhuden p g a att den sitter fast på småpojkar och lossnar inte förrän 5-6års åldern.

Man ska alltså inte försöka tvätta där eftersom man kan skada snoppen och orsaka infektioner.

• ShristiMama

Kanon, Tack Lillatroll! Då vet jag med säkerhet nu. Tur att jag inte velat försöka änns. Nu kan jag med ro tvätta killen som vanligt.

Tack
    Mary

Lillatroll skrev 2007-11-06 19:29:11 följande:
    Jag har också hört att man inte ska dra tillbaks förhuden för tidigt för man kan göra skada då. Surfade runt lite och hittade detta:"Ska man dra tillbaka förhuden på små pojkar? Nej, små pojkar har en fysiologiskt trång förhud, den ska inte gå att dra tillbaka. Under de första tre åren blir det mindre trångt och oftast går förhuden att dra tillbaka vid fem års ålder. Ibland kvarstår den trånga förhuden till tonåren. När ska man börja tvätta pojkar under förhuden? Först när de blivit så gamla att förhuden går att dra tillbaka. Innan dess tvättar man bara utanpå. "Henrik Anrell, barnläkare på Astrid Lindgrens sjukhus hade lämnat detta svaret på tryggabarn.nu www.tryggabarn.nu/barn/Page1166.html
  • Madde1986

Man ska inte röra förhuden över huvudtaget förräns barnet gör de själv. De kan skada.

24/12 -06 Kom min älskade William
  • Tina83

min 5-åring kan inte dra tillbaka förhuden. det gör ont, säger han

jag börjar bli fundersam över detta. har hört att läkarekan göra ett snitt så det går att dra tillbaka den, men först i typ 12 års åldern. rätt?

• FiaÅkotten

det kan ta ända upp till tonåren innan den lossnar helt och går att dra tillbaka. Men oroar du dig mkt kan du ju alltid ringa/gå till läkare o höra

Tina83 skrev 2007-11-14 10:25:34 följande:
    min 5-åring kan inte dra tillbaka förhuden. det gör ont, säger hanjag börjar bli fundersam över detta. har hört att läkarekan göra ett snitt så det går att dra tillbaka den, men först i typ 12 års åldern. rätt?
  • månälva

När killarna är tio år blir dom kollade på läkarundersökningen i skolan. Är förhuden för trång börjar man med salva,och hjälper inte det får man ev "skära lite"

• Maverich

Min son drog tillbaka den när han var två, så det ska inte gå egentligen alltså? Han drar i den hela tiden nu ju...

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    punkpappa skrev 2007-11-06 19:25:32 följande:
    Ja, jag tyckte att det lät konstigt.Men jag är väl säkert bara okunnig.Sunt förnuft säger mig annars att det måste ju samlas en hel del under förhuden om man inte får tvätta ollonet på 5 år...Nävermajjnd
    Det är ju då nån gång den går att dra tillbaka ju,så då blir det ju lite svårt innan.
  • gotland
    Maverich skrev 2007-11-14 10:30:10 följande:
    Min son drog tillbaka den när han var två, så det ska inte gå egentligen alltså? Han drar i den hela tiden nu ju...
    Har en kompis vars son är tre år och också kan dra tillbaks förhuden. Men han har gjort det själv genom leken, precis som din son.
    Det är nog ingen fara om de drar tillbaks förhuden när de är så små, man får se till att tvätta nogrannare där då eftersom det kan samlas smuts och bakterier runt ollonet.
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden När ska man börja dra tillbaka förhuden på pojkar för att tvätta?