• Trottoarbonden

Mjölksubstitut - vad använda till vad?

Kör mjölkfri kost till min 15 mån son och behöver hjälp med hur man använder soja-/ris-/havremjölk.
    Vilken/vilka kan man använda till (eller är bäst till):
    - att dricka
    - att koka mannagrynsgröt på
    - att blanda gröt/välling med
    - matlagning

hoppas att någon vet!

• Svar på tråden Mjölksubstitut - vad använda till vad?
  • LadyHell

är absolut ingen sxpert men så här gör jag:
    soja-smakar skit i min mun
    ris-för dyrt
    havre- till allt i princip. dricker gör sonen inte utan blir mer saft/juice, vatten eller Nutramigen.
    välling går inte ner hur jag än försöker, industrigröt duger bara hos svärmor, då blandat på vatten.
    hemma om det blir havregrynsgröt kokar jag den på havremjölk, tycker det blir godare och saftigare än kokat med vatten.

men det finns massor med sätt att göra på. dock så beter sig havremjölk inte till 100% som vanlig mjölk i bakning men ganska nära.

lycka till

• MaddeMamman

Havremjölk är inte bra till potatisgratänger, det blir vattnigt.
    om det ska vara till gratänger eller kokas så red alltid av den med lite maisena el vetemjöl
    jag använder havremjölk till pankakor o bröd/bullbak, tycker det blir godare än med mjölk, Inte så torrt

• littlemum

Vi använder havreprodukterna till allt. Fungerar mycket bra tycker vi.

• Blå Flygare

Mest lik vanlig mjölk är ersättning, men funkar inte det så använd havredryck (den kalciumberikade). Om barnet inte alls tycker om att dricka havredrycken så kan man testa den kalciumberikade risdrycken istället. Soja tycker jag man ska undvika som ersättningsprodukt om barnet har allergier.

• Blå Flygare

Istället för havredryck kan man ta havregrädd till gratänger. Ja all matlagning där man använder grädde i vanliga fall Jag tycker iMat (Oatly) är godast, men andra föredrar GoGrrens minimat.

• MaddeMamman

jag använder iMat som grädde men det blir dyrt så jag kokar sollhavre o havregrädde till gratänger, men då redar jag av dem först

Det finns också något som heter Rapsy frutty, som ersätter yoghurt o fil. De säljer den i vår maxi butik o finns pp specialhyllan för allergimat. literpriset blir mycket lägre än de färdiga produkterna. Det är ett pulver o man blandar bara till så mycket som behövs för stundenoch blandat håller det en vecka i kylen.

Blå Flygare skrev 2007-11-06 19:38:28 följande:
    Istället för havredryck kan man ta havregrädd till gratänger. Ja all matlagning där man använder grädde i vanliga fall Jag tycker iMat (Oatly) är godast, men andra föredrar GoGrrens minimat.
  • Trottoarbonden

tack för alla tips! Lysande att ni kan så mycket. Då ska jag köpa havremjölk imorgon och börja testa med den. Ska även köpa ersättning då killen inte är så glad i mjölkfri välling. Ska testa och se vad han föredrar som dryck.
    Rapsy frutty låter spännande. Ska kolla efter det...

Svar på tråden Mjölksubstitut - vad använda till vad?