• speciers

Kortisonsalva när man ammar?

Jag har mycket eksem (har diagnosen atopiskt eksem) och undrar om det är ok att använda kortisonsalva när man ammar?
    På bipacksedeln står det att det kan övergå i bröstmjölken, men frågan är om det gör det?
    Hade mycket eksem även under graviditeten, och min hudläkare sa då till mig att det var ok att använda kortison (även om det stod på bipacksedeln att det fanns risk för fostersakdor) - det finns inga studier på att det stämmer, sa hon.

Så, vad tror/tycker ni? Kan jag använda mina kära salvor så jag blir av med den här skiten? Inte kul att gå runt med eksem på armar, hals och bröstkorg...
    Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Kortisonsalva när man ammar?
  • 2006ängel

Jag har själv inte använt kortisonsalva när jag ammade men vår dotter fick vi smörja med det då hon hade exem, det fick hon vid 8 månaders ålder,...
    Jag har jätte svårt att tro att barnet du ammar skulle påverkas av det, men det är ju vad jag TROR,...

• Malliin

Hej!
    Har samma problem - och hade även under graviditeten - min läkare rekomenderade mig att användra Mildison (finns receptfritt) istället för den starkare varianten som jag brukar använda.
    Det är ingen fara att smörja sig med kortison så länge inte det finns en risk att barnet får det i sig (man kan ju undvika att smörja sig just vid bröstvårtorna ex..)

Smörj på du och hoppas att du får slippa eksemen!!

Underbaraste Olivia är här!
  • Frediza1980

ja, jag fick tipset av en läkare. har ett eksem på handen. men som Malliin skrev ska man inte smöja brösten

Hoppas du blir kvitt dom... det är inge skoj!

Svar på tråden Kortisonsalva när man ammar?