• MIJ

Blodig i rumpan..

Våran lilla kisse kom just in efter sitt dagliga äventyr...men inte alls lika uppåt.. han verkar ha jätteont i hela bakpartiet och det kommer blod från ändtarmen.. försöker få tag på vetrinär..men inget svar..och vi som inte har hunnit försäkra honom!

• Svar på tråden Blodig i rumpan..
  • Skusan

Oj då, haltar han? Ligger han still? Kan han ha blivit påkörd? Är han allmänt tilltuffsad eller är blodet från rumpan enda symtomet ni ser?

• Skusan

Vart bor ni? Har ni djursjukhus i närheten? De har telefontid dygnet runt, även för rådgivning och där ska de svara så leta reda på numret till närmsta djursjukhus.

• Skusan

Hur går det? Fått tag i nån vet än?

• MIJ

han går jätteförsiktigt..inte direkt haltande..han ligger just nu, blodet från rumpan är det enda jag ser. men jag får iochf. inte se efter så mkt heller.

Vi bor i örnsköldsvik.. gubben jobbar så jag har inte tillgång till ngn bil heller. försöker få tag på jourhavande vet. men inget svar, har dock lämnat ett meddelande.

• Mesangium

Du kan ju försöka känna på magen om han är hård och kan tänkas ha inre blödningar efter en olycka..

Annars kan det kanske vara någon diarré eller mask han dragit på sig..

• Skusan

Låter som han fått nån slags smäll på bakdelen, touchad av en bil/moped... Min katt blev troligen påkörd för ett tag sen, gick och la sig direkt han kom in och jag tänkte inte mer på det, det var mörkt och han är svart så det syntes inget direkt. Men när jag sen skulle gå och lägga mig och jag lyfte ner honom från min säng ramlade han bara pladask platt på golvet och reste sig inte upp ens. Fick lyfta upp honom och kolla, då står han knappt på sina ben, mer halvsittande med baken. Morrar och ser ut att ha ont.
    Men vi kunde inte göra nåt då, utan beslutar att natten får gå, han ligger helt still i fotänden hela natten. Dagen efter när jag kollar honom igen upptäcker jag dessutom att ögat är helt blodigt i vitan, och blinkhinnorna är också blodfyllda. Han går inget, morr-skriker när jag lyfter honom, känns febrig och är stilla i kroppen. Jag är övertygad om att han brytit ryggen.... Ringer Strömsholm som inte kan säga annat än att vi får komma in för de kan ju inte ställa diagnos över telefonen... Men jag testar att ringa Distriktveterinären och har tur, han ringer upp mig och vi kan komma dit ist för att åka 15 mil och betala 1500 bara för att bli insläppta på jourtid typ.
    Nu klarade sig våran katt, han var rejält omtumlad och fick äta antibiotika för ögat i 10 dagar, och ömheten i hela kroppen gick sakta men säkert tillbaka, han hade som tur va inte brytit något.

• MIJ

NokGroda: har försökt man jag får inte ens ta i honom..

Skusan: låter rätt likt våran katt.. stackarn

• MIJ

Nu har han precis varit ner på kattlådan.. han fick ut en liten blodig korv.

• MIJ

Jodå det går framåt.. vetrinären ringde aldrig upp. men han rör på sig väldigt mkt, vill redan gå ut, men han får stanna inne ett tag för observation. Vi valde att avvakta eftersom att han är så mkt piggare. han morrar inte längre utan har däremot blivit väldigt kelsjuk. han har gått på lådan och gjort båda delarna och det har gått bra. det kommer dock lite blod med avföringen, men inte annars. Jag har känt på magen och det känns mjukt och bra. svansen hänger fortfarande neråt, men han rör på den och kan nu även höja upp den utan att göra någon större reaktion.

Svar på tråden Blodig i rumpan..