• Fluffisarna

Farligt för benen när 2 månaders "hoppar" i knät???

Fick höra igår att det inte är bra för små bebisar tex min 2 månaders att stå och hoppa i någons knä för mycket för att benen kan bli krumma. Samma sak är det det inte bra för deras rygg att sitta så mycket.

Min Meja blir jättesur när hon tvingas ligga i vårt knä eller sitta mycket bakåtlutad i famnen. Gnäller o kämpar med att ta sig upp i sittandes!
    Vad ska man göra???

• Svar på tråden Farligt för benen när 2 månaders "hoppar" i knät???
  • Peztis

Pfft... min tremånaders gillar också att hoppa och gå. Det är ju inga längre motionspass direkt så jag tror inte det är farligt.
    Tror det är bra att träna benmusklerna, faktiskt!

• Petra72

Äsch, vi låter oxå bebis sitta en del och även stå i knät. Hon blir jättearg om hon måste ligga ner hela tiden och kämpar järnet för att ta sig upp i sittande ställning.

• Mamma Mio

ja just det...det är inte bra...
    Därför ska du linda ditt spädbarn också...som i rysslad..........................

(skojjar)

• taxen

Ida sitter också ganska länge åt gången i babysittern,hon "övningsstår" även lite då och då. Tror inte att det är någon fara ,som sagt var det är inga maratonpass.

• Sara K

Jag frågade på mitt BVC om just hur pass mycket en 1-3 månaders kan stå, för Stella vill bara stå eller sitta INTE ligga! (hon är nu 11 veckor, men jag frågade på 2-månaderskontrollen)
    Det var ingen fara, dom "säger" till när dom inte orkar mer, typ sjunker ner på knä.
    Att benen ska bli krumma sa dom inte alls var någon risk med pga att dom numer får AD-droppar. Innan man började ge det var benen (skelettet) ej så starka och då kunde dom bli krumma!
    Så, stå på!!!

• Gunzan

Tror att det är samma som när de sa till en att inte skela med ögonen för då fastnar de där. Helt enkelt bara en massa smörja. Håller med de andra, låt barnet göra som det vill det tröttnar sedan.

/Gun

• Neo

Ella har också hoppat i våra knän sedan hon var 3 mån. Det är det bästa hon vet! Än så länge ser bena raka o fina ut! Jag är övertygad om att de säger till innan det blir "farligt".

Svar på tråden Farligt för benen när 2 månaders "hoppar" i knät???