• SilentStar

Nån som vaccinerat sig med GARDASIL?

Vet inte om det är rätt forum, men hörde på reklam på radion om ett vaccin mot livmoderhals cancer och kollade in på hemsidan.

Är det någon som har gjort detta? Gjorde det ont? Vart tar man sprutan? Vad kostar det om man är över 18 år gammal??

• Svar på tråden Nån som vaccinerat sig med GARDASIL?
  • Anonym

Är det någon idé att ta det om man är så "gammal"??? Hela grejen är ju att de ska vaccinera tjejer innan de har gjort sin sexdebut. 13-åringar tror jag. Eller personen som vill vaccinera sig kanske är oskuld? Man vaccinerar ju mot ett sexuellt överförbart virus som orsakar canser.

• Anonym

Eh, jag har hört en del programm om det på radion så jag vet vad jag pratar om, även om det ser illa ut att jag inte kan stava till cancer, haha!

• Krickilina

Tidigare var det så att det var innan man blev sexuellt aktiv som man skulle vaccineras. Det nya vaccinet som jag tror kommit nu under hösten kan redan sexuellt aktiva ta.

• Anonym
    Krickilina skrev 2007-11-06 21:59:20 följande:
    Tidigare var det så att det var innan man blev sexuellt aktiv som man skulle vaccineras. Det nya vaccinet som jag tror kommit nu under hösten kan redan sexuellt aktiva ta.
    Okej, det har jag inte hört något om! Förstår inte hur det ska fungera dock, eftersom just vaccin tas i förebyggande syfte innan man har smittats.
  • Linda1976

http://www.gardasil.se/ 

Men jag blir inte klok på om det är lönt när man är 31?? Dottern däremot kommer jag att vaccinera när hon blir gammal nog. (9 eller nåt tror jag de rek. det ifrån)

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • vackrastarflow

Jag ska vaccineras om några veckor, är 26 år och sexuellt aktiv. Nya lösningar har gjort detta möjligt (hade dock fått det även annars), det behöver inte tas före sexdebut, men det gör sig bättre då.
    Tror att vaccinet kostar ca 3500 kr, jag får mitt gratis då jag var med i undersökningen de hade i fyra år innan de släppte vaccinet till allmänheten (fick dock placebo).

Man får vaccinet i armen, i två eller tre omgångar, minns inte direkt (fick trots allt mina för 5 år sen nu). Det ska gå ett visst antal månader emellan. Det går fort, liten nål, liten dos. Inget att oroa sig för alls.

• Neko

Det kan visst vara värt att ta oavsett ålder och hur mycket sex man har haft. Grejen är att om man har haft oskyddat sex med någon som kan vara smittad (dvs någon som haft sex med någon som haft oskyddat sex med andra osv) så kan man själv vara det och då verkar inte vaccinet och är därför onödigt. Men om man tex bara haft sexpartners som inte haft sex med andra eller liknande så kan man definitivt ta det. Tex jag har bara haft oskyddat sex med oskulder. och är därför med största sannorlikhet inte smittad, så jag skulle ta det om jag hade haft råd.

• Anonym

Tror det rekommenderas ett negativt cellprov om man redan haft sexdebut..?

• JKMNA

Men ett negativt cellprov visar bara negativt för cellförändringar och säger inget om man är smittad med hpv-viruset eller inte!

Jag har precis skrivit uppsats om livmoderhalscancer, läser till sjuksköterska! Skulle vilja påstå mig vara lite av en expert när det gäller detta så fråga på om ni undrar över något!

Svar på tråden Nån som vaccinerat sig med GARDASIL?