• Zebilah

Har du sett en död människa?

Ja det kanske verkar som en konstigt fråga men min mormor dog i fredags och jag såg henne då och det såg ut som att hon sov. Nu är det juh så att man kan få titta en gång till och nu undrar jag om någon gjort detta efter 1-2 veckor? Känns inte som jag riktigt tagit farväl.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jamila ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Svar på tråden Har du sett en död människa?
  • Angel in sight

Jag fick säga farväl till min vän ca 1,5 vecka efter hans död. Han var väldigt blek och kall. Just efteråt kände jag att det var riktigt konstigt och ångrade mig lite men sen kände jag att det inte riktigt var han. Hans själ har ju lämnat kroppen. Det var på något sätt "skönt" att se honom en sista gång. Annars när någon dör brukar man ju känna att den personen skulle kunna dyka upp när som helst. Nu kände jag att han var borta. Svårt att beskriva.
    Inte tänkt på detta alls på mycket länge.

Jag fick lämna ett brev i hans kista där jag skrivit ner mina tankar.

Beklagar din sorg. Det måste kännas jobbigt för dig. Du säger att du inte fått sagt farväl ordentligt. Skriv kanske ett brev och lägg med din mormor?

Kram

• FNiXa

Jag såg min bror 3 veckor efter hans död, jag ångrar det, han var uppsvälld och inet alls sig lik, glömmer aldrig den synen.

• AnLeNo

Jag ser döda människor ofta i mitt jobb, tycker inte det är varken skrämmande eller konstigt. Det är en människa, men ändå inte på nåt sätt. Själen är ju borta, man kan känna hur tomt edt är i ett rum med en död människa. Man det är ändå fridfullt. Har man svårt att förstå att personen är död och borta kan det vara nyttigt att se, men jag har inte gjort det själv med mina egna anhöriga. jag vill hellre minnas dom som levande.

• Sotardotter

Beklagar sorgen.

Jag såg min pappa när han hade varit död i några dagar. Visst var det hemskt, men samtidigt tror jag att det var bra att jag gjorde det. Är rädd att jag annars skulle fått för mig att han fortfarande levde, eftersom vi inte träffades så ofta (han bodde 40 mil bort).

Sedan så kändes det "bättre" när vi väl hade haft begravning. Den var så vacker och där var så många vänner till pappa.

• Novus

Jag såg min pappa från första dagen han var död till sista gången som var på begravningsdagn 2½ vecka efter han dött. Jag tyckte han såg finast ut den sista dagen. Då hade likfläckar osv försvunnit.

• ming

Min farfar bodde inte i Sverige när han levde, så när vi åkte dit till begravningen hade han varit död i ett par veckor. Det såg jättekonstigt ut. Men det var nog mest för att han hade varit ganska sjuklig av sig (och därmed fortfarande såg sjuklig ut, smal och så) och för att vi inte hade någon "riktig" relation med honom, så att säga. Det var nog mest konstigt för att man inte hade sett honom på flera år, och plötsligt ser man honom, men han var död. Men generellt såg han ju ändå ut som vanligt, men ändå inte. Ja, precis som det ju är att se en död människa.
    När min morfar dog, som bodde i Sverige, kändes det inte alls konstigt när man såg honom när han hade varit död ett tag, men jag tror mer att det var för att jag hade ett "riktigt" förhållande med honom och hade träffat honom mycket och ofta, och var dessutom med när han dog.

• plutto

Jag såg min syster efter att hon tagit sitt liv. (hemma och sen på sjukhuset efter avslutade upplivningsförsök) Det kändes jättejobbigt att ha det som sista bild av henne och jag ville INTE se henne igen innan begravningen.
    När min mormor dog förra året valde jag att åka dit och ta farväl. Det kändes riktigt bra. Hon såg ut som hon sov, hade sin fina jumper på sig och det var tända ljus i rummet. Fridfullt!
    Gör det som känns bäst för dig. Kram!

• Trossens mamma

Jag har sett både min pappa och min mamma.
    Jag ångrar mej inte det har varit en stor hjälp att fatta att dom är döda och sådär. Hjälp i sorgearbetet.

Mamma till Lova och Alvin
  • små fötter

Jag har sett många döda människor - mina barn, några av mina närmsta vänner och mina farföräldrar. Mina barn och farföräldrar var ingen obehaglig syn alls, men dom dog av naturliga orsaker. Jag tror att det kan kännas mycket mer olustigt om den döde har varit med om en olycka eller tagit sitt liv.
    Den enda jag ångrar att jag tog ett sista farväl av var en vän som hade tagit sitt liv. Hon var inte sig lik ett dugg och såg faktiskt väldigt läskig ut.

Om man har gått bort som din mormor så är det inte så stor skillnad efter 1-2 veckor. Man är bara blekare och mer "tom". Jag tycker att man ser mer "insjunken" ut.

Hoppas att du blir nöjd med det du väljer att göra, oavsett vad det blir.

Två älsklingar i min mage - tre änglar i himlen
  • Oneleg Jämtland

Såg många döda då jag jobbade på sjukhem, de ser ut som om de sover. Men de var alla gamla människor.

Då min lillebror gick bort plötsligt (18år) så var jag tvungen att se han och ta farväl, annars kändes det som om han bara hade åkt bort och jag skulle för alltid vänta på att han skulle komma hem.......

Ta ett sista farväl.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
Svar på tråden Har du sett en död människa?