• Den där Helen

med vad skriver man på tårtor...

Alltså... när man ska skriva namn/ålder på tårtor vad är bäst att använda sig av då?

På prinsesstårtor har de ju något brunt, smält choklad? Isf hur gör man bäst för att få till en snygg text?

• Svar på tråden med vad skriver man på tårtor...
  • en glad

det finns särskild tårtdekoration att köpa i små tuber bland baktillbehören i affären

• Den där Helen

Jahaa..

Tack för svaret!

• minnlis

Jag har färgat grädde med karamellfärg, och använt en spritts.. Heter det så?

• Den där Helen

Hmm... blir det inte svårt att få till det snyggt då? Alltså om man vill skriva snirkligt, om du förstår?

• Den där Helen

Om man använder sig av smält choklad till dekoration.. smälter inte grädden då?

Skulle ju vilja dekorera en gräddtårta med just smält choklad.

• en glad

chokladsås på tub (sådan man har till glass) kanske funkar.... eller kolasås?

• Näckrosen

Om man vill skriva snyggt och snirkligt tycker jag det är bäst med tuben med färgad kräm som "en glad" skrev om. Man måste vara ganska snabb när man skriver för att det inte ska bli stora klumpar och helst skriva skrivstil, för det är svårt att avbryta för varje bokstav.

Annars kan färgad grädde vara kul som omväxling ibland.

• minnlis

Ja det lär det ju bli om du vill skriva så.. choklad, kanske är bättre då. vet inte om grädden smälter. Du får väl vänta lite tills den svalnat men bara lite så klart..

• Näckrosen

Smält choklad kan man skriva med på bakplåtspapper. Låte det stelna och sedan lägga på de hårda bitarna med skrift.

Men det är lite "baltigt" att hålla på med...

• Milwaukie
    Den där Helen skrev 2007-11-06 22:08:13 följande:
    Om man använder sig av smält choklad till dekoration.. smälter inte grädden då? Skulle ju vilja dekorera en gräddtårta med just smält choklad.
    Du skriver först med choklad på t, ex ett bakplåtspapper sedan kyler chokladskriften i frysen, sen kan du lägga den på tårtan.
  • Den där Helen

Ska kika om jag hittar en sådan där tub med färgad kräm imorron då. Jo, det underlätter nog om man skriver skrivstil.. *misstänker*

minnlis

Frågan är om man vågar göra ett försök (varm choklad på grädde) Kan säkert bli kladdigt och fult om det blir fel. *hmm*

• Den där Helen

cicci2

Milwaukie

Ahaa.. de e ju helt klart värt ett försök.

Men jag antar att man måste göra rätt så tjocka bokstäver så de inte går sönder när man ska lyfta över dem på tårtan.

• CarlHerman

Jag har jobbat med att göra tårtor och vill du använda choklad så är det bästa sättet precis som flera skrivit här att spritsa chokladtexten på bakplåtspapper och lägga in i kylen. Lossa från pappret och lägg på tårtan precis innan servering så smälter det itne, det är ju iskallt då. Gör flera varianter av texten, det är ju så roligt!
    Jag har ingen sprits, klipper bara ett litet hål i hörnet på en plastpåse.

• CarlHerman

Chokladen måste vara rätt varm, kallnar den så bara klumpar den sig och fastnar i spritsen. Choklad är snyggare än såndär tårtgarnering på tub tycker jag...

• Den där Helen

Ska prova!

Tack för alla svar!

• Linda1976

Finns ju choklad i påse som man smälter, och sen klipper hål i änden, totalt okladdigt! (Fazer är det).

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Socker funkar också! Kanske inte till text, men till dekoration.

Smält socker i stekpanna och ta sen upp lite på en tesked. HÄll på bakplåtspapper i olika mönster och låt stelna.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden med vad skriver man på tårtor...