• scrapparlotta

laga egen barnmat?

När ni gör egen barnmat gör ni då storkok? Hur vet man att man får rätt mängd av allt, typ av smör, grönsaker, kött och vätska? Mixar ni det i en mixer eller i en matberedare? Ska försöka laga egen mat så mycket det går, blir dyrt med köpeburkar. Tacksam för råd och tips i detta ämnet.

• Svar på tråden laga egen barnmat?
  • Suzanna

Jag mixade i mixer. Mängden kött, vätska etc är väl bäst att bara prova sig fram till. Om du gör kött så krävs det som regel mycket vätska för att det inte ska bli grötigt. Du kan ha i lite maizena för att få rätt konsistens sen, och smöret kan du tillsätta vid varje mål istället, när du värtmt maten. 1 tsk per portion är lagom.

• Älskeling

Prova dej fram, det är lättast. Stavmixern är suverän att använda!
    Jag brukar göra storkok o sen frysa in i barnmatsburkarna, fyller du 3/4 så blir det perfekt.

• LenaK

Jag är för snål för att köpa burkar dagligen. Tycker köpeburkarna är praktiska när man ska iväg eller är på landet eller nåt men inte dagligen.
    Ser mig som en ganska usel kock i vanliga fall men tycker barnmaten är lätt att göra. Ser mig alltså som en glad amatör.

Jag har varit så ambitiös ( ) så jag kokar mixar och fryser in grönsaker för sig, kött för sig och potatis och ris för sig. Så kan jag kombinera måltider utifrån det. Använder iskubstärningsbrickor och muffinsformar/muffinsplåtar. När det är fruset stoppar jag det i påsar i frysen.
    Det praktiska med att göra så är inte bra enkelheten att kombinera olika måltider utan även att allt inte tar slut samtidigt utan att man ser t ex att "nu börjar riset ta slut" Då gör jag en sats ris. Blir liksom inga komplicerade storkok.

Tillsätter smör och ev vätska precis innan jag serverar det. Istället för att frysa in massa vatten och fett.

Har läst någonstans att en måltid bör vara 2/4 potatis/pasta/ris eller dyl, 1/4 grönsaker och 1/4 kött. Så jag kör ungefär så.

Gör även egen havregrynsgröt numera. Tillsätter 2 tsk paltbrödsmulor för att järnberika den (har läst någonstans att man bör göra det). Mixar inte havregrynen innan utan kokar istället med lite mer vatten så att gröten kokar längre. Då kokar de sönder.
    Gör även egna efterrätter. Bara mixa "vad som helst". Det mesta går ju att frysa i burkar.

Hoppas du fått lite inspiration!!
    Lycka till.

• nilha

Jag har ett häfte som jag hittat på nätet med samlade barnmatsrecept...maila mig på nilha73@hotmail.com så skickar jag den

• first

Jag gör precis som Lena K, kokar, mixar och fryser in en sorts grönsak/kött/fisk för sig och sedan är det bara att ta fram rätt antal istärningar och tillsätta fett (1-2 tsk, Wille är en smalis) och vatten.

Potatis, ris el pasta kokar jag till någon dag i taget och har det inte fryst och då använder jag tex potatisvattnet och blandar till rätt konsistens. Jättelätt, roligt och Wille tycker det är jättegott...

Svar på tråden laga egen barnmat?