• Maneater

koka kyckling!!??

ska försöka komma igång å laga lite egen mat till min son. blir dyrt att bara köpa på burk. tänkte prova lite olika kycklingrätter men jag har aldrig kokat kött på det viset å det känns lite läskigt å ge ens barn kyckling som kasnke inte är färdig! hur länge ska man koka kycklingfile å hur vet man när den är klar??

• Svar på tråden koka kyckling!!??
  • siamesen

Den ar klar nar den ar vit inuti. Tar val inte allt for lang tid, skulle jag tro. Skar den i bitar sa gar det fort. Skulle gissa 10 min tops.

• Toyya

Skär i små bitar så går det jättesnabbt. 1X1 cm uppskattningsvis 3 min. Du ser att köttet inte är rosa utan vitaktigt.

• zika

Kokar ibland hel kyckling till mig själv oxå. Koka en hel kycklig ca 1 timma så är den mör och god. Jag brukar ha lök i vattnet så blir det extra gott.

• Maneater

ok, borde jag kanske kunnat lista ut iof. är som när man steker eller gör i ugn alltså. så bra! då kan jag sätta igång. ville bara försäkra mig om att jag gör rätt. skulle inte vilja ge rå kyckling till plutten å riskera att nåt läskigt hände, salmonella eller allt läskigt kyckling kan medföra :S

• Helene1

häll i lite lagerblad o kryddpeppar(hela)för smakens skull,,ta bort det innan ätdags

• Maneater

tack för tipset! lät gott! :D

• scrapparlotta

kan man ha lagerblad och typ kryddpeppar även om man gör till min 5 månaders bebis. Mixar man sen kycklingen då med potatis och grönsaker eller? Vad använder man för vätska att spä med? Jättesvårt detta tycker jag, men måste försöka lära mig barnmatsburkar blir dyrt i längden.

• nilha

Jag har ett häfte som jag hittat på nätet med samlade barnmatsrecept...maila mig på nilha73@hotmail.com så skickar jag den

• Toyya

Kikkan: Ja, det blir jättegod smak med lite kryddor i. Bara det inte är salt eller superstarkt så är det OK. Jag brukar koka potatis, lök, ev morot o kryddor till det är nästan klart. Sen i med kyckling o koka klart. Mixa med del av, eller hela om du kokar i lite, kokvatten.
    Bra kryddor, förutom peppar o lagerblad, tycker jag är örtkryddor. Finns jättebra på Lidl. Frystorkade utan salt. Är gräslök, lök, vitlök o persilja i, tror jag.
    Bara man vågar testa är det jätteenkelt att koka barnmat! Jag var som du i början, men nu går det av bara farten, o Kalle äter hellre min mat än burkmat

• first

När ni gör hemlagad mat - kom ihåg att tillsätta 1-2 tsk fett ex olivolja eller osaltat smör!!!

Svar på tråden koka kyckling!!??