• mippy

Sammandragningar hela tiden..

Väntar mitt andra barn och har sammandragningar nästan hela tiden.. Kan knappt gå nånstans innan det kommer, eller cykla eller bära dottern osv... Pratade med min bm om det här igår och hon verkade inte tycka att det var så konstigt.. Men är såå mycket sammandragningar verkligen normalt?? Har ett väldigt stressigt jobb där jag behöver springa mycket och vissa dagar fungerar det knappt... Hennes förslag var att söka hp, men det är ju inte säkert att jag blir beviljad det för det... Nån som varit i samma situaion??

• Svar på tråden Sammandragningar hela tiden..
  • Saaaraa

Om du får massa samandragningar hela tiden borde du nog stressa ner!
    Tycker du ska söka HP,om du inte blir beviljad kanske du kan sjukskriva dig.. kanske inte 100%, men trappa ner på arbetet åtminstonde. Det är nog inte bra att du stressar så mycket!

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • lillasnövit

Jag hade likadant (första och enda barnet) och till mig sa de också att det var heeeelt normalt (som det mesta när det gäller graviditet och barns utveckling ) men ingen av mina vänner har haft så. Jag var ju tvungen att lita på dem och kämpade på med det och andra krämpor. Var helt slut när sonen väl kom i vecka 36. Här sjukskriver de inte om inte tappen är påverkad (Linköping) sa de till mig men mitt råd är att verkligen stå på dig och få ett svar, och bli undersökt om du påverkats av detta. Betona att du har ett stressigt jobb osv. Unnar inte nån annan att ha det som jag hade det, olidligt. (Jag undersöktes i v 32 och var opåverkad trots MYCKLET sd sen runt v 20. Så efter det gav jag upp att tjata och fick sen åka in till förlossniongen med värkar i v 35. På de tre veckorna hade tappen utplånats och jag börjat öppna mig. Fick bricanyl så det lugnade sig ett par dar till v 36.) Rörigt inlägg men hoppas du är med på vad jag försöke säga ;)

• Lellan

Jag har oxå mkt sammandragningar precis så som du beskriver. Jag blev i vecka 36 sjukskriven och lämnade då urinprov och ett annat prov som visade att jag hade gbs. Kolla så att det inte är därför du har så mkt sammandragningar. Min bm sa oxå till mig att det var helt normalt. Men sen visade det ju sig iaf att jag hade gbs och att sammandragningarna troligtvis beror på det. Jag tycker det är mkt konstigt att dom inte kollar nogrannare vad det beror på. Inte kul om något gåtr fel ju. 

• Rombin

jag har åxå väldigt mycket sammandragningar... och ofta... har även senaste veckan börjat få vaga förvärkar... som jag mer än gärna slipper.. inte det skönaste precis å man måste i stort sett bara släppa det man gör å lägga sig ner.. =(.. hehe...

• Älskade Ängel

Att ha starka SD helatiden kan bla bero på stress.
    Har du pratat med någon läkare angående dina SD? Det kan ju vara så att dom kan sjukskriva dej en viss % i väntan på HP för att se om det blir bättre.

• johandra

Jag är oxå en av dessa som har många,långa och starka sammandragningar...Har haft det sen v15 typ med båda barnen..Ingen fara på torpet här iaf...Vissa känner dom mer än andra..

Den här graviditeten känns dom betydligt starkare än förra gången,men jag känner själv att dom inte gör nån påverkan direkt..Dom drar mest upptill i magen om man säger så..

förra veckan däremot så fick jag onda sammandragningar med 3min mellanrum typ...DÅ var jag orolig att nåt hade startat och har sen dess börjat varva ner och maken har gått ner i tid till 75% för att underlätta nu de sista veckorna...Nu har dom onda sd släppt och jag har bara mina vanliga igen..

Är du orolig så måste du ju självklart stå på dig och kräva en undersökning..

Men som förlossningen sa till mig när jag pratade med dom förra veckan,så vill de helts inte göra undersökningar så mycket så här i slutet,med risk för att reta livmodern o starta nåt..

Men som sagt,e du orolig så måste du stå på dig!

Lycka till iaf

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v35
  • Lyckligaste Mostern

Vad är gbs?

Lellan skrev 2007-11-07 09:05:31 följande:
    Jag har oxå mkt sammandragningar precis så som du beskriver. Jag blev i vecka 36 sjukskriven och lämnade då urinprov och ett annat prov som visade att jag hade gbs. Kolla så att det inte är därför du har så mkt sammandragningar. Min bm sa oxå till mig att det var helt normalt. Men sen visade det ju sig iaf att jag hade gbs och att sammandragningarna troligtvis beror på det. Jag tycker det är mkt konstigt att dom inte kollar nogrannare vad det beror på. Inte kul om något gåtr fel ju. 
  • mippy

Grejen är att jag inte jobbar alls mycket.. Bara 12-15 timmar i veckan... Trots det är det hemskt... Å känns som om man kanske inte blir beviljad hp just därför, för att man jobbar så lite... Min bm trodde inte att en sjukskrivning skulle gå igenom hos försäkringskassan, även om jag fick intyg från en läkare, så vet inte riktigt vad jag ska göra..

• dinochmin

Ring och prata med förlossningen. Här tar dom det iaf riktigt seriöst och vill inte riskera att barnen föds för tidigt.

Jag fick täta sammandragningar och är nu sjukskriven och beordrar att ligga ner hela dagarna.

Gravid i vecka 27
  • dec06

Jag har oxå haft massor sen v.18....började lite smått, för att nu i v. 36 vara uppe i 80 st per dag (säkert lika många på natten men jag orkar inte räkna då )
    Jag har kollat några gånger så att tappen inte påverkats och det hade den inte alltför mycket....så det har bara varit att bita ihop, inget snack om nån sjukskrvining här inte. Men har du ett ansträngade jobb så kanske du borde ta det lugnt....för att din kropp säger ifrån.Men jag har väninnor som blivit sjukskrivna 100% kättetidigt utan att ens undersökas....så det är nog väldigt olika från läkare till läkare.

Svar på tråden Sammandragningar hela tiden..