• Bea 84

Sår i rumpan :-(

Lillan har bajsat en gång var 15:e minut idag, hela dagen. Hon var röd redan innan, men nu har hon fått sår. Någon med bra tips för att lindra och bota det på bästa sätt? Hon har så ont, när jag ska byta blöja gnäller hon redan innan jag börjat för att hon vet att det gör så ont
    Hjälp!

• Svar på tråden Sår i rumpan :-(
  • underbar

låt henne gå utan blöja så länge som möjligt, och smörj sen iin med inotyol salva. funkar alltid

• Nyfiken gul

prova inotyol-salva!

Det lägger sig som en skyddande hinna o skyddar rumpan mot ännu mera ont...

• firhilwen

Potatismjöl är det jag tycker funkar bäst. Skölj av med ljummet vatten och lufttorka, kolla att alla veck är torra och sedan pudra på. Zinksalva och Inotyol är också ganska effektivt men inte alls lika som potatismjöl eftersom det även svalkar den irriterade huden lite lagom...

• Monie

Håller med övriga skrivare`
    Var generös med salvan!
    Kram monica

• saggitarius

eller zink...prova oxå torka av rumpan med barnolja eller vitt vaselin istället.. eller duscha bort bajset om du har möjlighet så att man slipper gnugga i onödan!

O så kanske blåbärspuré är något för henne, för det ger ju hårdare mage!

• Merenwen Elanesse

har skrivit en liknande tråd men fick inte alls så många svar som du fick
    men jag hjälper dig gärna!

Tristan har i 1 veckas tid haft diarre det är 2 st tänder på gång han är 11 mån & detta är tand nr 5 & 6

han får blåbärs pure varje dag ..d et stoppar upp liiite men inte mcyket ..

Han är åxå jätteröd & jättesårig
    vi har smörjt & smörjt o smörjt men inget hjälper lufta har vi åxå gjort hela tiden känns det som! men så fort han bajsar igen kommerd et tillbax!

har fått tipset att skita i att rengöra med vatten endast Olja!
    sen kan man ha potatismjöl på istället sa min mamma!
    så nu har vi provat det
    men nu sussar han gott så jag har inte sett nåt resultat ännu
    men jag kan skriva imorrn & säga hur det gick med det

Lycka till & skriva gärna om du får nåt bra tips jag inte vet om

kram!

• Bebis04

Duscha av när hon har bajsat, torka med en papperslapp med barnolja, låt henne vara utan blöja så mycket som möjligt. Växla med att pudra på potatismjöl. Om inte det hjälper så gå till BVC, dem har nån supersalva som man bara får smörja med 1ggr per dag i 7 dagar (tror jag att det är). Tyvärr kommer jag inte ihåg vad salvan heter. Då försvinner det röda och såren i allafall.

Lycka till. Kram

• Bebis04

Tänk på att blåbärs puré kan ha motsatt effekt!
    Du kan ge henne:
    * majsvälling
    * vitt bröd
    * morotspuré
    * kokt fisk

Mjölkprodukter ska undvikas när man är så lös i magen. Försök med vällingen och sedan lite av det andra som jag har skrivit upp.

Hoppas att det går över snart! Kram igen

• I April I

Hej, hej!

Ge Inotyol-salvan en chans!!! Den är verkligen SUPER bra! När vår dotter varit röd, eller haft diarréer har den ALLTID hjälpt otroligt bra. Den finns att köpa på apoteket och kostar kring 50:-, den är verkligen dryg och varar länge...

Jag har flera vänner som också använder den och på vår dotters förskola, är den oumbärlig!

Lycka till! Hoppas att det blir bättre snart!!!

Kram

• Helajni

Silonsalva är oxå bra, bildar lixom en barriär som står emot fukt. (Finns på apoteket)

• Merenwen Elanesse

har använt inotyol & det hjälper inte skit på min prins
    så jag röstar nej på den

men det kanske är olika från barn till barn

• Nyfiken gul

kan också tipsa om att INTE ANVÄNDA HÅRDA TVÄTTLAPPAR!

skölj helst rumpan under rinnande ljummet vatten som ju också svalkar det röda o onda....

torka av det värsta våta med en fuktig trasa, tex en mjuk bit av en gammal t-shirt eller en sprittans ny disktrasa för enbart rump-tvätt....

o är du inte kräsmagad så kan den lilla även ligga på en bit plastad frotte med rumpan bar med jämna mellanrum... Bajsas det så är det bara att tvätta....

• Luusan66

Tvätta med barnolja, absolut inte tvål o vatten! Inga hårda tvättlappar heller, på med inotyolsalvan. Ha tålamod, de röda försvinner inte alltid med en gång beror på hur röd stjärten är...

• Vännen

Min son hade sår, provade med alla möjliga krämer..inotyl hjälpte inte!

fick tips av Bm att använda Locobase Repair, den var kanon!! efter 2 dgr var han bra!! verligen att rekommendera till att prova.

• Merenwen Elanesse

ok då ska iaf JAG prova repair!
    då inte inotyol hjälper!

TS sorry jag lånade din tråd lite

• Bea 84

Jätte bra tips allihop, tack! Ska pröva med potatis mjöl imorgon, har inotyol på henne nu. Tyvärr upptäckte vi nyss att hon är magsjuk, hon kräktes jätte mckt, så jag vet inte om rumpan blir bra på ett tag. Stackars lillan, jag är ju så maktlös *snyft*

Svar på tråden Sår i rumpan :-(