Någon mer med mycket saliv??
Är i v 8+6 och har dom senaste dagarna fått ökad salivproduktion... känns som att de rinner i munnen nästan... någon som varit med om samma sak??
Tänkte om de är ett "graviditets symptom"
Är i v 8+6 och har dom senaste dagarna fått ökad salivproduktion... känns som att de rinner i munnen nästan... någon som varit med om samma sak??
Tänkte om de är ett "graviditets symptom"
läste i gravidboken igår att det fanns visst ett symtom där saliven ökade,stod att man skulle dricka eller suga på citron så skulle det kanske hjälpa att minska produktionen.prova kan ju alltid
tack så mkt för infon :)
Tjej- Ja, jag känner absolut igen mig,. Har även läst att detta är ett graviditetsymptom man kan få.
Jag är i samma tid som du, 8 + 2.. Så det kanske är något just nu i detta stadiet. Får ju hoppas att det går över för i kombination med illamående så är det inte så trevligt.
haha.... precis! de är ju så... känns som att man måste spotta hela tiden.... men va skönt o höra att jag inte är ensam om detta! :)
Ja, eller hur? Ibland känns det som man är ett vandrande forskningsprojekt? Men med spänning väntar vi på ett bättre resultat än ett läkemdel:) Eller hur;) ?
hihi ja.... vart läste du förresten att de är ett gravsymptom? jag har inte sett de någonstans... kanske är de inte så vanligt :S ?
Tjej- Läste det i Boken GRAVID av Anne Deans.
Skriver ner vad som står i boken.
---------------------------------------
Sid 69
"Besvår:
Överproduktion av saliv, ibland kallat ptyalism, kan vara ett problem under första hälften av graviditeten. Symptomen är bland annat: dubbelt så stor salivproduktion som vanligt, bitter smak på saliven, tjock tunga och svullna kinder, vilket orsakas av förstorade spottkörtlar. Ptyalism verkar vara vanligare hos kvinnor som drabbas av illamående och kan tillfälligt förvärra illamåendet.
Vad kan du göra?
* Skär ner på stärkelserik mat och mejeriprodukter, men ät fortfarande en nyttig och allsidig kost i stort.
* Ät frukt, det kan lindra symtomen.
*minttabletr, tuggummi, osötade kex och äta lite men ofta är några saker som kan minska salivmängden.
*Borsta eller skölj tänderna med mintsmakande produkter, så känns munnen fräschare.
* Sug på en citronklyfta eller ta ett par droppar pressad citron."
---------------------------------------
Så hoppas detta hjälper. Bör ju tilläggas att detta är ju ingen fara utan det kommer ju gå över. Så håll dig till saker som du gillar så man inte blir för hispig, eller hur?
Boken kan rekommenderas, jättebra bok. Kolla in den.
Lycka till. Kram
tack så mkt för att du tig dig tid att skriva ner allt! :)
ska kolla in den boken.... lycka till själv! :) kram
Tack