• fredricah

vikt vid 1 år???

hej!

jag var hos bvc igår och blev skitförbannad. Min dotter är född i v 30+4 hon va 36 cm lång och vägde 1070g. Hon har utvecklats jättebra och är inte alls olik en ettåring i sitt sätt. Nu va hon 71 cm lång och vägde 7.8kg. Då säger bvctanten att hon är lite  smal! Min dotter äter som sjutton och mår jättebra på alla sätt. Hur mkt har era prematura barn vägt vid ett års ålder? Och brukar inte alla debatter och diskutionsämnen idag handla om hur barn är för feta ? hmmm

kram smal mamma;)

• Svar på tråden vikt vid 1 år???
  • Lejonelle

Har inget bra svar på din fråga, mer än att risken är att din bvctant kanske inte heller är så insatt när det gäller prematurer. Inget försvar för henne, men kanske en förklaring. Du har ingen bok där det kanske kan stå något?

• maja78

Min lilla är född v 33+1 vägde då 1545g. Idag är hon 11 mån och väger ca 8,5. Hon är lite rund och go. Ingen som har något att klaga på.
    Min stora tjej är nu 2,5 år. Hon väger 11 kg. Vägde 2740g född v 39. Men bvc tycker ändå att hon är ok, visst hon har inget att ta av men är inte överdrivet smal heller. Inte bara skinn och ben om jag säger så,
    Tycker inte du ska lyssna så mycket på bvc, utan lyssna på dig själv! Vet du att hon äter bra, mår bra och är pigg så är väl det jättebra! Tycker det låter som hon har en bra vikt. Hon var ju inte så stor när hon kom. Man kan ju inte jämföra våra barn med
    "vanliga" 1-åringar.

/ maja

• NovasMorsa

min dotter är född i v38+4 och då hon var kring 70cm vägde hon drygt 8kg men iof så har hon oxå varit smal i kroppen jämt.. men hon följer sin kurva och då ska det vara OK

• Gemelas

Bry dig inte om vad bvc-tanten säger, oftast kan de absolut inget om prematurer. Mina tjejer födda v 29+1 vägde ca 8 kg vid 1 år. De vägde runt 1300g när de föddes och både vi och vår neo-läkare är jättenöjda med hur de har följt sin egen kurva dvs prematurkurvan. De har faktiskt upp till skolåldern på sig att komma ikapp både storleksmässigt och utvecklingsmässigt.
    Om jag förstått det rätt så förblir prematurer ofta ganska smala tills de är några år. Det gör väl inget om de äter som de ska och växer i sin takt...
    Ska tillägga att mina tjejer äter som hästar och är ändå väääldigt smala, håller på att lära sig gå så de gör av med en hel del energi.

• evelinapersson

Det är väl olika hur mycket man väger? Min kille född vecka 28, är nu 11 månder o väger12 kilo.. Sen har även min kompis en kille född vecka 28 snart ett år som väger sju.. det är så olika:)

• bumbi

vår tjej föddes i v. 32+6 och vägde då 1420g och var 39 cm, när hon var 11 månader och 1 vecka vägde hon 7500 och var 71,5 cm ingen har sagt något om att hon väger lite utan de har alltid sagt att hon följer ju iaf sin egen kurva
    nu är hon 20 månader och väger 9,9 och är 82,5 cm lång så det tar sig sakta men säkert

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • leijha

Våran dotter är inte prematur o hon vägde 8,3 kg o var 76 cm lång när hon var ett år. Hon är 2 år nu..o väger kanske kring 10-11 kg...hon är fortfarande smal,men hon har alltid ätit mkt o följt sin kruva. Det är bara att inse att vissa barn är smala. Jag själv har alltid varit smal,så hon brås väl på mig

• WilleNova

men visste hon inte att hon var prematur eller?? det är väl inte alls konstigt att hon inte är så stor när hon var prematur!
    min dotter vägde 2330 g och var 45 cm när hon föddes..var inte prematur (v 37+1) och ändå var hon bara 70,8cm och vägde ungefär som din dotter när hon var 1 år men vår bvc sköterska har aldrig sagt något om att hon är liten.. hon väger nu lite drygt 10 kg och är 81,5 cm lång vid 2 år

• hotten

dottern vägde 405 gr vid födelsen,
    ca 3 kg vid 6 månader å
    nästan 7 kg vid 1 år...
    20 kg vid 7 år
    21 kg vid 8 år

• Drottan

Hej,
    Jag har inga barn men kan berätta hur det var för mig. Jag föddes 4 dagar innan BF, 46 cm lång och vägde ca 2800g. När jag var ett år vägde jag strax över åtta kilo.
    Med tanke på att ditt barn nu väger 7,8kg och föddes för tidigt låter inte det orimligt för mig. Det är ju snarare så att jag vägde för lite med tanke på vad jag vägde när jag föddes ijämförelse med ditt barn.

Bara en tanke =)

• Doris6

min dotter föddes i v.33+1
    2005 g, 44 cm
    nu är hon 11 månader, väger 10 kg och är 72 cm lång.

• UWO BaraJag

31+4 och de vägde 9,1 och 8,2 vid ett års ålder (födelsevikter 1,4 resp 1,6).
    Tycker det låter helt normalt. Man kikar väl mer på om barnet följer kurvorna och äter bra, tycker jag.

Permanent Vacation
Svar på tråden vikt vid 1 år???