• Ayya

Hunden i bilen under arbetstid!

Hm, maken ringde mig alldeles nyligen och var lite upprörd. Han har en jobbarkompis som har två schäfrar. Hundarna ligger hela dagen i bilen när ägaren arbetar. Ägaren har gnällt över att hundarna har liggsår, hm, konstigt...

Börjar ju bli kallt ute och jag vet att schäfrar är ganska tåliga mot kyla men ändå.

Han rastar hundarna korta stunder under dagens lopp men det känns ändå fel.

Ska man anmäla det eller tycker ni det är oki?

Jag känner inte denna person alls, vet att han på sin fritid är väldigt aktiv med sina hundar och tränar bruks och vakt med sina hundar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-07 15:12:41:
    Pratade med maken nu för att uppdatera mig själv lite.

Tydligen så börjas det prata allmänt bland dom anställda angående hundarna. Är många som stör sig på att han har dom i bilen. Ibland är båda hundarna med och ibland så är det bara en hund. Liggsåren är inga blodiga sår utan stora kala fläckar på höfterna på båda hundarna. Bilen hundarna sitter i är en lite kombibil av mindre modell. Typ en Peugot.

Killen är mycket aktiv med sina hundar och djurvän och har väl itne hittat en bättre lösning till sina hundar, tyvärr. Även om jag personligen inte tycker det är en bra lösning eller en ursäkt till att inte ha en bättre lösning

• Svar på tråden Hunden i bilen under arbetstid!
  • Saaaraa

jag tycker att det där är djurplågeri faktiskt. även om han sköter hundarna bra på fritiden så gör han inte det på arbetstiden! usch!

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Ayya

Man vill ju inte anmäla i onödan ifall hundarna inte tar skada av detta.

• Bergs Emma

Jag tycker abslout inte att man ska anmäla, tänkt om dessa hundar istället skulle ligga hemma i en lägenhet/ hus hela dagarna, då skulle man däremot anmäla. Fråga honom vad han hade gjort om han inte skulle ha hundarna i bilen?! Men de är ju bara min åsikt...

• Joppis

Jag har vid ett flertal gånger haft mina hundar i bilen när jag jobbat...då det inte funnits nån annan lösning för tillfället och inte har dom lidit av det... Sen finns det ju "lagar" oxå...vilket handlar om "permanent" förvaring i bur.

• Ayya

Jo fast hemma så har dom ju ändå värme. Och möjlighet att röra på sig.. Det har dom ju inte i bilen, det blir ju trångt för två stora schäfrar i en kombi.

Jag förstår ju givetvis att han inte gör det för att vara dum mot sina hundar utan för att ha dom nära och kunna gå ut med dom under dagen och kanske har han löst det på nåt annat sätt nu när vintern börjar komma och hundarna kanske inte behöver frysa.

Bergs Emma skrev 2007-11-07 10:27:22 följande:

Jag tycker abslout inte att man ska anmäla, tänkt om dessa hundar istället skulle ligga hemma i en lägenhet/ hus hela dagarna, då skulle man däremot anmäla. Fråga honom vad han hade gjort om han inte skulle ha hundarna i bilen?! Men de är ju bara min åsikt...
  • MaddeMamman

En bil har ingen isolerings förmåga, är det minus ute är det minus i bilen..om du inte kör den hela tiden.
    Bergs Emma skrev 2007-11-07 10:27:22 följande:

• Ayya

Oki, hur ser dom lagarna ut? Det här är ju ingen tillfällig lösning utan det har alltid varit såhär.

Joppis skrev 2007-11-07 10:28:58 följande:
    Jag har vid ett flertal gånger haft mina hundar i bilen när jag jobbat...då det inte funnits nån annan lösning för tillfället och inte har dom lidit av det... Sen finns det ju "lagar" oxå...vilket handlar om "permanent" förvaring i bur.
  • iii83

Herre gud, de hundarna lider väl inte, dumheter. Jag har två i bilen nu!
    Dessutom tro inte att en schäfer lider av kyla, snarare att ligga inne.

• NoAngel

Tycker att det beror lite på hundarna..
    Eftersom de är två så har de ju sällskap av varandra och han rastar dem ju.
    Vad skulle hundarna göra om de var hemma? Förmodligen samma sak de gör i bilen (sover?) men utan att bli rastade.

Min hund skulle bli galen och må dåligt av att ligga i bilen eftersom han inte är van vid det, men kanske är dessa hundar vana och känner sig trygga i bilen?

• Saaaraa

Men om ägaren även klagar på att hundarna har liggsår, då måste han väl förstå att han måste hitta en annan lösning?

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
Svar på tråden Hunden i bilen under arbetstid!