• fenomena83

Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver uppsats/pm??

Läser en a-kurs på ett program så det är inte så himla avancerat, men jag ska skriva ett pm. Vad jag har hört konstigt nog så är ett pm (pro memoria) nåt som man skriver inför en större uppsats. Men det verkar inte va så i mitt fall??? Vi ska nämligen inte skriva nån större uppsats just nu.
    Vi fick lite instruktioner på "att skriva pm" och det stod bl.a "ni ska skriva pm för att öva er på att skriva större b och c-uppsatser". Låter luddigt.
    Iaf, sen stod det vad som skulle va med:
    Frågeställning/Syfte
    Material
    Metod
    Undersökning
    Sammanfattning
    Källförteckning

Jag hajar frågeställningen och material & metod (iofs tycker jag material och metod verkar va samma sak). Men sen blir det knepigt med undersökning och sammanfattning.

Det står på ett ungefär att i början i frågeställningen ska man ta upp frågor som man vill besvara. Sedan i undersökningen ska man finna svaren på frågorna. Och i sammanfattningen ska man besvara frågorna.
    Jag sitter nu och skriver undersökningen och det är hur jävla svårt som helst att försöka skriva UTAN att besvara frågorna (för dem ska jag ju besvara i sammanfattningen tydligen!). Det blir liksom inget att skriva då!

Snälla snälla, jag hoppas att nån kan svara och förklara för mig lite.
    Kan ju maila läraren också men då får jag ju typ inte svar förrän i kväll och det är bråttom bråttom...

Kan meddela att jag läser Religionsvetenskap A och det är meningen att jag ska ta upp skillnader och likheter mellan Bibeln och Koranen!

Vore supersnällt om nån har tid och lust och ork att förklara!

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver uppsats/pm??
  • Popi

Syfte: Att ta reda på skillnader o. likheter mellan x och y och om du ev. har begränsat dig till vissa områden.

Material: Böcker enl. litteraturlistan samt ev. annat du använt.

Metod: Att du läst o. jämfört innehåll, grundfilosofi, levnadsregler etc.

Undersökning: Vilka aspekter du läst, vad x resp. y framställer. Vilka likheter samt skillnader du funnit.

Sammanfattning: Här skriver du in de tydligaste skillnaderna o. likheterna och ev. något som kan ses som oklart i de olika böckerna.

Källförteckning: Namn på böckerna, författare, förlag samt år.

• juzze

Du ska inte undvika att besvara dina frågeställningar i Undersökningsdelen! Den delen är ju liksom själva resultatet, alltså den största delen av ditt arbete, och den ska besvara ditt syfte och dina frågeställningar. I sammanfattningen ska du däremot bara ta det allra viktigaste av ditt resultat, alltså svara på frågeställningarna. Hänger du med?

Förstår att det kan vara krångligt när man är ovan vid högskolan, och alla dessa beteckningar (som PM). Försök att strunta i beteckningarna lite, och tänk att din undersökningsdel är där du ska stapla upp din fakta/skillnaderna mellan bibeln och koranen, och sen ska du bara sammanfatta det viktigaste sen i sammanfattningen. Att de kallar det ett PM är liksom bara att tänka bort, för alla kallar såna här uppsatser/skrifter/uppgifter för olika saker. Så tänk bara att du ska skriva en uppsats eller vilket ord som passar dig bäst. Lycka till!

• fenomena83

Aha! Tack så jättemycket för svaren! Jag tror jag fattar lite bättre.
    Det var ju tur att det va på så vis annars hade det blivit himla svårt. Nu blev det ju inte så svårt helt plötsligt
    Tack igen!

• fenomena83

En liten fråga till.
    Har gjort en liten miss. Eller liten och liten, hehe...
    Jag har ett mycket stort problem. När jag ska sätta igång och skriva så tar det typ hundra år innan jag kommer fram till nåt. Men när jag väl kommer fram till nåt så skriver jag och skriver och skriver och skriver...
    Nu har jag hållt på med mitt pm i en vecka och nu har jag precis blivit färdig.
    Läraren sa att vi skulle skriva ca 5 sidor och jag har skrivit....11!!!

Vad sjutton ska jag göra?? Har försökt att korta ner men det går inte!! Jag kan inte utelämna nånting för allt är viktigt!!!!
    Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!! Kommer man få skitdåligt betyg om man skriver dubbelt så mycket som läraren säger tror ni???

• juzze

Hade jag gjort så så hade jag fått rejäl bastning av läraren. Det funkade på gymnasiet, men inte på högskolan. Att du får ett antal sidor/ord du ska skriva är en del av träningen.. att välja ut de viktigaste aspekterna helt enkelt. Så ja, du får helt enkelt ta bort en del sidor, även om du anser att det är viktigt att få med. Försök att korta ner styckena, så att du skriver lite mindre om varje punkt.

• Önskan

Försök korta ner, det är du nog tvungen att göra! Skriv ut och sätt dig ner och läs med överstrykningspenna och markera essensen, det ger en bättre överblick än att läsa på skärmen. Du måste kunna prioritera.

Sen vet jag inte vad du har för regler om formalia och de ska du ju självklart följa, men kan du trixa lite, göra om stycken, ändra marginaler pyttelite, etc? Du behöver säkert prioritera en massa oxå, men det kan inte skada att göra det lite mindre luftigt eller så. Det gjorde vi någon gång och det syntes inte, fick bort nästan en sida på det viset. (ett litet arbete som typ ett pm, inte stora uppsatser).

• Miss Cee

Kolla om ditt uppsats ska vara i 1,5 radavstånd eller 1. Olika lärare och olika skolor har olika regler, och det gör en jätteskillnad på vad man får plats med!

En annan sak: Ofta när man får uppgift på antal sidor så avser lärarna själva "Brödtexten"!! I ditt fall är det:
    Frågeställning/Syfte
    Material
    Metod
    Undersökning
    Sammanfattning

Framsida, ev förord, innehållsförteckning och källförteckning räknas INTE!!! Kolla det innan du suddar!!

men som sagt här ovan, på högskolan får man absolut inte pluspoäng för att skriva mer än man fick order om, tvärtom. Du kan dra över 1-2 sidor om din text verkligen är så komprimerad som det bara går, och du inte har en massa onödigt i den, men mer än dubbelt så mycket text är aldrig okej.

..

Fånigt av dem att kalla det för PM: det är ju en vanlig A-uppsats du ska skriva.

• fenomena83

Hoppsan. Hehe. Jaha, jag har skrivit ut skiten nu i allafall så jag ska kolla igenom det och det kanske finns ett och annat onödigt dravel ändå som jag inte behöver.
    Formalian har jag hållit mig inom... enkelt radavstånd, 12p, times new roman..
    Kanske finns massa luft dock som jag kan dra in på också.
    Tack så hemskt mycket för era tips!!!

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med hur man skriver uppsats/pm??