• Thea och Ebba

VeteKudde?? Vad innehåller dom????

KAn man göra en lätt själv?? va ska den innehålla??? o hur värmer man upp den????

• Svar på tråden VeteKudde?? Vad innehåller dom????
  • appelsinen

Den innehåller vete, hela vetekorn tror jag. Du kan värma den i micron eller kyla i frysen! Vet inte om man kan göra själv men det är värt att köpa... de är jättesköna när man har spända muskler eller ont i magen mm.

• Vintervila

Det borde man ju kunna göra själv, sy en tygpåse och hälla i hela vetekorn..? =)

• Kixen

Det finns ju även med risgryn, det hade jag på förlossningen. Det kanske är lättare att få tag på om man vill göra själv? Eller det kanske finns vetekorn att köpa?

• Prinsessans mamma

Bovete!
    Värm i micron, tid beroende på mängd, prova dig fram. (kan ju börja brinna annars)

Man kan sy en lång korv, eller som jag har , liksom formad som en sjömanskrage men öppen fram, lätt att lägga över axlarna.

• Pallas

Den innehåller helvete, ja :)

Jag köpte helvete billigt på min lokala Granngårdenbutik, men det går också att göra med grötris eller vanligt ris har jag för mig...

Linne är att rekommendera som tyg till kudden och jag brkar göra ett litet örngott också så man kan tvätta det och minska slitaget lite. Jag köper linnestuvbitar billigt. Linne har fina egenskaper och känns skönt mot kroppen. Jag har också sytt av gamla flanellskjortor, det går det med :)

• Helena 23

Jag har gjort en egen av ris.. Tog en socka och fyllde med riskorn.. Ställ ett glas vatten i micron samtidigt som du värmer den så blir den jätte bra.... Har nu köpt en "riktig" med vete i och det är ingen direkt skillnad på dom.. Köpte min på Ullared för 49 kr.. Annras hade jag nöjt mig med strumpan...

• S med 2

ja man kan ju säkert få ihop en själv om man är sykunnig....(vilket jag inte är ) Jag fick en Aroma vetekudde när jag fyllde...det är av kravodlat vete...(inte för att jag tror att det spelar någon större roll)
    Det är linnefodral till med knytband vilket jag kan rekomendera om du syr själv. Jag har foglossning och sätter då kudden över svanken och knyter den runt magen..tex. Jag fick med Lavendelolja (komma i balans, slappna av) och citrongräsolja (piggar upp och skärper sinnena)

I foldern till min står det bla. så här;
    Värm upp kudden i miccro 2½ minut (ej längre då vetet kan bränna) på 750 w (alt. inslagen i aluminiumfolie i vanlig ugn ca 15 min på 175 g) Kudden har effekt i ca 45 min.

• juliaj84

hej hej.-)det finns att köpa på rusta nu för 50-60 kronor eller så, luktar lavendel gör den oxå!!! det är så skönt när man har lite ont nånstans eller bara fryser, och när jerry har ont o magen så värmer jag den lite och lägger den under eller brevid honom. det lugnar lite.

• snowflake

det är bra att värma tillsammans med ett glas vatten, då blir det nämligen inte överhettat, bara ett litet tips. Man kan fylla med allt möjligt; hela vetekorn, ris, bönor... bara använda fantasin! Riskorn blir kalla fortare eftersom de är så tunna.

• Anna70

Jag har ris i min som jag sytt av en linnehanduk från ÖB. För mig fungerar inte de köpta, eftersom jag är allergisk. Jag tycker att den fungerar bra, skönt med värme när man har ont någon stans.

• Shyme

Helt vete finns att köpa i 700g påsar i många vanliga matvarubutiker (från Saltå kvarn) och kosta ca 14 kr (på hemköp i alla fall). Kan stå bland mjäl och gryn eller hälsokost.

Det gick åt ca 1,5 -2 påse till de större jag har gjort (10-15 cm x 30-40 cm).
    Ett tips om man syr lite större gör 2-3 delar att fylla så att säga gnom att sy sömmar på tvärs över så håller sig vetet på plats.

• Pippilångstrump

min vete kudde innehåller vete, men vet att där det står beskrivning på hur man gör en egen så innehåller den långkornigt ris och att man måste värma den med ett glas vatten.
    Ska se om jag hittar en länk till dig.

• Mamsen Mia

Jag sydde några st för några år sen o gav bort i julklapp. Mycket populärt. Jag hade i vete som jag köpte på Granngården. Dessutom gjorde jag några små, som inte var mer än 10*10 cm. Suvärent för huvudvärk om man har kylt det i frysen ett tag.
    Och det är bara att sy en rektangel, storlek bestämmer man själv o fylla med vete. Men ett litet tips är att inte sy för stora för då kan den bli lite tung plus som Shyme sa: om du syr lite större varienat, sy kanaler o fyll med vete istället för en enda lång korv, då håller sig vetet på plats.

//Mia

Svar på tråden VeteKudde?? Vad innehåller dom????