• Krickelin

Cantraldammsugare?

Jag och min sambo funderar på att bygga hus, mycket att fundera på.

Nästan alla som bygger nya hus väljer centraldammsugare. Har aldrig använt en sådan och förstår inte riktigt vitsen, slangen tar väl (minst) lika mycket plats som en dammsugare?

Är fördelarna att den går tyst och att dammet försvinner helt ur huset?

Men är den praktisk för övrigt och värd de extra pengarna?

• Svar på tråden Cantraldammsugare?
  • Såpan

Vi har centraldamsugare, och jag tycker den är jättebra. Bra sug.

Slangen tar plats eftersom den är lång.

Om den är värd de extra pengarna vet jag inte. Funkar ju med en vanlig damsugare också.

• krypsyl

Det låter ju lite mindre (i alla fall än min gamla dammsugare)och som du skrev är den stora fördelen att luften dras ut ur huset (dammet samlas i en dammsugarpåse som "vanligt). Men jag tycker att det är lika jobbigt att släpa fram slangen som jag tyckte att det var att ta fram dammsugaren.
    Tänk också på att centraldammsugare antagligen höjer värdet på huset något när ni ska sälja det... Ses väl som lite lyx med centraldammsugare tror jag.

• Krickelin
    krypsyl skrev 2007-11-07 11:20:34 följande:
    Tänk också på att centraldammsugare antagligen höjer värdet på huset något när ni ska sälja det... Ses väl som lite lyx med centraldammsugare tror jag.
    Ja. Tänker lite så vi också. Att vi ju har en gammal dammsugare som fungerar utmärkt, men att det kanske är bra att sätta in en av den anledningen, även om man inte kommer att använda den. Ja, tror också att det anses vara lite lyx, var lite därför jag undrade varför, för jag kan inte se några enorma fördelar ändå.
  • Juniphé

Vi har en centraldammsugare och jag skulle aldrig vilja återgå till den gamla "dammspridaren". Jag är inget "neat-freak" men dammet flygger ju och gömmer sig på ställen jag redan dammsugit med den gamla hederliga.

Däremot håller jag med om att den tar plats... den platsen har vi och mer därtill så för oss är detta inget problem alls. Dock önskar jag mig en sån där uppladdningbar handdammsugare (Du vet den där snygga från Elektrolux i roliga färger) då jag vill slippa släpa fram slangen för att dammsuga lite runt köksbänkarna eller vid ytterdörren.

• PitraPi

Vår centraldammsugare både låter mer och suger sämre än vår vanliga dammsugare (vi hade en Electrolux ergospace). Är inte heller helt förtjust i den långa slangen som jag tycker blir lite statisk och drar till sig damm...

Men den är under utvärdering ett tag till.

• PitraPi

Måste bara tillägga att det dock känns mycket hälsosammare och renare att dammet blåses ut utanför huset!!

• Gorban

Vi har centraldammsugare i vårt hus som vi byggde -04. Vi är jättenöjda. Slangen är ganska lång men ingenting mot att släpa runt en dammsugare i hela huset. Dessutom blir det tyst då vi har motorn på vinden.

• Dundermamman

Vi har installerat centraldammsugare i vårt gamla hus och den vill jag absolut inte vara utan!
    Dels så har min allergi & astma blivit mycket bättre och dels så behöver jag inte dammsuga så ofta som tidigare, då dammet inte virvlar runt av utblåset från en vanlig dammsugare! Tidigare kunde man se dammpartiklar som "trillade" ner precis efter att man dammsugat, det ser jag aldrig nu!

• Ebbelina

Vi har centraldammsugare i vårt nya hus och skulle verkligen inte vilja vara utan den! Det är så enormt skönt att inte behöva släpa runt på den vanliga dammsugare, trots att slangen är lång är den ändå väldigt mycket smidigare tycker jag. Det känns också bra att dammet blåses ut på utsidan av huset, ist för ut på golvet igen
    Sen så tar slangen nästan ingen plats alls hos oss, för vi har nämligen gjort en "gång" ner i husgrunden för slangen. Mycket praktiskt och smart, bara att stoppa ner den dit när man dammsugit klart!

• LuMa
    Juniphé skrev 2007-11-07 12:01:05 följande:
    Dock önskar jag mig en sån där uppladdningbar handdammsugare (Du vet den där snygga från Elektrolux i roliga färger) då jag vill slippa släpa fram slangen för att dammsuga lite runt köksbänkarna eller vid ytterdörren.
    Vi har en sån och jag är inte nöjd med den tyvärr.
    Hade modellen före den som är ute nu också och den var mycket bättre, den här upplever jag att bara kastar smutsen omkring sej och får inte upp en bråkdel av det.
    Men den är ju snygg när den står i sitt hörn i köket och lyser.
  • Juniphé
    LuMa skrev 2007-11-08 10:57:54 följande:
    Vi har en sån och jag är inte nöjd med den tyvärr.Hade modellen före den som är ute nu också och den var mycket bättre, den här upplever jag att bara kastar smutsen omkring sej och får inte upp en bråkdel av det.Men den är ju snygg när den står i sitt hörn i köket och lyser.
    *suck*
    Kanske man skulle ha en sån där "swivel sweeper" från TV-shop istället?
  • LuMa
    Juniphé skrev 2007-11-08 12:43:43 följande:
    *suck*Kanske man skulle ha en sån där "swivel sweeper" från TV-shop istället?
    Men den är ju inte snygg.
    Jag skulle vilja ha en självgående dammsugare.
  • omis78

Tänkte bara lägga in ett tips om en centraldammsugarslang som vi köpte på hem och villa mässan. Den är endast 1 meter lång men blir ca 10 meter när man drar ut den. Tar liten plats, tycker den verkar bra. Men jag vet inte var man kan köpa den i vanliga fall.

• sahara

Vi har precis beställt en centraldammsugare.
    Alla rör har min sambo dragit när han renoverat.
    Anledningen till att vi skaffar centraldammsugare är att det finns allergi i familjen.
    En släktings astma blev mycket bättre efter att dom skaffade centraldammsugare.

• Miss Lau

Vi har centraldammsugare och jag kommer aldrig vilja ha en "vanlig" igen! Främst för att den inte blåser ut en massa skit i luften men också för att den är tystare, tar mindre plats och är lättare att dra runt.

• annca

Vi valde bort centraldammsugare, som annars var standard när man byggde, just för att jag tycker det är så mycket besvärligare att släpa med sig en sabla lång slang än en liten maskin.
    Plus att den kanske inte låter så mycket inne, men ute! Flera av våra grannar har centraldammsugare, och det är inte kul att sitta ut på altanen när de sätter igång att städa. Och det gör de ofta!
    Hur kul är det egentligen att skylta för alla att "Hör så duktig jag är, nu dammsuger jag"

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Juniphé
    annca skrev 2007-11-09 11:12:53 följande:
    Vi valde bort centraldammsugare, som annars var standard när man byggde, just för att jag tycker det är så mycket besvärligare att släpa med sig en sabla lång slang än en liten maskin. Plus att den kanske inte låter så mycket inne, men ute! Flera av våra grannar har centraldammsugare, och det är inte kul att sitta ut på altanen när de sätter igång att städa. Och det gör de ofta! Hur kul är det egentligen att skylta för alla att "Hör så duktig jag är, nu dammsuger jag"
    Bor man så nära sina grannar att det är störande när dom dammsuger med sin centraldammsugare - ja då bor man nog så nära att man hör när dom fiser i toastolen också FÖR nära med andra ord!

Aldrig hört talas om att grannarna skulle störas av centraldammsugare...
Svar på tråden Cantraldammsugare?