• Anonym (norge)

flytta till Norge för att jobba något år?

Deppig nybliven arbetslös tjej, som funderar på att flytta till Norge och prova jobba något år. Kan någon ge lite råd och tips?

Jag har sambo och han tycker inte att jag skall flytta, men det är ju mitt liv. Han har fast arbete här och jag vill ut och se världen och sedan flytta hit tillbaka och skaffa familj.

Mycket att tänka på. Jag vet inte vad jag skall göra. Jag kommer kanske ångra mig när jag blir äldre (är 20 år nu)om jag inte åker och gör något nu.

Hjälp mig snälla.

• Svar på tråden flytta till Norge för att jobba något år?
  • sagogrynet82

flytta till Norge du! Vi bor i Norge båda två, vi stortrivs! Och det finns massor av jobb och bra lön! Lev livet medan du kan din sambo kan väl också söka jobb här i Norge? Han får säkerligen dubbelt så mycket i lön än vad han skulle få i Sverige.
    jag jobbar på förskola, tjänar 30 000 före skatt i månaden.

Lycka till med allt! rekommenderar att du söker jobb från Sverige så slipper du fundera på det när du flyttat hit och om du inte trivs med det jobbet kan du alltid byta, vi båda två har fått hur många jobb erbjudanden som helst!

• sagogrynet82

glöm inte att ansöka om personnr, när du flyttat hit, samt skattekort, annars drar de för hög skatt, och sen måste du ha personnr för att få skattekort, det finns två olika sorters personnr, om du bara ska bo här i något år ska du nog ansöka om ett s k D nummer!

• Anonym (norge)

Tack sagogrynet82

det är mycket att tänka på.
    tittar nu på lediga jobb.
    Hur går det med språket?

• Anonym (norge)

Hur skall man hitta ett jobb. Det känns svårt. Var skall jag söka? Jag har tänkt flytta till Oslo området. Inte behöver det vara Oslo men vill inte bo där man inte komma dit på något annat sätt än med helikopter eller något sånt.

• TheMilky

Jag och sambon jobbade i Norge ett tag. Ang. språket kan jag säga att första dagarna så fattade jag NADA, vi var placerade läääääängst ner i Norge. Men förstår du inte, så be dem förklara, det finns faktiskt vissa ord som vi säger som de inte heller förstår. Men det lossnar bara du kommer in i det lite, numera är det underbart att kunna prata med norskar, och inte ens reflektera över att det är ett annat språk.

• sagogrynet82

Språket är det inga problem med alls. Vissa ord förstår man inte, men det är bara att fråga. Och ojj vad norrmännen är trevlig, tycker vi i a f :)

sök jobb på (www.finn.no) eller (www.nav.no)

• Anonym

Du behöver ju inte flytta. Min pappa har jobbat i norge. Han åkte dit på måndag morgon och kom hem på torsdag natt. Och fick ut ungefär 30000 i månaden efter skatt.
    Fast det beror ju på vart du bor också. Vi bor på västkusten så det är ju inte så långt att åka.

• Kaxmaja

Flytta hit. Svenskar e alltid välkomna här i Norge Speciellt här i Oslo
    Jag flyttade hit för ca 3år sedan och de verkar som att jag blir kvar

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • sagogrynet82

Angelzezzan vad kul här är en till som bor i Oslo! Vi stortrivs!

• Kaxmaja
    sagogrynet82 skrev 2007-11-07 13:40:58 följande:
    Angelzezzan vad kul här är en till som bor i Oslo! Vi stortrivs!
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Slarvan

Tycker absolut du skall prova. Jag och min sambo har bott här ett tag nu och trivs!

Om jag skall ge något råd så är det väl att söka jobb ï Oslotrakten eller iallafall den sidan av landet, då blir det betydligt enklare, billigare och går snabbare när du vill resa hem och hälsa på i Sverige. Vi bor i Haugesund på vestlandet och det är dyrt att flyga och att köra bil hit från Stockholm tar ca 14 timmar. Mest av den anledningen kommer vi nog flytta hem igen så småningom.

Språket är inget problem, i början är det svårt att förstå men det blir snabbt lättare dessutom förstår norskar svenska mycket bättre än vad vi svenskar förstår norska.

Ang. dethär med personnummer så behöver du snabbt skaffa ett D-nummer (tillfälligt personnumer) då får du skattekort och kan öppnabankkonto osv. Ett riktigt P-nummer tar lite längre tid att få och är inte nödvändigt om du skall bo här kortare tid. D-nummer får du på likningskontoret. Här kan du läsa lite mer http://www.likningskontoret.oslo.no/ligning/sos.htm#flytting

~ Vecka 24 ~
Svar på tråden flytta till Norge för att jobba något år?