• Splach

värdera om huset, hur mycket tror ni dessa saker drar ner?

vi har renoverat om våret hus en del o tänkte värdera om det.. finns dock några småsaker vi inte ordnat än, hur mycket kan det dra ner, eller är det värt o vänta innan värdering...

dessa små saker är lister som inte kommigt upp riktigt än, kakel i köket ovanför spisen, och tak i ett rum där vi håller på att byta tak..
    hur mycket kan det dra ner?

och hur mycket kan detta öka?

Nytt kök med vitvaror o rubbet, nya stamrör, ny kaklat med klinkers o kakel och golvvärme i badrum..
    bytt från olja till pellets o lyftvärmepump.
    sedan små saker, nya golv i alla rum osv.

• Svar på tråden värdera om huset, hur mycket tror ni dessa saker drar ner?
  • abnocto

Vad det kan öka eller minska kan jag inte säga men tittar jag på ett hus där bl.a lister saknas, målning är dålig och saker inte är slutförda så minskar mitt intresse för huset för jag tror att risken är att de som bor där nu inte gör något ordentligt.
    Vill man verkligen ha ett hus spelar nog inte några lister någon roll. Och det är inte säkert att huset ökar resp minskar så mycket däremot är fler eller färre intresserade och det påverkar visserligen en budgivning.

• Ilse

Småsaker som lister och sådant brukar inte dra ner värdet vid en värdering eftrsom de förutsätter att ni kommer att fixa det om ni ska bo i huset.

På det ni fixat kan du räkna med en värdeökning på knappt den summa som det kostade att göra (gäller de stora sakerna så som nytt badrum och kök). Nya tapeter och sådant brukar inte dra upp värdet så mycket eftersom en ev. köpare kan ha helt annorlunda smak.

Det ofärdiga taket kanske drar ner värdet något, osäker där.

• Mary P

Det beror nog alldeles på skicket innan renovering och vad huset var värderat till då.
    Jag bodde i ett hus för några år sen, som köptes för 525.000:- (utgångspris hos mäklaren var då 425.000 . Skicket på huset var då original från 1979, med medaljongtapeter och heltäckningsmattor överallt och plastmattor i brunt, orange och grönt. Vitvaror som kyl, frys, diskmaskin och spis var lite nyare men inte splitt nytt.

Jag och dåvarande maken tapetserade och lade in laminat i föräldrasovrummet, målade hallen och vardagsrummet vitt. Ett sovrum på nedervåningen var också förstört innan vi köpte, det hade vickats ur några hinkar med urin efter en farbror som var sjuk och sängliggande... Där rev vi ur golvet och de spånplattor som skadats, lade in nya och laminat och målade väggarna i samma vita färg som hall och vardagsrum.

Några månader efter köpet tog vi dit en mäklare som värderade huset till 700.000:-. Inte så dåligt! Ytterligare några månader senare sålde vi på grund av separation och fick 730.000:-.

De nya ägarna bytte fönster i hela huset och gjorde en budgetrenovering av ett badrum, bytte köksinredning och tapetserade resten av medaljonghistorierna. Fortfarande var vitvarorna desamma, liksom ett av badrummen. De satte även in luftvärmepump.
    De sålde i sin tur för tre-fyra månader sen, efter att ha bott där i ganska precis 2 år, och fick lite drygt 1.100.000:-.

• En glad tjej

Ska man bara bo kvar i huset tar den som gör värderingen oftast ingen hänsyn till om inte lister och så är uppe! Vårt hus har ökat med 600 000:- i värde på 1,5 år och då har vi inte gjort mycket!

Svar på tråden värdera om huset, hur mycket tror ni dessa saker drar ner?