• Anonym (gravid?)

inget BB mer i Karlstad!

Visste inte vart jag skulle lägga det här, eller ens om det finns många värmlänningar som det berör. Men jag blev så upprörd när en klasskompis kom och berättade det här igår att jag måste informera er här på föräldra liv.

FRÅN OCH MED ÅRSKIFTET FINNS DET INGET BB PÅ SJUKHUSET I KARLSTAD.

Kvinnor föröses dock på förlossningen, men efter 6 timmar så ska alla hem! Även förstföderskor.

Patienthotellet finns ju, men där kommer det inte finnas någon barnmorska eller liknande utbildad personal för att hjälpa till med amning, frågor etc.

Tidigare fick alla ligga kvar ett dygn, och förstföderskor tre dagar, om man ville förstås. Det var helt frivilligt.

Är det bara jag som tycker att det här nya beslutet är helt galet?! Snälla ge mej era synpunkter och reflektioner. Är jag bara nojig och orolig i onödan?!

• Svar på tråden inget BB mer i Karlstad!
  • Anonym

Har också hört det. Men jag ska snart föda så jag hoppas dom inte stänger det innan det.
    Men ja, det är dåligt.

• loeli

Hörde det där. Jag är iaf glad att patienthotellet är kvar så att man har nära till personal även om de inte är så nära som de varit tidigare.

• TerrorMorsan

varför är ni anonyma??? vart har ni hört detta???

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Anonym (gravid?)

jag är anonym för att jag inte vill att min kompis som berättade detta för mig ska råka illa ut. Hon jobbar inom vården, och det är inte helt populärt att ropa ut detta till allmänheten.

Det finns folk här inne som känner mej ganska väl och som därför väldigt lätt kan räkna ut vem som berättat om detta för mig.

Så därför är jag anonym. Men faktan är lätt att kontrollera.

• Anonym

Det har stått i tidningen. Man får vara kvar på patienthotellet, men det är inte lika bra "service" som förut...

• Jo  anna

Råkade bli anonym bara. Men jag har läst det här på FL förut. Visste inte att det var hemligt.?

• Bettanspettan

Men Karlstads sjukhus är ju jättestort? Och det finns väl inte heller nåt annat BB i närheten längre va? Arvika är stängt och vad finns det mer?
    Det är ju helt sjukt! Flyttade från Värmland för massa år sen men blir upprörd över att dom kan dra ner så... vart ska ni bli skickade om man inte kan åka hem efter 6 h o inte får plats på patienthottellet?

• Trolltrio

Redan vid årsskiftet? Ska hela 11an bort alltså? Eftervården bara eller även förvård? Har bara hört lösa rykten om att patienthotellet skulle stängas, så det här är helt nytt för mig.

• Blå Flygare

Detta är ju helt sjukt!

Jag låg kvar på förlossningen (i Gbg, förstagångsförderska) i ca 6 timmar innan jag fick plats på BB, och sen var jag där i tre dagar.

-Hade vi åkt hem efter 6 timmar hade gulsoten inte upptäkts och min dotter hade fått hjärnskador! Risken för hjärnskador ökar dramatiskt med kort BB-vistelse.
    -Jag hade förlorat så mycket blod att jag knappt kunnat gå då. Och det var inte kejsarsnitt eller dyl. Ingen grad 4 ruptur. Ingen bruten svanskota...
    -Och amningen? Efter 6 timmar hade hon fortfarande bara ammat den första gången, så den hade ju överhuvudtaget inte kunnat fungera om vi åkt hem efter 6 timmar. Etfer första amningen sover barnet i många timmar (och mamman o pappan med om det varit en lång förlossning) så amningen kan inte ha kommit igång efter bara 6 timmar.

• imsel

I Kiruna finns heller inget bb.
    Men här är det väl ca. 1,5h till närmsta i Gällivare.
    Och här finns inget möjlighet att föda i Kiruna.
    Finns väl inget akutkirurgi heller, om de nu inte ändra det.

Hur långt har ni till närmsta isf?

Svar på tråden inget BB mer i Karlstad!