• Anonym (Nojtant)

Ätit rosa fläskkött - farligt? Vad kan hända?

Jag är eventuellt gravid - mensen är sen, men jag har inte testat än.

Idag på lunchen åt jag karrékotlett. När jag hade ätit en stund (satt och läste tidningen samtidigt och var inte så uppmärksam) så insåg jag att köttet var rosa inuti. Inte jätterosa, men ändå.

Behöver jag oroa mig? Och vad är det i så fall som kan hända? Toxoplasmos? Trikiner? Annat?

• Svar på tråden Ätit rosa fläskkött - farligt? Vad kan hända?
  • Lilla i

Tror inte att du behöver vara orolig om det bara var rosa. De flesta parasiter, bakterier osv dör vid 60 grader och om det inte var blodigt så borde det ha varit över 60 grader.

• Anonym

tror inte heller att du behöver oroa dig - förutom att det måste varit en äcklig upplevelse!:-O Blä för rosa fläsk-kött!!

• 061104

Fläskkött kan man väl äta blodig utan så utan att det är farligt?

• Lilla i

Fläsk ska man helst inte äta blodigt (tror dock att det inte är så farligt i sverige). Däremot nötkött är OK att äta rått.

• Anonym (Nojtant)
    Lilla i skrev 2007-11-07 12:50:53 följande:
    Tror inte att du behöver vara orolig om det bara var rosa. De flesta parasiter, bakterier osv dör vid 60 grader och om det inte var blodigt så borde det ha varit över 60 grader.
    Nej, blodig var den inte.
  • Anonym (Nojtant)
    Anonym skrev 2007-11-07 12:52:16 följande:
    tror inte heller att du behöver oroa dig - förutom att det måste varit en äcklig upplevelse!:-O Blä för rosa fläsk-kött!!
    Fast det smakade OK. Annars hade jag reagerat tidigare.
  • Nathalie009

oroam dej inte, chansen e så liten att just d du åt ksulle va dåligt.. jag råkade ätqa RÖDA kyklingvingar när ja va höggravid, dom va helt blodiga i mitten, ja vart skitorolig, men d va som sagt ingen fara..

• Nathalie009

Lilla i skrev 2007-11-07 12:55:13 följande:

Fläsk ska man helst inte äta blodigt (tror dock att det inte är så farligt i sverige). Däremot nötkött är OK att äta rått.
    Man ska inte äta rått nötkött heller under graviditet.. d ska vara genomstekt de med.
  • Anonym (Nojtant)

Då får jag väl försöka kasta av mig oron, då

• Lilla i

Nej under grav är det inte mycket man ska äta. Men jag är alltid grymt sugen på rått nötkött när jag är gravid. Får då nöja mig med skinka, inte riktigt samma sak.

Svar på tråden Ätit rosa fläskkött - farligt? Vad kan hända?